Zhruba 80 je podle violoncellisty Tomáše Jamníka maximální počet lidí, kteří se mohou společně bavit při koncertu vážné hudby nikoliv v honosném sále, nýbrž v neformálním prostředí.

"Nad sto už by to začala být masová záležitost," poznamenává třiatřicetiletý violoncellista, který před třemi lety s dalšími nadšenci založil sociální síť příznivců domácích koncertů nazvanou Vážný zájem.

Její podstatou nejsou jen oblíbené salonní večery na střeše pražského paláce Lucerna, kde se schází vždy okolo 80 posluchačů. V posledních měsících jim takto na střeše Lucerny hráli mladý český houslista s palestinskými kořeny Milan Al-Ashhab, klavírista Jan Bartoš nebo nizozemský Alma Quartet. Kdo měl zájem se zúčastnit, mohl se přihlásit přes facebookovou stránku Vážného zájmu, kterou už sleduje několik tisíc lidí.

Pro Tomáše Jamníka dnes Vážný zájem představuje především sociální síť, která propojuje lidi, již se na pořádání domácích koncertů chtějí podílet − ať už jako hudebníci, hostitelé nebo publikum. "Hledali jsme limit, při kterém se počet diváků ještě může společně bavit. Domácí koncerty dimenzujeme do třiceti lidí," poznamenává Jamník, který nyní projekt Vážný zájem po třech
letech existence posune o úroveň výš.

Muž mnoha talentů

◼ Tomáš Jamník, narozený roku 1985, je zakládajícím členem Dvořákova tria, kde hraje s houslistou Janem Fišerem a klavíristou Ivo Kahánkem.

Rovněž působí jako umělecký vedoucí Akademie komorní hudby a Ševčíkovy akademie.

Třetím rokem provozuje projekt Vážný zájem na podporu domácích koncertů vážné hudby.

Jako violoncellista má za sebou účinkování v Berlínské filharmonii pod taktovkou Simona Rattla nebo vystoupení s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou v londýnském Barbicanu. Na značce Supraphon roku 2007 debutoval nahrávkou děl Janáčka, Martinů a Kabeláče pořízenou s klavíristou Ivo Kahánkem.

Věnuje se také soudobé hudbě, natočil či provedl díla Miroslava Srnky nebo Slavomíra Hořínky.

Vstřícně a přijatelně

Brzy pro něj spustí speciální webovou aplikaci, zřejmě první tohoto druhu na světě. "Lidé si díky ní budou moci domlouvat domácí koncerty podobně, jako si přes web objednávají taxík. Jen ty koncerty se musí domlouvat s trochu větším předstihem. Stačí si naklikat možnosti a aplikace už potom bude jen posílat zprávy, jak takový krásný domácí koncert zajistit," popisuje Jamník.

Violoncellista projekt vymyslel především proto, aby téma vážné hudby dostal do širšího okruhu zájemců. "Hudební časopisy píší i čtou lidé, kteří se pohybují uvnitř, a prostoru v jiných médiích pro vážnou hudbu je málo. To jsme chtěli změnit a ukázat ji ve vstřícném a přijatelném konceptu," vysvětluje svou motivaci.

Domácí koncerty patří k životu už po staletí a dnes možná lákají svou bezprostředností. "Vážná hudba si mimoděk vytváří bariéry, které se těžko překonávají," připouští Jamník.

"Naši hudebníci se díky Vážnému zájmu ocitli u mladých hipsterů, kteří začali ujíždět na klavíristovi a skladateli Philipu Glassovi.

Dostali se ale také k elitě, která je v Čechách potlačovaná a zneuznaná. Ve vyspělých zemích právě tato část společnosti vrací svůj úspěch do vážné hudby, která potom může žít v důstojných podmínkách," míní Jamník.

Pro něj Vážný zájem představuje "restart celého systému a smýšlení o vážné hudbě", jak říká. "Zásadní je potkávání lidí, mohou to být sousedé, ze kterých se stanou vaši noví přátelé, nebo koncert navštíví mecenáš, který třeba podpoří mladého studenta, aby nemusel při studiu brát každý hudební kšeft. I to se už několikrát stalo. Především ale chceme, aby si člověk v obýváku užil přímý kontakt s hudbou a poté sám stejný kontakt hledal třeba v Rudolfinu," líčí violoncellista.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dozvíte:
  • Proč není honosný sál zárukou ideálního zážitku?
  • Jak Tomáš Jamník srovnává Prahu a Berlín?
  • A co si odnesl ze spolupráce na počítačové hře Samorost 3?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se