Novým uměleckým šéfem brněnského HaDivadla se 1. února stane mladý režisér Ivan Buraj. Na základě předložené koncepce pro příštích pět let i dosavadní tvůrčí činnosti jej jmenoval ředitel Centra experimentálního divadla Petr Oslzlý. V úterý to oznámila tajemnice souboru Marie Navrátilová.

Buraj nahradí Slováka Mariana Amslera, který soubor vedl od roku 2010. Letos mu končí smlouva, novou nechtěl. Novinářům Amsler řekl, že přesune své umělecké aktivity na Slovensko.

Buraj, narozený roku 1988 v Bratislavě, krátce působil v bratislavském Divadle Ludus a po maturitě odešel studovat Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění. Zkušenosti v Praze získával na pracovní stáži u Roberta Wilsona v Národním divadle při inscenaci hry Věc Makropulos, o analýze Wilsonova divadelního jazyka pak na škole napsal svoji závěrečnou práci.

V Divadle Husa na provázku v rámci projektu Perverze v Čechách uvedl voicebandovou suitu o sochaři Stalinova pomníku na Letné, roku 2009 také v Národním divadle v Brně dělal asistenta režie Jakubu Macečkovi při inscenaci Wildeovy hry Ideální manžel. Bakalářské studium Buraj absolvoval režií dramatu Wernera Schwaba nazvaného Lidumor aneb Má játra jsou beze smyslu.

V sezoně 2012/2013 Buraj režíroval ve Studiu HaDivadla autorskou inscenaci Kreatury: K ohni se mnou pojď! a podílel se na kolektivním projektu Rozrazil: O naší nynější krizi. Letos v září na hlavní scéně HaDivadla režíroval autorskou adaptaci románu Franze Kafky Zámek (záře integrace), minulý měsíc v jeho režii pražské Divadlo Letí uvedlo představení nazvané Sestup a vzestup pana B.

V lednu bude Buraj v Národním divadle moravskoslezském režírovat hru Odsun!!!, která vypráví o jednom z opuštěných a znovu obydlených českých domů po druhé světové válce. Buraj hru napsal spolu s Markem Pivovarem a také s dramaturgyní Dagmar Radovou, s níž spolupracoval již na inscenaci Kafkova zámku, autorské hře Kreatury v HaDivadle či inscenaci Schwabova Lidumoru. Půjde o Burajovo první angažmá v NDM.

HaDivadlo vzniklo v roce 1974 v Prostějově, později přesídlilo do Brna. Proslulo osobitou poetikou. Pod Amslerovým vedením se v posledních letech dostávaly na repertoár nové dramatické texty, často v režii mladých divadelníků. Amsler hledal inspiraci také na současné německé scéně.