Naše nákupní zvyklosti se v posledních letech rychle mění. Nákup spotřebního zboží, potravin, dovolené nebo třeba zážitků se díky rozvoji internetu a mobilních aplikací z části rychle přesouvá do virtuální oblasti. Tomuto trendu se musí přizpůsobit i obchodníci s uměním a starožitnostmi. Pryč jsou doby, kdy sběratelé a milovníci umění pravidelně obcházeli galerie a obchody se starožitnostmi a hledali zajímavé přírůstky do svých sbírek. Prvním krokem obchodníků bylo zveřejňování nabídky na webových stránkách a prodej on-line. Fenoménem posledních let jsou však internetové aukce, kam se přesouvá stále větší část trhu, převážně v nižší a střední cenové kategorii, ale výjimkou nejsou ani kvalitní díla v řádu statisíců či milionů korun.

Perspektivu on-line prodejů pochopily velké zahraniční aukční domy začátkem tohoto desetiletí. Christie's zmodernizovala a zjednodušila nákup na svých webových stránkách, Sotheby's zorganizovala v roce 2014 on-line aukci společně s aukčním serverem eBay. Podařilo se jí tak oslovit mladší zákazníky a ty, kteří by se klasické aukce nikdy nezúčastnili. Dnes provozují oba aukční domy nejen internetové aukce, ale on-line lze dražit i v průběhu aukcí sálových. Prostřednictvím vlastních aplikací nebo specializovaných aukčních serverů lze, po registraci a ověření, dražit v sálových aukcích téměř odkudkoliv.

Doháníme svět

Vývoj v zahraničí s určitým zpožděním kopíruje i náš aukční trh. V roce 2012 fungovaly na našem trhu dvě internetové aukce provozované galeristou nebo obchodníkem s uměním, dnes můžeme dražit již ve 20 on-line aukcích. Počet dražitelů rychle narůstá, obraty a počty prodaných předmětů se stále zvyšují. Také počet aukcí se bude určitě zvyšovat − vzhledem k optimismu na trhu s uměním a ochotě dražitelů nakupovat on-line, aniž by položky fyzicky viděli. Dnes už dávno neplatí, že se v internetových aukcích prodávají umělecké předměty nízké kvality za nízké ceny. Běžně se draží obrazy autorů zvučných jmen, mnohdy i za částky převyšující ceny v sálové aukci.

Většina velkých českých aukčních domů se zatím staví k on-line dražbě ve svých sálových aukcích rezervovaně, prý se to nevyplatí. Nevidí v tom přínos v podobě nových klientů, kteří by třeba na sálovou aukci nikdy nepřišli. Nedávají ani bonus svým stávajícím klientům, kteří zrovna na aukci nemohou fyzicky být a kteří by se rádi účastnili on-line. Klienti se zkušeností ze zahraničních sálových nebo tuzemských internetových aukcí však časem nepochybně budou po aukčních domech on-line účast na sálových dražbách vyžadovat.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se