Zítra v 19 hodin bude v pražském kině 64 U hradeb slavnostně uveden zatím poslední snímek známého německého režiséra Volkera Schlöndorffa, souputníka celoevropské "nové" vlny 60. let. Přepis románu francouzského prozaika Michela Tourniera Král duchů, který vznikl jako koprodukce německých, francouzských a britských filmařů, navíc za účasti vynikající herecké hvězdy zpoza oceánu (John Malkovich), otevře již čtvrté Dny evropského filmu. Přehlídka nejkvalitnějších snímků evropských tvůrců z posledních let potrvá v Praze (v kinech Lucerna a U hradeb) do 13. dubna, poté se na 14. až 19. dubna přestěhuje do Brna (kinosál B. Bakaly). 

Většina snímků vybraných pro letošní festival vznikla ve spolupráci tvůrců a producentů různých zemí starého kontinentu. U mnohých z nich navíc v titulcích čteme poznámku, že dílo bylo vytvořeno za podpory fondu Eurimages. Což je třeba si připomenou nyní, kdy za oceánem získal prestižní cenu americké Akademie filmového umění a věd snímek podpořený (částkou jednoho miliónu franků) tímto fondem Rady Evropy. Není to poprvé - Oscarovi pro Kolju předcházel loni Oscar (také v kategorii neanglicky mluvený film) pro snímek Antonia's Line nizozemské režisérky Marleen Gorrisové, který byl koprodukcí Nizozemska, Belgie a Británie. S podporou Eurimages dostaly Oscara v roce 1993 Belle Epoque režiséra Fernanda Trueby v koprodukci Španělska, Portugalska a Francie a v roce 1991 Journey of Hope Xaviera Kollera, který vznikl ve spolupráci Švýcarska, Itálie a Německa.

Fond Eurimages, který má dnes čtyřiadvacet členů - včetně České republiky a Slovenska, založila 1988 Rada Evropy na podporu koprodukcí a distribuce evropských hraných a dokumentárních snímků v roce 1988. Od té doby fond věnoval na výrobu 524 filmů celkem 936 285 miliónu franků.

Právě díky tomuto úsilí lze hovořit také o existenci fenoménu evropského filmu. Jak připomíná prezident fondu Gaetano Adinolfi, který se 7. dubna v Praze osobně zúčastní diskuse na téma budoucnosti evropské kinematografie, odráží soubor děl, jež vznikla s podporou Eurimages, na jedné straně tisíce různých podob evropské společnosti, ale zároveň společné kořeny téže kultury.

Dny evropského filmu v Praze a v Brně nabídnou celkem pětatřicet celovečerních snímků. Symbolem, který přehlídku provází na plakátech i programových brožurách, je ucho. Čímž se říká, že jednotlivými díly budou osloveny i další divákovy smysly, nejen zrak. (im)