Minuty na hodiny, centimetry na metry. Banální převody, které v roce 2004 tehdy dvanáctileté Nadie Khanové činily při hodinách matematiky velké problémy. Takže rodina hledala doučovatele. Našel se v Bostonu. Stal se jím bratránek Salman, finanční analytik s titulem z Harvardu, který tehdy pracoval pro fond Connective Capital Management. Nadiu začal doučovat prostřednictvím on-line kreslicí aplikace Yahoo Doodle. Jeho videa zakrátko hltali všichni školáci v rodině. A když je následně nahrál na YouTube, zrodil se fenomén zvaný Khan Academy.

Nyní, ve dnech, kdy Amerika a prakticky celý západní svět čelí pandemii koronaviru, nastává jeho nechtěná "hvězdná" hodina. Sociální karanténa, která mezi jinými zavírá i základní a střední školy po celém světě, směruje na jeho stránky miliony nových uživatelů.

Školní válečný štáb

Za 16 let se z Khan Academy stala největší on-line škola na planetě. Nabízí desetitisíce výukových videí ve 42 jazykových mutacích (včetně češtiny). Obsahem pokrývá vše od malé násobilky až po makromolekulární chemii.

Jen na YouTube si práci bývalého finančního analytika a jeho 130 spolupracovníků měsíčně pustí na osmnáct milionů lidí.

Všechno přitom vzniká na neziskové bázi, jen díky penězům sponzorů a dárců. A nyní začíná další kolo expanze, které může zase trochu posunout způsob, jakým se vzdělává nejmladší generace.

"V této situaci otevíráme válečný štáb, abychom pomohli rodičům," komentoval uzavírání škol pro Forbes v minulém týdnu Khan.

Jeho akademie − v Česku fungující pod názvem Khanova škola − už nastavila studijní plány a připravuje se na příval zájmu.

"Na světě je miliarda školou povinných dětí a my jsme v tuto chvíli pro ně jakýsi záchytný bod," říká Khan.

Khan vyrostl na okraji společnosti. Chce, aby jeho videa učitelům uvolnila ruce a ti tak měli více času na slabší žáky.

Podle čísel, která Khan Academy v průběhu minulého týdne uvolnila, vzrostl provoz na jejích stránkách jen v pondělí, kdy se do nové reality probudila Evropa a Američané měli stále ještě tendenci nově nastolenou situaci spíše podceňovat, o 50 procent. Bank of America, jeden ze sponzorů projektu, tak byla nucena poskytnout milion dolarů na navýšení kapacity serverů, aby ustály příliv nových studentů.

Khan Academy na přivítanou nově na stránky umístila i instruktážní videa pro rodiče, jak se s neočekávanou situací a novou kariérou domácích učitelů vlastních potomků co nejlépe popasovat. I v konkurenci dalších vzdělávacích kanálů bude Khanova škola se sílou své značky hrát jednu z hlavních rolí.

Z okraje společnosti

Přitom to opravdu celé začalo jako projekt pomoci v rodině. Tu Salman Khan bral jaksi automaticky. Sám vyrostl jako potomek bangladéšského otce a indické matky na okraji společnosti. Podle jeho vzpomínek řada jeho spolužáků ze střední školy v louisianském městě Metairie skončila ve vězení. Khan se nicméně díky svým školním výsledkům vydal jinou životní cestou.

Jako nejlepší student školy a vítěz státní matematické olympiády byl přijat na Massachusettský technologický institut a následně studoval na Harvardu.

S těmito akademickými výsledky nebylo divu, že po ukončení studií zamířil do finančního sektoru, stejně jako že jej teta se strýcem požádali o doučování Nadii.

Co podivuhodné naopak bylo, byly úspěchy jeho videí. Graficky nepříliš povedená dílka totiž mezi dorostem rodu Khanových měla opravdový úspěch. A šířila se i mezi jejich spolužáky. Salman dokázal úspěšně vysvětlovat především obtížnou matematiku a uznávalo to stále více studentů.

Zvlášť od listopadu roku 2006, kdy nahrál své první video na YouTube a nabídl jej tak k volnému sledování celému světu.

"YouTube v té době byly jen kočky hrající na klavír a podobné srandičky. Vážný obsah tam moc nebyl a lekce matematiky už vůbec ne," vzpomínal později Khan v rozhovoru pro Harvard Business Review. Z dnešní perspektivy profesionálně vyráběných on-line kurzů jeho "škrabopis na digitální tabuli" příliš atraktivně nevypadá, ale před necelými čtrnácti lety znamenal průlom. Videa vyráběná finančním analytikem na vedlejší úvazek měla desetitisíce přehrání. Tři roky Khan svůj videokanál za pomoci kamaráda Joshe Gefnera rozvíjel spíše provizorně.

"Začalo to jako hobby, a když se mě moji kamarádi ze Silicon Valley ptali, jakým způsobem plánuji v budoucnu projekt zpeněžit, odpovídal jsem, že nemám žádný byznysmodel," prohlásil Khan na přednášce, kterou před šesti lety pronesl na London School of Economics.

Postupně přeměnil jednu šatnu v rodinném domě na pracovnu a natáčel další a další videa. Časem se rozšiřoval jeho záběr na další školní předměty od angličtiny přes historii až třeba k chemii. A YouTube je pomáhal rozšiřovat stále dál. "Bez pochyb můžeme říct, že Salova videa jsou jednou z jisker, které proměňují způsob vzdělávání," prohlásil v minulosti pro Guardian Rohan Silva, poradce někdejšího britského premiéra Davida Camerona. Ostatně jednou z Khanových ambicí třeba je zprostředkovat vzdělání i do vesnických oblastí Afriky a Asie.

V roce 2009 se Khan rozhodl jít do svého projektu naplno. Prvních devět měsíců žil spolu se svou rodinou z úspor, v únoru 2010 mu pak Ann Doerrová, manželka úspěšného startupového investora Johna Doerra, vypsala první šek. Nejprve na deset tisíc dolarů, záhy druhý na 100 tisíc. A postupně se pak přidávali další.

Mediální průlom přišel na konferenci v Aspenu − jakémsi americkém ekvivalentu každoročního setkávání byznysových a intelektuálních elit ve švýcarském Davosu −, kde se k využití Khanových videí přiznal Bill Gates. A fanoušci z řad nejbohatších lidí světa a filantropů se začali hrnout.

V současnosti tak má Khan Academy roční rozpočet 62 milionů dolarů a její zakladatel podle daňo­vého přiznání příjem 700 tisíc dolarů. Na Khan Academy přispívá Bill Gates i nadace Googlu, peníze mu posílá šéf Netflixu Reed Hastings či mexický telekomunikační miliardář Carlos Slim Helú. Partnerem webu je i řada firem jako zmíněná Bank of America, Comcast nebo Oracle. Něco si též Khan Academy vydělá na grantech od amerického ministerstva školství, pro které připravuje část podkladů k závěrečným zkouškám na středních školách. A i první donorka Ann Doerrová stále sedí ve správní radě nadace spravující web.

V současnosti se tak jedná o prostor, kde v tuto chvíli téměř 48 milionů registrovaných studentů ze 190 zemí světa může najít videa pokrývající širokou škálu problémů prakticky všech školních předmětů. Nádavkem jsou na stránkách k dispozici i videa nabízející vzdělávací obsah jejich partnerů jako třeba Muzea moderního umění v New Yorku či americké kosmické agentury NASA.

Khan přitom se svým projektem i přes jeho rozsah stále nemá příliš velkolepé ambice. Kromě výjimečných případů, jako je současné zavření škol kvůli koronaviru, jej nevidí jako náhradu tradiční výuky. Svá videa vnímá spíš jako doplněk, který může zvýšit efektivitu vyučo­vání, respektive uvolnit učitelům prostor a čas třeba k individuální pomoci nejslabším žákům. Tomuto jeho záměru by aktuální plošné testování on-line výuky mohlo výrazně pomoci.

Prohlédněte si jedno z videí, které Khan Academy nabízí na Youtube. Přináší zajímavou analýzu odhadu skutečného počtu nakažených novým koronavirem. Ačkoli bylo přidáno už před čtrnácti dny, má přesah i do dnešní situace.

Odhad skutečného počtu nakažených virem COVID 19 v dané oblasti podle počtu úmrtí

Související