V předmluvě ke svému dramatu Poslední chvíle lidstva rakouský spisovatel Karl Kraus tvrdí, že divadelní adaptace díla by "dle pozemských měřítek vyplnila deset večerů a byla by vyhrazena divadlu na Marsu".

V představení nazvaném 1914, které má ve středu premiéru v pražském Stavovském divadle, se podařilo stopáž stlačit na dvě hodiny. Zážitek je to ale divoký jako cesta na Mars.

Krausova jedovatá protiválečná tiráda se v 1914 nejen míchá s další protiválečnou klasikou, Dobrým vojákem Švejkem od Jaroslava Haška, nýbrž i s nevyzpytatelným fenoménem jménem Robert Wilson.

Tento americký režisér, jenž v Praze za posledních dvanáct let inscenoval několik avantgardních provedení českých oper a dramat, je do představení silnějším vkladem než Kraus s Haškem dohromady.

"Často pracuji s německými herci i divadly, která jsou na vysoké úrovni, ale berou divadlo moc vážně. Nemají ten smysl pro humor, který jsem pro toto představení potřeboval," řekl HN Wilson po pondělní zkoušce.

"Na té válečné látce mě ze všeho nejvíc přitahovala právě ironie, kterou považuji za podstatnou součást české kultury. Němci se takhle povznést nad situaci a ironicky ji vyglosovat neumějí."

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.