Nová radioaktivní molekula, která umí pomoci i beznadějným případům pacientů s rakovinou prostaty. Objev bílkoviny, která dokáže orgány chránit před nádory. Léky, jež vyburcují k boji vlastní imunitu. To jsou jen některé z aktuálních úspěchů českých vědců zkoumajících rakovinu, jež vzbudily pozornost světové odborné veřejnosti.

Molekula, která září a léčí

Třicetiletá česká vědkyně Martina Benešová patří do čtyřčlenného týmu, který v německém Heidelbergu vymyslel a vyrobil radioaktivní molekulu PSMA-617. Radiofarmakum umí včas a přesně odhalit rakovinu prostaty a zároveň ji i úspěšně léčit. Látka se zkouší na pacientech po celém světě a výsledky jsou fascinující.

Loni v létě obletěly vědecký svět neuvěřitelné snímky z vyšetření osmi pacientů s rakovinou prostaty z kliniky v Melbourne. Vyzkoušeli už všechny možnosti léčby, přesto měli metastáze po celém těle. Poté podstoupili mikroozařování rakovinných buněk právě pomocí molekuly, kterou vyvinula česká vědkyně. Za tři měsíce se ukázalo, že drtivá většina ložisek zmizela.

Radiofarmakum mezitím pokračuje v úspěšných testech po celém světě. V USA začala finální fáze klinických testů, která rozhodne, jestli se lék dostane na trh. Licenci na PSMA-617 přednedávnem koupila velká farmaceutická firma Novartis a ostravská rodačka Martina Benešová je spoludržitelkou tohoto patentu. Vystudovaná jaderná chemička žije už několik let v německém Heidelbergu a ve Švýcarsku.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

• V placené části se dozvíte:
  • Jak funguje "potlačovač nádorů", který objevil tým Zuzany Kečkéšové.
  • O výzkumu imunologa Radka Špíška, který už je ve fázi testování léků.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč