Ve čtyřiasedmdesáti letech zemřel ve čtvrtek ráno divadelní a filmový herec Jiří Pecha. V brněnské fakultní nemocnici podlehl těžké nemoci. Poslední rozloučení se koná v úterý ve 14:00 ve velké obřadní síni brněnského krematoria v Jihlavské ulici. Řekla to mluvčí Divadla Husa na provázku Alžběta Nagyová. Na budově divadla visí černý prapor, stejně jako na rektorátu Janáčkovy akademie múzických umění.

Už ve čtvrtek večer od 20:00 mohou lidé na Pechu zavzpomínat či zapálit svíčku v divadelním klubu v sídle Husy na provázku na Zelném trhu, řekla Nagyová.

Právě v brněnském "Provázku", kde působil od přelomu 60. a 70. let minulého století až do důchodu, se třebíčský rodák Pecha proslavil. Vytvořil úspěšnou hereckou i tvůrčí dvojici s Boleslavem Polívkou, hráli spolu například v inscenacích Pezza versus Čorba nebo Poslední leč. Ztvárnil mnoho televizních a filmových rolí, třeba v Baladě pro banditu, Dědictví aneb Kurvahošigutntag nebo Zapomenutém světle. V obou dílech úspěšné pohádky Anděl Páně se představil jako svatý Mikuláš, v Lotrandovi a Zubejdě si zahrál starého Lotranda.

"Přišel jsem nejen o Zilvara z chudobince, ale i o tátu, starého Lotranda, který mi předal to největší poučení: "Hlavně, chlapče, nepracuj." Pro mě je ale především svatým Mikulášem z obou Andělů Páně. Věřím, že teď už chodí po tom pravém nebi a vidí, jak je to tam doopravdy. Byl to úžasnej kumpán a parťák, snad u nebeské brány nevyfasuje nějakého matlu," řekl režisér Jiří Strach, který se jako herec představil jak v seriálu Bylo nás pět, tak ve filmu Lotrando a Zubejda.

V posledních letech se Pecha na jeviště Husy na provázku čas od času vracel hlavně v titulní úloze inscenace Babička podle Boženy Němcové. Právě na jevišti svého osudového divadla a v jedné ze svých nejúspěšnějších rolí Babičky slavil Pecha v roce 2014 své 70. narozeniny.

I když počet repríz už tehdy přesahoval tři stovky, Pecha řekl, že jako celoživotní trémista se večer znovu bude "třepat jako ratlík". Na otázku, zda se cítí na dalších 300 repríz, ovšem tehdy reagoval trpkým smíchem. "To je odpověď," dodal lakonicky.

Pecha začínal s herectvím u ochotníků a díky talentu se dostal na Janáčkovu akademii múzických umění i bez povinné maturity. Odborníci na něm oceňovali zejména hereckou živelnost a zemitost, stejně jako schopnost ztvárnit komické i dramatické role. Díky širokému rejstříku zvládal nespočet klauniád, ale také titulní roli v Králi Learovi nebo part v absurdním dramatu Čekání na Godota.

Pechovu divadelní a filmovou kariéru nezhatily ani celoživotní potíže s učením textů, ani zdravotní problémy spjaté s věkem. Když Husa na provázku uspořádala velkou oslavu jeho pětašedesátin, příliš to prý nechápal. "Teď už je mi to jasné - oni si mysleli, že se sedmdesátky nedožiju," řekl, když mu bylo 70 let.

"Jirko, děkujeme za všechny krásné chvíle ve tvé přítomnosti. Budeš nám moc chybět," napsali na Facebook Pechovi přátelé z Divadla Bolka Polívky. "Patřilo by se napsat, že Provázek utichl. Je tomu ale přesně naopak. Od rána volají a píší lidé, pro které něco - a většinou mnoho - znamenal. Tak živo jako dnes už tu dlouho nebylo," stojí na webu Husy na provázku.

"Jiří Pecha byl znamenitý divadelní i filmový herec s nezaměnitelným, originálním projevem, ve kterém bylo vždycky hodně lidovosti, zdravé komediálnosti nebo až sympatické neotesanosti. Pecha svým rolím jakoby instinktivně dával velkou dávku vnitřní pravdy a intelektuálně nepřetížené srozumitelnosti, díky čemuž byl pro publikum poprávu neodolatelný. Znali jsme se a byl to i znamenitý člověk, který se nikdy nenaparoval," řekl divadelní kritik Lubomír Mareček.

Město Třebíč, kde se Pecha v roce 1944 narodil, umístí v pátek do přízemí radnice na Karlově náměstí kondolenční knihu, uvedla mluvčí radnice Irini Martakidisová.