Když se dřív v Česku prodávala firma, zájemci se vesměs dělili na dvě skupiny. Finanční investor chtěl firmu koupit a během několika let ji se ziskem znovu prodat. Strategický kupec − nebylo výjimkou, že jím byla zahraniční konkurence − zase získanou firmu často plně pohltil. Nyní je v tuzemsku čím dál aktivnější třetí typ zájemce, takzvané rodinné fondy. Vesměs je zakládají ti, kteří už své firmy úspěšně prodali a získanými penězi chtějí zabezpečit potomky. A také se jim ještě nechce vystoupit z byznysu. "Když je někomu mezi 40 a 50 lety, má ambice ještě něco založit, u něčeho být. Ale už v jiné podobě, nechce řešit každodenní agendu, ale strategii, věnovat tomu celému omezenější dobu. Přirovnal bych to k přechodu z exekutivní do správní role," říká v rozhovoru Igor Mesenský, který v poradenské společnosti KPMG vede oddělení fúzí a akvizic. "Možná v polovině transakcí, které se tady uskutečňují, je kupujícím určitá forma rodinného fondu," dodává.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se