Německý koncern Volkswagen předčil dosavadní očekávání analytiků a ve třetím čtvrtletí vykázal zhruba dvaapůlkrát vyšší čistý zisk než za stejné období loni. 

Čistý zisk společnosti ve čtvrtletí dosáhl 2,7 miliardy eur, analytici podle webu CNBC přitom očekávali zisk ve výši pouhých 2,29 miliardy eur. Ve stejném období loni činil zisk automobilky 1,1 miliardy eur. Provozní zisk však klesl o 18,6 procenta na 3,51 miliardy eur, zvláště kvůli slabším prodejům a přísnější legislativě regulující znečišťování ovzduší.

Volkswagen se snaží přizpůsobit své vozy nové metodě měření emisí a spotřeby paliva zvané WLTP, která platí od září. Právě tato regulace podle Reuters způsobila pokles 3,6 procenta v dodávkách vozů za třetí čtvrtletí.

Silné první pololetí však pokles třetího kvartálu kompenzovalo a prodeje za prvních devět měsíců 2018 stouply o 4,2 procenta na 8,1 milionu vozů. Provozní zisk se v tomto období zvýšil o 0,6 procenta na 13,3 miliardy eur a příjmy o 2,7 procenta na 176,4 miliardy eur.

Volkswagen očekává, že prodeje vozů vzrostou poté, co v roce 2017 prodal 10,74 milionu vozů.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvních třech čtvrtletích letošního roku meziročně klesl o 10,2 procenta na 1,1 miliardy eur (28,5 miliardy korun), oznámil Volkswagen, do jehož koncernu Škoda Auto patří.

Problémy s emisními kontrolami

Hospodářský výsledek byl ovlivněn mimo jiné nepříznivým vývojem měnových kurzů a náklady na nové produkty. Tržby se nicméně zvýšily o 2,1 procenta na 12,6 miliardy eur. Automobilka již dříve uvedla, že za první tři čtvrtletí letošního roku dodala zákazníkům 939 100 vozů, tedy o téměř osm procent více než ve stejném období loňského roku.

V červnu vyměřila německá prokuratura koncernu Volkswagen kvůli emisnímu podvodu pokutu ve výši jedné miliardy eur (téměř 26 miliard korun). Volkswagen pokutu přijal a přiznal se k odpovědnosti za falšování měření emisí. Podle agentury Reuters šlo o jednu z nejvyšších pokut, jakou kdy německé úřady některému podniku vyměřily.

Pokutu v říjnu dostala i automobilka Audi, která je součástí koncernu Volkswagen. Za podvody s emisemi zaplatí 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Vyšetřování podezřelých osob v případu pokračuje. 

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. 

Evropská komise začátkem září oznámila, že zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BWM, Daimler a Volkswagen v rozporu s pravidly Evropské unie neuzavřely tajné dohody, jejichž cílem bylo nekonkurovat si při vývoji a zavádění technologií pro čisté emise u benzinových a naftových osobních aut. Výsledkem dohody mohlo být, že spotřebitelům byla odepřena možnost koupit si auto šetrnější k životnímu prostředí, i když takovou technologii měli výrobci k dispozici. Uvedla to dnes komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

* - údaje za rok 2018 jsou za leden-září