Jako "nezávislou profesní odborovou organizaci výkonných umělců" sama sebe charakterizuje Herecká asociace, která v Národním divadle v sobotu poosmnácté udělila Ceny Thálie.

Jsou to tedy v podstatě ocenění spíše odborářská než odborná. A na tom nic nemění ani několik respektovaných osobností, které se na práci porot též podílejí. Ve finále totiž o udělení rozhoduje takzvané Kolegium Ceny Thálie, v němž vedle i tak těžko změřitelné umělecké kvality hrají roli i úvahy společensko-taktické.

Na konto daňových poplatníku

O Cenách za celoživotní mistrovství a Ceně pro umělce do 33 let pak rozhoduje přímo prezidium Herecké asociace a tam je prostor pro "politiku" ještě větší. To, že se předávání Thálií odehrává na scéně Zlaté kapličky a na prvním programu České televize v přímém přenosu a hlavním vysílacím čase, dává těmto cenám váhu ne zcela přiměřenou.

Až dosud si herecké odbory zajišťovaly udílení cen i televizní přenos z vlastních a sponzorských finančních zdrojů. Letošní 18. ročník podpořil dle svých slov "zcela mimořádně" ministr kultury Jiří Besser 1,8 milionu korun a Česká televize zajistila přímý přenos gratis. Jinými slovy: hereckým odborům financovali ceny a jejich prezentaci daňoví poplatníci. To se to uděluje!

Letošní Thálie nechaly velký prostor regionálním scénám. Z mladých umělců do 33 let vyzvedlo prezidium Herecké asociace mimo domovskou pardubickou scénu prakticky neznámého herce Ladislava Špinera. Těžko tedy soudit, do jaké míry ocenění odpovídá jeho výkonům. Jako upozornění na to, že na mimopražských scénách pracují desítky mimořádně talentovaných herců, má toto gesto nesporný význam.

Emoční svět sám pro sebe

Také jednotlivé kategorie, s výjimkou oboru Opereta a muzikál, vyvažovaly ocenění pražských a mimopražských umělců. Trochu legračně z hlediska odborného, nicméně jinak velmi mile, působila cena pro Květu Fialovou za roli Maude ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti.

Mluvčí buňky Herecké asociace v Národním divadle Jiří Štěpnička, oceněný za svůj opravdu mimořádný výkon v inscenaci Blackbird, dojatě děkoval mateřské scéně, ale na režiséra Jiřího Pokorného, který měl na jeho úspěchu zásadní podíl, nějak pozapomněl...

Cena za celoživotní mistrovství v oboru činohra pro Jiřinu Bohdalovou je trošku nonsens - divadelní role nebyly zrovna doménou této energické dámy, která ovšem opět v přímém přenosu přesvědčila, že co se vtipu týče, je stále v nejlepší kondici.

Herecké prostředí a emoce s ním spojené jsou svět sám pro sebe. Je dobré se na něj dívat trošku s nadhledem. Stejně tak na Ceny Thálie, které mají tu nejlepší vůli zvýšit společenskou prestiž divadelníků.