Tvůrce Brutální Nikity, Leona a Pátého elementu se musí bránit nařčením z plagiátorství. 

Francouzský režisér Luc Besson, jehož nejnovější film Johanka z Arku v posledních týdnech vede žebříčky návštěvnosti českých kin, musel v nedávné době čelit čtyřem žalobám. Týdeník L'Événement du Jeudi shrnul minulý čtvrtek jeho soudní případy v článku pod titulkem Je předseda poroty příštího festivalu v Cannes uzurpátor? a obvinil Bessona, že si svévolně přisvojuje cizí náměty. "Opisovat opravdu nemám zapotřebí," reagoval režisér v rozhovoru pro pondělní vydání deníku Libération.

Nejnovější žalobu na něj podala americká režisérka Kathryn Bigelowová, která s ním na počátku 90. let připravovala projekt Johanky z Arku. Besson ji však nakonec realizoval bez její účasti, protože se neshodli na představitelce titulní role. Advokát Bigelowové původně zamýšlel žalovat Bessona pro plagiátorství, po přečtení scénáře však od tohoto záměru upustil. Plagiátorství se netýká ani další soudní spor: Pierre Jolivet, koproducent a scenárista Bessonova staršího snímku Poslední souboj tvůrce obvinil ze "špatného řízení" záležitostí kolem tohoto filmu. "Jolivet spor prohrál, odvolal se a zase prohrál. Teď už se snad můžeme utkat jenom v ringu," konstatuje Besson.

Z krádeže cizího námětu byl Luc Besson obviněn v případě snímku Leon, příběhu nezvyklé osobnosti nájemného vraha, jehož ztělesnil Jean Reno. Žalobcem byl scenárista Franck Gérardi, který v roce 1990 Bessonově společnosti nabídl svůj scénář a později tvrdil, že postava Leona byla okopírována z jeho díla. Besson však zdůrazňuje, že obdobná figura se objevila již v jeho filmu Brutální Nikita: "Jean Reno, který v Nikitě ztělesnil čističe Viktora, mi na konci natáčení řekl: Tahle postava se mi moc líbila, nemohl bys pro ni napsat příběh? A to jsem také udělal."

Čtvrtý spor se týká snímku Taxi, na němž se Luc Besson podílel jako scenárista a producent. Autorské nároky si v tomto případě činí policista Gérard Dardet a šéf bezpečnostní služby Pierre Grombecque. "Jediný problém je v tom, že oni svůj scénář představili v roce 1994, zatímco já jsem ten svůj nechal zaregistrovat u Svazu dramatických autorů už v roce 1988," reaguje Besson. (Šlo o první, asi padesátistránkovou verzi, která však již obsahuje základní nástin příběhu.)

Celá podstata nynějšího rozruchu kolem Bessona tedy může tkvít v něčem jiném: Luc Besson je jediný francouzský filmař, který vzbuzuje intenzívní zájem Hollywoodu. Krajané mu zhusta vytýkají jeho "amerikanismus". Jedním z důvodů, proč jeho Johanka z Arku vyšla při posledním udělování francouzských filmových cen Césarů téměř naprázdno (byla oceněna jen za zvuk a za kostýmy), mohlo být i to, že je namluvena v angličtině, což iritovalo vlastenecky založené porotce.

"Ve Francii se šíří americká epidemie soudních procesů," říká Besson a jako hlavní důvod žalob označuje závist, kterou vyvolává úspěch. Nyní si hodlá vzít příklad ze svého amerického kolegy Stevena Spielberga: "Spielberg neotvírá poštu a nečte žádné scénáře. Jeho advokáti mu to zakázali, aby nemohl být obviněn z vykrádání cizích textů."