V budoucnu zaniknou kvůli postupující automatizaci nejrůznější povolání, která nevyžadují vysokou kvalifikaci. Nové uplatnění na trhu práce si budou muset hledat například dělníci v továrnách, číšníci i prodavači. Některé obchodní řetězce drží krok s modernizací a do svých prodejen úspěšně implementovaly samoodbavovací pokladny, ani ty ale nedokázaly eliminovat dlouhé fronty.

Ve Spojených státech už může zákazník navštívit obchody, u nichž je slovo "samoobsluha" ještě výstižnější - na lidského pracovníka člověk prakticky nenarazí a vybrané zboží si odnese bez zbytečného čekání.

V lednu otevřel internetový obchod Amazon.com síť sedmi bezpokladních prodejen Amazon Go, které se momentálně nacházejí v amerických městech Seattle, Chicago a San Francisco, přičemž do roku 2021 jich má údajně být až tři tisíce po celých Spojených státech.

Nákupy jednotlivých zákazníků ověřují kromě sítě kamer i snímače hmotnosti, jež sledují, co si kupující vezme z polic a co vrátí zpět. Kamery Amazonu pomocí počítačového vidění rozeznávají jednotlivé lidi jako entitu zřejmě ne podle obličeje, nýbrž podle jiných fyzických znaků, přesnější informace ale Amazon tají. I takto pokročilý systém fungování prodejny ale stále vyžaduje určitý lidský personál, který zarovnává zboží, ověřuje plnoletost či připravuje v kuchyni čerstvé pokrmy, upozorňuje server televize CNN

Nevýhodou je, že v případě vybitého chytrého telefonu má kupec smůlu a nic si nekoupí. Při vstupu do obchodu je totiž potřeba zapnout mobilní aplikaci propojenou s kreditní kartou, z níž se nákup následně strhne. Aplikace každému zákazníkovi vygeneruje jeho unikátní QR kód sloužící k přiložení k terminálům podobným těm v metru v zahraničí, který umožní vstup do prodejny.

Na místě pozoruje veškeré dění požehnané množství bezpečnostních kamer kontrolujících klienty na každém kroku. Umělá inteligence díky strojovému učení dokáže ověřit, jaký produkt zákazník odnáší, i když se nacházel vinou člověka ve špatné poličce a vážil stejně jako jemu podobný výrobek, proto senzor hmotnosti nedokázal chybu rozpoznat. Naopak jednotlivé kusy oblečení je pro kamerový systém těžší od sebe odlišit.

Amazon Go je díky své velikosti a finančnímu zaopatření nejznámější chytrou prodejnou, podobné startupové projekty se mu ale pokouší konkurovat a přicházejí s alternativami, které mohou připadat lidem zajímavější. Systém kamer zůstává, výhodou však může být otevřenost, kterou nabízí například Standard Cognition. Tento start-up odmítá využívat terminály a sází na to, že umělá inteligence dokáže zachytit veškerý pohyb zboží v prodejnách. Zároveň nezanevřel úplně na lidský personál, který klientům na místě pomáhá s dosud nepříliš známým způsobem nakupování.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru