CENY THÁLIE

 

Činohra 

Květa Fialová (role Maude ve hře Colina Higginse Harold a Maude, Slovácké divadlo Uherské Hradiště) 

Jiří Štěpnička (role Raymonda ve hře Davida Harrowera Blackbird, Národní divadlo Praha) 

Opera 

Christina Vasilevová (role Káti v opeře Leoše Janáčka Káťa Kabanová, Národní divadlo Praha) 

Richard Haan (role Sebastiana v opeře Eugena d'Alberta Nížina, Národní divadlo Brno) 

Opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr 

Dasha - Dagmar Sobková (role Máří Magdaleny v představení Jesus Christ Superstar, Hudební divadlo Karlín, Praha) 

Marian Vojtko (role Barona Prášila ve stejnojmenném představení, Divadlo Hybernia, Praha) 

Balet a pantomima a jiný tanečně dramatický žánr 

Zuzana Pokorná (role Esmeraldy v představení Zvoník od Matky Boží, Divadlo J. K. Tyla Plzeň) 

Richard Kročil (role Othella ve stejnojmenném představení, Národní divadlo Praha) 

Ceny za celoživotní dílo 

Jiřina Bohdalová (činohra) 

Naděžda Kniplová (opera; cenu odmítla převzít) 

Věra Ždichyncová (balet) 

Zvláštní cena Kolegia pro udělování cen Thálie 

Jiří Kout (dirigent) 

Cena prezidia Herecké asociace pro mladého umělce do 33 let v oboru činoherní tvorby 

Ladislav Špiner (Východočeské divadlo Pardubice) 

 

Několik generací  oslovila svou divadelní, televizní, filmovou i rozhlasovou tvorbou herečka Jiřina Bohdalová, která v sobotu večer na jevišti Národního divadla v Praze získala prestižní divadelní cenu Thálie za celoživotní dílo.

"Je pro mě zvláštní přebírat Thálii. V mém hereckém životě je první a hned za celoživotní dílo. Mám takový dojem, že je i poslední, takovou symbolickou tečkou, abych dala pokoj. Já ale pokoj ještě nedám. A to by v tom byl čert, abyste si mě ještě jednou nevybrali," řekla rozesmátá Jiřina Bohdalová. Těm, kteří se ještě nedočkali, vzkázala, že kdo si počká, ten se dočká.

Mezi dalšími oceněnými jsou například herci Květa Fialová a Jiří Štěpnička, dirigent Jiří Kout, či operní pěvci Christina Vasilevová a Richard Haan.

Květa Fialová

Jiří Štěpnička

Květa Fialová převzala cenu za roli Maude ve hře Colina Higginse Harold a Maude inascenované na scéně Slováckého divadla v Uherském Hradišti. Jiří Štěpnička uspěl díky roli Raymonda v komorním dramatu pro tři herce Davida Harrowera Blackbird uváděném pražským Národním divadlem na scéně Kolowratu.

Bohdalová našla svou divadelní rodinu

Oceněná Jiřina Bohdalová oslaví začátkem května osmdesátiny, přitom na filmovém plátně se poprvé objevila už koncem 30. let. Patří k nejoblíbenějším českým herečkám všech dob, je jednou z nejpopulárnějších komiček, ale na svém  kontě má i řadu vážných filmových a divadelních rolí. Děti milují pohádkové postavičky, jimž propůjčila nezaměnitelný hlas, dospělí se skvěle baví u jejích televizních scének.

Jiřina Bohdalová

V současné době účinkuje Bohdalová v divadle Na Jezerce v tragikomedii Paní plukovníková finského dramatika Bengta Ahlforse a ve hře Lásky paní Katty od dramatika irského původu Briana Friela. Ráda říká, že se jí na stará kolena konečně podařilo najít svoji pravou "divadelní rodinu".

Kout získával prestiž po celém světě

Dirigent Jiří Kout převzal zvláštní ocenění Kolegia pro udělování cen Thálie. Letos čtyřiasedmdesátiletý umělec stále spolupracuje se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK.

Dirigentskou kariéru začal Jiří Kout v roce 1964 v plzeňském divadle, odkud musel po srpnu 1968 z politických důvodů odejít. O pět let později dostal příležitost v Národním divadle v Praze, ale i toto jeho angažmá netrvalo dlouho.

Dveře do světa mu otevřel vydařený záskok v mnichovské opeře. Hostoval pak ve Vídni, Miláně, New Yorku, v Paříži a v Londýně. V roce 1990 se Jiří Kout, který se usadil ve Švýcarsku, stal hlavním dirigentem berlínské Německé opery. O tři roky později byl jmenován hudebním ředitelem lipské opery a od roku 1998 je šéfdirigentem symfonického orchestru v St. Gallenu. Na česká pódia se Jiří Kout vrátil v roce 1992, kdy s Českou filharmonií nastudoval Brucknerovu 8. symfonii.

Jiří Kout proslul zejména jako dirigent Wagnera, Strausse a Janáčka, jejichž díla dirigoval v prestižních světových operních domech. Od sezony 2006/2007 je šéfdirigentem Symfonického orchestru FOK. 

Káťa, Sebastian, Máří, Prášil, Esmeralda i Othello

Role Káti v opeře Leoše Janáčka Káťa Kabanová na scéně pražského Národního  divadla přinesla Thálii Christině Vasilevové. Za mužský opoerní výkon putuje cena do Brna. Obdržel mji Richard Haan za roli Sebastiana v opeře Eugena d'Alberta Nížina, kterou nastudoval v brněnském Národním divadle.

Richard Haan

V kategorii opereta, muzikál a jiný hudebně dramatický žánr uspěli Dasha - Dagmar Sobková za roli Máří Magdaleny v představení Jesus Christ Superstar v Hudebním divadle Karlín a Marian Vojtko za roli Barona Prášila ve stejnojmenném představení pražského Divadla Hybernia.

Marian Vojtko

Zuzana Pokorná uspěla díky roli Esmeraldy v představení Zvoník od Matky Boží plzeňského Divadla J. K. Tyla v kategorii Balet a pantomima a jiný tanečně dramatický žánr. Ve stejné kategorii byl za mužský výkon oceněn Richard Kročil díky roli Othella ve stejnojmenném představení pražského Národního divadla.

Zuzana Pokorná 

Richard Kročil

Prezidium Herecké asociace udělilo ta ké Thálii pro mladého činoherního umělce do 33 let. Získal ji Ladislav Špiner z Východočeského divadla Pardubice. Špiner hraje divadlo 14 let; nejdřív měl být chemikem, ale pak vystudoval i Vyšší odbornou školu hereckou v Praze. Už během studia hostoval na české první scéně v Kačerově inscenaci Sen noci svatojánské a také v Mladé Boleslavi. První angažmá měl v Opavě a po krátkém působení v Olomouci zakotvil v Pardubicích, kde přes své mládí patří k oporám souboru a hraje v 11 inscenacích.

Ladislav Špiner (vlevo)

Naděžda Kniplová: Milodar nechci

Za celoživotní operní mistrovství udělilo prezidium Herecké asociace cenu Thálie vynikající pěvkyni Naděždě Kniplové. Oceněná si však, jak už předem avizovala, pro křišťálový pohár do Národního divadla nepřišla. V otevřeném dopise asociaci za důvod označila to, že si cenu zasloužila již dříve mezi prvními. Nyní ho osmasedmdesátiletá pěvkyně považuje za "milodar", který nechce.

Ostravská rodačka a absolventka pražské Akademie múzických umění Kniplová získala první operní angažmá v roce 1957 v Ústí nad Labem. Od poloviny 60. let si začala budovat také mezinárodní renomé, které nakonec dosáhlo světových parametrů. Hostovala například ve Vídni, Düsseldorfu, Amsterodamu, Hamburku, Římě, San Francisku, Stockholmu, Montrealu, Barceloně, Modeně, v Metropolitní opeře v New Yorku a v Ženevě.

Za celoživotní mistrovství v baletním oboru byla oceněna Thálií tanečnice a pedagožka Věra Ždichyncová. Od roku 1948 působila v Národním divadle, kde měla poslední představení v roce 1964. Od roku 1958 působila téměř třicet let na taneční katedře Hudební fakulty Akademie múzických umění. 

Věra Ždichyncová

Thálie se udělovaly poosmnácté, pošesté byl moderátorem přímého přenosu České televize plzeňský dramatik, režisér a herec Antonín Procházka.