Vláda v pondělí odvolala z funkce vládního zmocněnce pro jadernou energetiku Jaroslava Míla. Agenda jeho skupiny se postupně přesune pod ministerstvo průmyslu, kde by měla vzniknout nová sekce s náměstkem pro výstavbu jaderného zdroje. Po jednání kabinetu to řekl vicepremiér a ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO). Podle něj Míl špatně komunikoval a neměl bezpečnostní prověrku. „Za dva roky, co jsem ve funkci, jsem ji nepotřeboval. Ani ji po mně nikdo nechtěl,“ řekl v rozhovoru pro HN Míl. Jednání kabinetu předcházela schůzka Bezpečnostní rady státu k dalšímu postupu v přípravě tendru na stavbu bloku v Dukovanech. Havlíček totiž dříve oznámil, že zadá investorovi, polostátní firmě ČEZ, aby zájemcům o projekt včetně Rusů poslal zadávací dokumentaci a zároveň dotazník, jak chtějí zajistit bezpečnost. Míl ale poslal radě stanovisko, že s takovým postupem nesouhlasí. Na účasti Rusů v tendru navíc nebyla politická shoda.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

HN: Podle ministra průmyslu Havlíčka mezi vámi a jeho ministerstvem vázla komunikace. Máte stejný pocit?

Já jsem měl v pátek ráno asi tři čtvrtě hodiny schůzku s panem ministrem a jeho lidmi a domluvili jsme se na dalším postupu na další dva týdny. Na jednání jsem řekl své věcné výhrady k postupu, se kterým přišel investor projektu výstavby ČEZ, ale nezaznamenal jsem, že by vázla komunikace. Navíc když jsem se dozvěděl, že bude jednat Bezpečnostní rada státu, tak jsem několikrát požádal o předložené materiály, aby mohly být upraveny dle domluvy s panem ministrem. Žádné podklady jsme ale neobdrželi, proto jsem se svým týmem připravil zásadní informace pro členy Bezpečnostní rady státu. O komunikaci ze strany ministerstva průmyslu ale asi nejlépe svědčí, že o svém odvolání jsem se dozvěděl až z vysílání ČT24.

HN: Ministr Havlíček jako druhý důvod k vašemu odvolání řekl, že je obtížné připravit jakýkoliv dokument pro jednání, když nemáte bezpečnostní prověrku. Co na to říkáte, po dvou letech ve funkci zmocněnce a šéfa jaderného výboru?

Vzhledem k tomu, že jsme za dva roky dali dohromady celý koncept přípravy projektu, od filozofie úprav legislativy, principů a zahájení jednání s Evropskou komisí o prenotifikaci přes zpracování smluv mezi státem a společností ČEZ až po oblast celého financování, které by pro stát přineslo efekt desítek miliard eur výnosů z provozu za více než 60 let provozu, tak je to samozřejmě dost zvláštní. Pokud jde o prověrku, ta, co jsem měl, zcela postačovala. Nemám potřebu přicházet do styku s materiály v režimu tajné a nikdo to po mně ani nechtěl.

HN: Vy jste měl svůj tým a dodávali jste pro jaderný výbor materiály k jednání. Co bude s tímto výborem, v němž měla místa i vládní opozice a řada expertů, podle vás dál?

Je možné, že ne všem mohlo vyhovovat, že na vládní výbor připravoval podklady někdo, kdo stojí mimo zákon o státní službě a má na projekt vlastní odborný názor. V mém týmu jsou lidé, kteří stavěli jaderné elektrárny v Dukovanech i v Temelíně, mají zkušenosti a praxi, obklopoval jsem se lidmi chytřejšími, než jsem já, protože je to jediná cesta, jak projekt posunout dopředu. Pokud jde o práci samotného výboru, tak je otázka, co je cílem. Jestli to má být odborné plénum, nebo úřednické. Za dva roky jsme se dostali do stavu, kdy je připraven projekt a může být zahájen. Dostali jsme se však do sporu kvůli otázce bezpečnosti státu, což je legitimní otázka. Není to ale nejmenší důvod proto, aby se teď předávala zadávací dokumentace k projektu uchazečům. Je naprosto pochybný argument, že je potřeba hodnotit i jadernou bezpečnost, technickou bezpečnost či systém zajištění jakosti. To není na pořadu dne.

HN: Bezpečnostní radě státu jste poslal své stanovisko ke kroku ministra Havlíčka, že rozhodl právě o odeslání zadávací dokumentace. Co byly vaše hlavní výtky?

Nerad bych to personifikoval. Ale ta první výtka byla, že takový postup může zásadně ohrozit schopnost České republiky obhájit cestu, kterou zvolila v rámci zadávání veřejných zakázek. To znamená cestu výjimky ze zákona právě s ohledem na bezpečnostní zájmy státu. Druhým bodem bylo to, že bezpečnostní aspekty se mají týkat především dodavatele jaderného ostrova a firmy, která je v roli takzvaného architect engineera, vlastníka filozofie a projektu celé elektrárny. To jsou dvě klíčové role, bez kterých žádnou elektrárnu nepostavíte. Třetí věc je, aby nebyla odeslána celá poptávková dokumentace zájemcům a zároveň aby zájemci o dodávku měli 12 měsíců na zaslání celé nabídky, a ne že zkracujeme termín jen na šest měsíců. To je podle mě velký nedostatek.  

 

HN: Z čeho vyplývá zkrácení doby na zpracování nabídky? 

Protože ta úvaha je taková, že šest měsíců bude předkvalifikační bezpečnostní hodnocení a další půlrok bude na zpracování nabídek. To je špatně. Předkvalifikace nemá s výběrovým řízením nic společného. Je chybou v tomto čase zasílat celou dokumentaci, protože nebude předmětem hodnocení. Říkáme, že nezahajujeme výběrové řízení, nicméně předáním poptávkové dokumentace, bez ohledu na právní definici, k zahájení tendru de facto dochází. O bezpečnostní ani technické předkvalifikaci, která se občas dle standardů MAAE provádí, nikdy nikdo navíc nemluvil. Aby nedošlo k omylu, respektuji, že se stát takto rozhodne, ale nesmí se zkracovat 12 měsíců na šest, protože tím poškodíme naše tuzemské dodavatele, kteří nebudou mít dostatek času na dojednání rovnoprávného obchodního vztahu s potenciálním hlavním dodavatelem. 

HN: Co říkáte na bezpečnostní dotazník? 

Pokud ho budou připravovat a vyhodnocovat bezpečnostní složky, tak je to určitě v pořádku. To byl i můj návrh, aby to takto postupovalo. Když si zpětně vezmu mediální vyjádření, tak k tomu ale došlo až na dnešním (pondělním) jednání vlády.  

HN: Bezpečnostní složky ale už daly své stanovisko a z něj vyplývá, že pro stát je dodavatel z Ruska riziko. Co se tedy má znovu posuzovat podle vás? 

Nevím, co je cílem tohoto postupu. Stanovisko bezpečnostních složek bylo řečeno jednoznačně. Jestli je to o tom, že stát nemůže rozhodnout, protože na tom není politická shoda, tak můj názor je, že je lepší ji najít až po volbách a projekt na tu dobu pozastavit. Stejný pohled na to měl i předseda vlády.  

HN: Vy osobně si myslíte, že by ruský Rosatom měl být v tendru nebo ne? 

S Ruskem se nemá hrát kličkovaná, ale otevřená a korektní hra. Rusové jsou hrdý národ a akceptují, že je někdo někam přizve nebo ne. To, co ale asi těžko skousnou, je, že je někdo nejdřív přizve a pak jen tak vyhodí. To je urážlivé. Je to cesta, která povede k dalšímu zhoršení vztahů s Ruskem. Pokud je cílem, aby v soutěži Rosatom byl, tak je potřeba to říct jasně. Pokud ne, tak také. Šest politických stran má pohled negativní. Jaderná energetika se stane předmětem předvolební kampaně a to je pro ten obor špatně. Bude to kampaň o politické a hospodářské orientaci ČR. Já bych šel cestou takovou, aby to byl širší evropský projekt anebo jsme s dodavatelem měli strategické partnerství na dalších 50 let. Také bychom měli vybrat někoho, kdo je schopen projít povolovacím procesem v Evropě. Problémy s tím mají všichni, ale třeba v Maďarsku jsou problémy Rosatomu extrémní.