Hry od Amanity už mají více než jednoho tvůrce, drží se ale společné linie a ukazují, že videohry nejsou jen bezduchá zábava. Nejnovější titul Creaks nyní představil něco nového: hru, ve které hráč musí nejen přemýšlet, ale i rychle a správně reagovat. Přinesl také strašidelnější prostředí a lidského protagonistu.

Hráč mohl jen v úžasu sledovat, jak se za zdí obyčejného bytu otevírá rozsáhlý svět obývaný zvláštními postavami inspirovanými ptačí říší. Vizuální vyprávění doprovázené propracovanými zvukovými efekty a atmosférickou hudbou umocňovalo fantazii a vyvolávalo otázky. Na některé z nich odpovídá luxusní kniha The Art of Creaks.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Když jsem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové vymýšlel svou diplomovou práci, chtěl jsem spojit svůj zájem o hry a animovaný film. Od malička jsem si pohrával s nápadem, že by bylo pěkné udělat hru, která je malovaná.“ Dvě věty v předmluvě knihy napsali dva hlavní tvůrci Creaks – Radim Jurda a Jan Chlup. Oba mluví o stejné věci, tedy o spojení interaktivního žánru a klasické animace. A v celé knize prostřednictvím osobních textů a stovek obrázků popisují, jak to po dlouhých letech dokázali.

Ich forma psaní u knížek tohoto typu není úplně obvyklá, ale o to je příjemnější. Creaks vyšly pod hlavičkou Amanita Design jako původně studentský, mnohem skromnější projekt. Zakladatel Amanity Jakub Dvorský ovšem tvůrčí dvojici poskytl zázemí, díky kterému vznikly Creaks v rozsáhlé a propracované podobě. Není úplně obvyklé, aby studentská hra vznikala osm let a měla dvacetimilionový rozpočet.

Creaks tak nejsou jen chytrá a poutavá hra, je to také důkaz o proměně unikátního herního studia. Amanita Design, jedno z nejuznávanějších nezávislých herních studií vůbec, se z one-man show Jakuba Dvorského proměnila v úžasnou herně-řemeslnou dílnu, která má hned několik týmů. A ty mají prostor zkoušet zcela odlišné věci.

Poslední tři hry od Amanity jsou Chuchel Jaromíra Plachého, Pilgrims, kteří byli vytvoření původně pro Apple Arcade, a právě Creaks. Chuchel je čistá groteska, Pilgrims sází také na humor, ale inspiraci si vzala z klasických českých pohádek a ladovského vidění světa. Creaks jsou mnohem dospělejší hra s jinými herními principy a ovládáním. A další plánovaná hra Amanity, Happy Game, bude čistý příběhový horor – navzdory snové grafice.

The Art of Creaks ukazuje naplno řemeslo a umění za nejnovější hrou studia Amanita Design
Foto: Otakar Schön

Amanita u svých her klade důraz na kvalitu animace, zvuku a hudební složky – však k nim tradičně nabízí i soundtracky na vinylu. Nejde jen o radost z hmatatelné podoby svých výtvorů, ale i o součást ekonomické rozvahy herního studia. S knihou je to podobné. V první řadě je to obrovská oslava krásné videohry. V žádném případě by ale nemělo jít o ztrátový projekt. Creak jsou teprve druhou českou hrou, která se dočkala takového knižního doplňku. První bylo Kingdom Come: Deliverance.   

Obsah The Art of Creaks je vlastně typický. Obsahuje předmluvy obou hlavních tvůrců, popisuje vznik hry a podává informace o herním světě a jeho postavách. Autoři tak odpovídají na otázky, které si hráči při hraní nejspíše kladli. Proč zrovna ptačí postavy, co má představovat tajemné monstrum, jak celý herní svět funguje? Nechybí ani osvětlení toho, jak funguje herní animace a čím se inspirovala, i když právě tato část je zřejmá. Amanita je místem, kde pokračuje tradice české animátorské školy, která kombinuje řemeslo s uměním tak, jak to zatím žádné 3D rendery nedokážou.

The Art of Creaks ukazuje naplno řemeslo a umění za nejnovější hrou studia Amanita Design
Foto: Otakar Schön

Podobně jako u Kingdom Come: Deliverance jsem si přál, aby v knize bylo ještě více textů, ale záležitosti typu „Art of“ jsou prostě hlavně obrázkové – nejde o studijní materiál. Jde vlastně o novodobého pokračovatele luxusních fotoknih vystavovaných na konferenčních stolcích a vybraných poličkách knihoven lepších domácností. Je to radost ideálně vychutnávaná ve spojení s herní hudbou, které se v případě Creaks neujali dvorní dodavatelé Amanty Dva nebo Floex, ale britský hudebník Joe Acheson vystupující pod pseudonymem Hidden Orchestra, pro kterého šlo o první soundtrack.

Recenzní kopie knihy od Xzone neobsahovala nádherné dvoualbum na bleděmodrém průsvitném vinylu, a tak jsem poslouchal hudbu na YouTube Music, což nebylo úplně ono. Škoda že v nabídce není balíček knížky a vinylu. Samotná knížka stojí 699 korun, což není málo, ale je to férová cena za špičkovou práci odvedenou při výrobě. Kvalitní papír, ostrý tisk plný detailů. Tohle je lepší než si prohlížet screenshoty nebo fotografie. Součástí knížky jsou navíc čtyři originální litografie v pohlednicovém formátu.

Knížka je dostupná také v rámci sběratelské verze hry, která obsahuje hru, oboustranný plakát s kompletní mapou ptačího světa za zdí, litografie, dva kovové odznaky, soundtrack na CD a podpisy autorů. Drobnou nepříjemností je fakt, že tisícikusová číslovaná edice obsahuje knížku v anglickém znění, nikoliv v češtině.

Osobně mám ke knížce Umění Creaks jen jednu výtku: nerozumím tomu, proč vydavatel neudržel stejný formát nebo alespoň výšku jako v případě The Art of Kingdom Come Deliverance. V poličce to vypadá fakt blbě.

The Art of Creaks ukazuje naplno řemeslo a umění za nejnovější hrou studia Amanita Design
Foto: Otakar Schön