Dvě desítky let po vzniku prvních soukromých divadelních produkcí v Česku se muzikály staly významnou a trvalou součástí nabídky divadelních scén. Zatímco kvalitou scénografie a výpravy mnohdy příliš nezaostávají za předními zahraničními muzikálovými divadly, profesionální vybavení účinkujících až na výjimky se zahraničními muzikálovými herci nelze srovnávat.

"To, co označujeme muzikálovým herectvím, u nás není. Aby se herec mohl dostat do muzikálového divadla na Broadwayi, musí umět tančit, zpívat, mluvit i hrát. Tady je zapotřebí mít hlavně známý obličej," uvedl pro ČTK teatrolog Josef Hermann.

Proto se podle něj na českých muzikálových scénách vyskytují zejména zpěváci pop music a tváře známé z televizních reality show. České muzikály přesto mohou být zajímavé i pro zahraniční publikum. Jde o ty, jejichž tvůrci se pokusili vytvořit zcela originální dramatické dílo.

Jako příklad Hermann uvedl Krysaře Daniela Landy, který se hrál v Německu, Rakousku a na Slovensku, či Hamleta Janka Ledeckého, který byl uveden v Koreji. K tomu, aby Češi prorazili také v New Yorku, by však kromě kvalitního muzikálu museli navíc mít i obrovskou dávku štěstí.

Muzikálové produkce nyní podle Hermanna míří zejména na střední vrstvy zaměstnanců, podnikatele a úředníky. "Zajímavé je, že u nás ani venku už muzikál příliš cíleně neoslovuje mládež," konstatoval. Přitom třeba na sklonku 60. let byl slavný muzikál Hair jedním z projevů "vzpoury" mladých lidí proti generaci rodičů.

Samotný pojem muzikál je přitom v českých podmínkách podle Hermanna často zavádějící. "Slovem muzikál se tady označuje strašně široká škála produkcí od jakýchsi estrád a revuí až po opravdová dramatická díla," míní Hermann. Snahu o "americké" pojetí muzikálu spatřuje zejména v Městském divadle v Brně, jehož herci jsou schopni hrát i v činoherních představeních.

Na Hooda chce 10 tisíc nedočkavců

Zcela odlišný přístup volí například pražské Divadlo Broadway. Hermann zmínil nové parodické představení Je třeba zabít Davida postavené na hitech populárního skladatele. "David má svoje publikum, které bude chodit na jeho písničky a po mém soudu to není nic špatného. I ve světě se takové věci běžně využívají," dodal.

Zájem diváků o muzikálové produkce neutuchá. Například na chystaný nový český muzikál autorské dvojice Gabriely Osvaldové a Ondřeje Soukupa Robin Hood, který bude mít premiéru 1. září v pražském Divadle Kalich, si již koncem dubna rezervovalo vstupenky 10 tisíc nedočkavých diváků.

Premiéru nového muzikálu Ať žije rokenrol! uvede také Divadlo Broadway; od 20. října divákům přiblíží atmosféru vznikající české bigbítové scény na přelomu 50. a 60. let. Hudbu napsal kapelník Olympiku Petr Janda, autorem scénáře je Karel Šíp.

Táhne i Jesus Christ Superstar II

Kamil Střihavka a Bára Basiková budou od 11. listopadu vystupovat v hlavních rolích rockové opery Jesus Christ Superstar, kterou uvede Hudební divadlo Karlín (HDK).

Oba zpěváci byli již před 16 lety protagonisty někdejší inscenace v divadle Spirála na holešovickém Výstavišti, která tehdy nastartovala zájem českého publika o muzikály. Představení zhlédlo 850 isíc diváků a dosáhlo rekordu v počtu repríz - bylo jich 1288.

Dosud nejúspěšnějším projektem z hlediska počtu diváků byl Dracula, jemuž v Kongresovém centru Praha tleskalo při 916 reprízách milion a čtvrt lidí. Když v prosinci 2002 končil Monte Cristo, měl na kontě 444 představení pro 525 tisíc diváků. Johanka z Arku měla v Divadle Ta Fantastika 825 představení pro 330 tisíc lidí.