S projektorem za osmdesát tisíc korun a v maskách, které vytvořil odborník na origami, uvedou herci pražského Studia Hrdinů svoji první inscenaci v příští sezoně.

Tou bude hra Říše zvířat německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga, již zrežíruje Kamila Polívková. Premiéru bude mít 31. srpna, nejbližší reprízy se uskuteční 12. a 28. září.

"Jedná se o divadelní hru, která tematizuje vztah herce a postavy. Herci, kteří hrají zvířata, mají postupně přijít o práci, a charaktery divoké zvěře, kterou hrají, se jim začínají promítat do osobních životů, vztahů a chování," vysvětlila Polívková v propagačním videu.

V inscenaci, kde budou účinkovat Jiří Černý, Iveta Jiříčková či Gabriela Míčová, se podle režisérky nakonec lidé chovají jako divoká zvířata a zvířata naopak přemýšlejí jako lidé.

Divadlu se na inscenaci podařilo skrze server Hithit.cz vybrat přes 86 tisíc korun. Za ně Studio Hrdinů nakoupilo výkonnou projekční techniku.

KDO JE Schimmelpfennig

Autorem hry Říše zvířat je šestačtyřicetiletý německý dramatik Roland Schimmelpfennig. Čeští diváci se s jeho dílem mohli seznámit již roku 2002, kdy v časopisu Svět a divadlo vyšel český překlad hry Arabská noc. Rok nato z ní scénické čtení udělalo Divadlo Na Zábradlí, později hru inscenovali také v Liberci a v Ústí nad Labem. Další Schimmelpfennigovy hry uvedlo Pražské komorní divadlo v režii Dušana D. Pařízka či Švandovo divadlo, hru Nabídka a poptávka natočil též Český rozhlas. Schimmelpfennig je držitelem Nestroyovy ceny za nejlepší německou hru roku 2002 a 2009, získal také cenu Rozhlasová hra roku 2004. Říše zvířat je druhou částí jeho takzvané Zvířecí trilogie, poprvé byla uvedena v Berlíně před sedmi lety.

Inscenační tým mohl ke spolupráci přizvat odborníka na origami Ondřeje Cibulku, mimo jiné držitele českého rekordu složení největšího origami, který touto tradiční japonskou technikou vytvořil originální návrhy a papírové masky zvířat.

"Inscenace akcentuje téma poněkud pokleslé existence profesionálních herců závislých na rozhodnutí a vůli svých zaměstnavatelů. Jsou neschopni vymanit se z každodenního provozu velké vizuální show, která už jim po letech nepřináší nic jiného než možnost obživy," dodává mluvčí divadla Natalie Oujezdská.

Sama režisérka se prý v inscenaci snažila využít velkorysý prostor Studia Hrdinů.

Snahou Polívkové bylo odkrýt to, co se obvykle odehrává v zákulisí, a organicky to propojit s děním na velké scéně.

"Divák může paralelně sledovat tyto dva oddělené světy, a možná tak víc porozumět křehkému vnitřnímu mechanismu divadla, respektive inscenace," řekla režisérka.

"Herci fungují v rámci Říše zvířat jako součást obrazu. Je jim odepřena možnost improvizace i okamžitý individuální vklad, tedy mnohé z toho, co dělá z divadla živé umění," dodala.