Už příští týden se na základní školy budou moct vrátit děti z prvního stupně. Rodiče je do výuky mohou přihlásit nejpozději v pondělí, ředitelé proto dosud nevědí, kolik žáků přesně přijde. V minulých týdnech už ale vymýšleli, jak dětem uzpůsobit rozvrh, poskládat je do skupin a zajistit jim učitele tak, aby dodrželi opatření vlády. Řešili, zda mají dostatek vyučujících či tříd. Sotva se na novou situaci stihli adaptovat, zaskočila je další novinka. Dětí by se do škol v blízké době mohlo vrátit víc. "Stojím o to, aby se do škol v červnu vrátily i děti z druhého stupně," řekl minulý týden poslancům ministr školství Robert Plaga (ANO). Dřívější návrat by mohl platit i pro středoškoláky.

Jeho slova vyvolala obavy. Ředitelé se bojí, že pokud se děti z druhých stupňů vrátí za stejných podmínek jako ty z prvních stupňů, nezvládnou to. Třeba do Základní školy Františka Formana v Ostravě-Dubině se chce vrátit jen čtrnáct dětí z prvního stupně. Do školy už chodí také 24 deváťáků. "Máme kapacitu ještě na další tři skupiny dětí. Pokud by však o návrat na druhý stupeň mělo zájem víc žáků, nedodrželi bychom prostorové podmínky. Na jednom patře by byly tři skupiny a já si neumím představit, že by se navzájem nepotkávaly," říká ředitelka školy Ludmila Večerková.

V pražské Základní škole Profesora Švejcara by zase chyběli učitelé. Pedagogové z druhého stupně tam teď učí děti na prvním stupni, aby pomohli svým kolegům zvládnout distanční výuku. "A předpokládám, že zájem o návrat by byl větší než u menších dětí," říká ředitel školy Ondřej Lněnička.

JAK BUDE PROBÍHAT NÁVRAT DĚTÍ DO ŠKOL

Plaga se nyní snaží ředitele uklidnit. Podle něj by se v tuto chvíli nejednalo výlučně o výuku, hlavní by bylo umožnit dětem potkávat se ve škole. "Jejich pobyt ve škole by se tedy mohl, v případě, že to podmínky a situace dovolí, podobat spíše režimu, ve kterém v současné době fungují žáci devátých ročníků, než jak tomu bude u prvních stupňů," řekl HN Plaga.

Na rozdíl od prvního stupně mají deváťáci méně předmětů a ve škole tráví méně času − jsou tam jen kvůli přípravě na přijímací zkoušky. Podle předsedkyně spolku Učitelská platforma Petry Mazancové však není potřeba posílat žáky do školy kvůli tomu, aby se mohli vzájemně potkávat. "Děti se i tak vidí každý den, chodí spolu ven. Rozhodně nemají nedostatek sociálních kontaktů," říká Mazancová, která zároveň vyučuje na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích.

Učitelská platforma však ministerstvo školství kritizuje především kvůli nedostatečné komunikaci. "Na ředitele se obrací spousta rodičů, kteří chtějí informace. Špatně se jim vysvětluje, že toho nevíme víc než oni, protože se dozvídáme to samé z televize," říká Mazancová.

Také řediteli zmíněné Základní školy Profesora Švejcara Ondřeji Lněničkovi vadí, že se informaci dozvěděl z médií. "Nevíme, jakým způsobem a za jakých podmínek by se děti měly vrátit. Potřebujeme tu informaci co nejdřív, abychom se na to mohli nachystat," říká Lněnička. Plaga argumentuje tím, že informace o možném návratu dětí na druhý stupeň je uvedená v harmonogramu uvolňování. Ten ministerstvo školství vyvěsilo na svém webu.

V harmonogramu se píše, že je od června možná realizace konzultací či občasných vzdělávacích aktivit v menších skupinách žáků druhého stupně, a to ve stěžejních předmětech a formou třídnických hodin. Také se v něm píše, že se do škol budou moct v červnu vrátit středoškoláci. To ale pouze v případě, že se situace okolo koronaviru bude i nadále vyvíjet příznivě. "Naším primárním cílem je umožnit praktickou výuku, která by se mohla konat například v dílnách či školních kuchyních. Záležet ale bude především na organizačních možnostech školy," sdělil HN ministr Plaga.

JAK BUDE PROBÍHAT NÁVRAT DĚTÍ DO ŠKOL