Z vývoje uplynulých dvanácti měsíců je patrné, že globální trh s uměním procházel spíše střízlivým obdobím, zvláště v kontextu předchozích rekordních let. Stejně jako další odvětví je navíc nyní zasažen opatřeními, která mají zamezit šíření koronaviru. Kromě zrušených veletrhů umění se jedná o výrazné omezení činnosti aukčních domů i galerií v zasažených oblastech.

Dosud není jisté, jak dlouho tato situace potrvá a jaké budou dlouhodobé dopady na trh s uměleckými díly. Je jasné, že přednost má nyní zdraví obyvatelstva. Přetrvává však důvěra v brzkou stabilizaci a pokračování obchodní činnosti. Naději skýtá druhá polovina roku, kdy by mělo dojít k plánovaným rozprodejům několika špičkových uměleckých sbírek, v hodnotě přesahující jednu miliardu dolarů.

Investice do umění

Tento článek je součástí speciální přílohy Investice do umění, která vyšla v Hospodářských novinách 24. března. Celou přílohu si můžete přečíst po kliknutí na obálku níže.

O tyto kolekce se uchází tradiční aukční rivalové Christie's, Sotheby's a Phillips. Dobře si uvědomují, že pro získání přízně majitelů uměleckých děl zůstává klíčová výše nabídnutých finančních záruk na jednotlivé artefakty. Síň tak garantuje, že i v případě relativního neúspěchu aukce bude dílo prodáno za předem stanovenou cenu, ať už samotnému aukčnímu domu či třetí straně.

Extenzivní využívání tohoto finančního nástroje je bezpochyby jedním z motorů akcelerace trhu s uměním posledních let. Doprovází drtivou většinu dražeb prémiových děl, kdy se výrazná část úspěchu prodeje ve skutečnosti rozhoduje v zákulisí, mimo zraky dražitelů. Mírné ochlazení obchodu v uplynulém roce však šlo ruku v ruce se zvýšenou opatrností a snížením těchto pobídek, v případě duopolu Christie's a Sotheby's podle analýzy ArtTactic dokonce v řádech desítek procent.

Okřídlená anglická fráze uvádí, že umělecké sbírky se na trh dostávají pouze v případě takzvaných tří D: debt−­death−divorce, tedy zadlužení, úmrtí nebo rozvodu. V tomto případě se nelítostné souboje svádí o pozůstalosti několika legendárních sběratelů a sběratelek, ale též o možnost realizovat soudně nařízený prodej majetku rozvádějících se manželů Mackloweových, kdy se na trh dostanou výjimečná díla Jacksona Pollocka, Pabla Picassa, Andyho Warhola nebo Jeffa Koonse.

Prozatím největší trofej si však překvapivě odnáší galerijní žraloci v čele s obchodníkem Larrym Gagosianem. Ten společně s dalšími významnými hráči, vlastníky galerií Pace a Acquavella, a pomocí značných finančních garancí dosáhl na pozůstalost filantropa Donalda Marrona v hodnotě 450 milionů dolarů. Rozprodej špičkové sbírky − obsahující mimo jiné mistrovská díla Pabla Picassa, Marka Rothka nebo Cye Twomblyho − mimo aukce je úkazem dosud nevídaným, který indikuje proměnu tradičního rozložení sil na trhu s uměním.