Projekt Zlatá šedesátá aneb Deník Pavla J., který v režii Jana Mikuláška uvedla brněnská Reduta a byl přenesen do Divadla Na zábradlí, je Inscenací roku 2013 a získal Cenu Alfréda Radoka. Divadlem roku se stala Komorní scéna Aréna Ostrava.

Prestižní ocenění aktéři převzali v sobotu večer v pražském Studiu hrdinů. Nadační fond pojmenovaný po předním českém divadelníkovi, od jehož narození uplyne v prosinci 100 let, je udělil po dvaadvacáté.

Za herecký výkon byli oceněni Karel Dobrý v titulní roli hry Den opričníka, kterou uvedlo Studio hrdinů, a Tereza Vilišová jako Amy v inscenaci Můj romantický příběh. Nastudoval ji Daniel Špinar v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. Dobrý byl na Radokovu cenu navržen podruhé. Oba herci byli za své role nominováni i na Thálie, Dobrý za ni navíc převzal na podzim cenu Divadelních novin.

"Tato role není pro mě výjimečná – snad jen rozsahem textu. Sám na jevišti nejsem, mám tam spoustu spolupracovníků včetně režisérky Kamily Polívkové, která to celé vymyslela a sepsala. Vzniklo to s velkou lehkostí," řekl Dobrý, který byl v 90. letech členem Divadla Na zábradlí. Od roku 2002 byl bez stálého angažmá, nyní působí v činohře české první scény, kde se koncem února představil jako Tartuffe a čeká ho role v inscenaci Ze života hmyzu.

Nejlepší původní českou hrou se stal Plejtvák autora a režiséra Milana Šotka v produkci Cabaretu Calembour Praha, jehož je spoluzakladatelem.

Radokovou cenou byl poctěn i Martin Chocholoušek za scénu k inscenaci činohry Národního divadla Jedenácté přikázání. Tento scénograf už jednu Radokovu cenu má, dostal ji v roce 2005. Skladatel Emil Viklický převzal ocenění za hudbu k projektu Kabaret Shakespeare v režii Jana Nebeského v produkci Studia Damúza v pražském Klubu Roxy/NoD.

"Noty mi tam skákaly samy, protože Martin Hilský Shakespearovy Sonety překrásně přeložil," řekl jeden z nejvýznamnějších představitelů českého moderního jazzu, autor tří oper, filmové i televizní hudby.

Děrgel si pro cenu odskočil z premiéry

Talentem roku 2013 se stal původně ostravský herec a nyní člen pražského Švandova divadla Patrik Děrgel, který ztvárnil koncem roku nejmladšího Hamleta. V anketě časopisu Svět a divadlo (SAD), na jejímž základě se "Radoci" udělují, získal od 75 kritiků víc hlasů než v této kategorii nominovaní režiséři Ivo Kristián Kubák a Marek Němec.

Děrgel na večeru působil jako zjevení. Na poslední chvíli ho totiž přivezl ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek přímo z přestávky premiérového představení Trierových Idiotů. Oceněný herec proto netušil, že by se nemělo děkovat, jak o to původně usilovali průvodci večerem Lucie Trmíková a Miloš Horanský. A tak děkoval rodině, ostravské konzervatoři i DAMU, svému řediteli, že kvůli němu jel několikrát na červenou, a také Baníku Ostrava, že do poháru zbývá jen 16 bodů.

První místo v anonymní soutěži o nejlepší původní českou a slovenskou hru získal v konkurenci 66 titulů 59 autorů Miloslav Vojtíšek píšící pod uměleckým pseudonymem S.d.Ch. za text Duchovní smrt v Benátkách.

Součástí večera, který s Nadačním fondem Cen Alfréda Radoka uspořádala agentura CCL a Studio hrdinů, měla být i diskuse tvůrců, interpretů a autorů, ovšem příliš se nepovedla. A tak mnozí uvítali hudební vložky na podivuhodný nástroj thereminvox, který už devět let zní v jedné z inscenací Petra Zelenky v Dejvickém divadle. Dokument o laureátech uvede Česká televize 24. března večer na programu ČT art.

Kontinuita cen, které byly po roce 1989 prvními uměleckými oceněními svého druhu, zůstala letos zachována; o jejich budoucnosti se však má během jara jednat. Už proto, že časopis SAD jako spoluzakladatel nadace z ní loni v říjnu vystoupil.