Chuť Čechů utrácet v internetových obchodech stále roste. Zatímco loni si on-line nakoupili zboží a služby za 115 miliard korun, letos by za ně měli dát více než 133 miliard. K rekordním tržbám prodejců přispívá hlavně vánoční sezona, kterou zahajuje listopadový nákupní svátek Black Friday a která trvá do Štědrého dne. Pro e-shopy jde o nejsilnější období roku a to letošní je podle nich nadstandardní.

Tři dny po sobě, od 10. do 12. prosince, Češi utratili na internetu miliardu korun. Očekávaný, téměř 16procentní, meziroční růst obratu tuzemské e-commerce by se tak mohl ještě navýšit. “Letos jsme očekávali, že bude překonán obrat nejméně 133 miliard korun. Zdá se ale, že výsledky by nakonec mohly být ještě o něco lepší,” předpovídá Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sleduje trh. Například největší internetový obchod v Česku, Alza.cz, uvádí, že počítá s růstem obratu o více než 20 procent. Loni e-shop prodal zboží za 21 miliard korun. Dvojce na trhu, internetovému obchodnímu domu Mall.cz, udělá jen letošní vánoční sezóna asi třetinu celkových tržeb. V roce 2017 tento prodejce utržil přes sedm miliard korun.

Díky rekordní sezóně mohou e-shopy zvýšit svůj podíl na celkových maloobchodních tržbách. Dosud se očekávalo, že to bude 11 procent. “Zvedá se celá česká ekonomika, a s tím jde ruku v ruce i růst on-linu. Když se podíváme na vyspělé ekonomiky, tak stále máme kam růst,” dodává Tomáš Braverman, šéf internetového srovnávače cen Heureka.

Pohodlí při nákupu na internetu, ale také výhodné nabídky, flexibilita v dodání nebo zajímavé zboží, které jinde není, lákají do e-shopů stále více lidí. Podle údajů Českého statistického úřadu nakoupilo on-line v posledním roce 4,7 milionu Čechů, o rok dříve to bylo 4,5 milionu.

Češi nejčastěji nakupují v tuzemských obchodech, za což může i fakt, že je Česko e-shopovou velmocí. Počet on-line prodejců už vystoupal na zhruba 40 tisíc. Pro srovnání, v roce 2007 jich bylo do čtyř tisíc. Téměř polovina lidí, kteří na internetu nakupují, si objednává také v zahraničních e-shopech. Nejčastěji se jedná o obchody s širokou nabídkou zboží, jako je eBay, Amazon nebo Aliexpress. K objednání zboží z ciziny lákají hlavně nižší ceny, větší výběr nebo to, že je tento obchod jediný, který daný produkt nabízí.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru