V červnu příštího roku převezme vedení baletního souboru Jihočeského divadla Lukáš Slavický. Dosud je v angažmá Bavorského státního baletu v Mnichově jako první sólista.

Změnu v rámci nové koncepce vedení prosadil ředitel divadla Lukáš Průdek. Slavický vystřídá uměleckého šéfa jihočeského baletu Attilu Egerháziho, kterému Průdek neprodloužil smlouvu, jak sdělila vedoucí obchodního útvaru divadla Věra Ernstová.

"V pro mne nové pozici uměleckého šéfa baletu bych rád vytvořil soubor silných osobností. Dám příležitost mladým tanečníkům, se kterými budu pracovat na přípravě programu pro mladé publikum," uvedl Slavický.

Jedním z jeho prvních úkolů bude zejména rozšíření repertoáru, aby pokrýval kombinaci různých baletních stylů, klasický balet nevyjímaje. V repertoáru by měl být dostatek prostoru nejen pro taneční portréty významných choreografů, ale měl by dát prostor i mladým.

Program pak bude doplněn o doprovodné akce k inscenacím a vzdělávací programy, jako jsou workshopy, výstavy, semináře i taneční dílny pro veřejnost.

Podle Průdka má Slavický jako profesionální tanečník cit pro pečlivou práci se souborem. "Věřím, že bude schopen udržet ansámbl na odpovídající kvalitativní úrovni potřebné k naplnění plánovaného repertoáru," řekl.

"Má díky svému působení v Německu vazbu na umělce působící v tamním baletním světě, ale jako Čech má kontakty i v českém tanečním prostředí. To považuji za skvělý základ k tomu, aby se balet Jihočeského divadla ještě výrazněji zapsal na mapu českých i přeshraničních baletních souborů," dodal.

Třiatřicetiletý Průdek se stal ředitelem jihočeské scény loni v říjnu. Syn režiséra Josefa Průdka, rodák z Českých Budějovic a absolvent pražské DAMU, naposledy působil v Dejvickém divadle. Ve funkci vystřídal Jiřího Šestáka, který se stal senátorem.

Hned při svém nástupu Průdek řekl, že řadu věcí bude dělat jinak než jeho předchůdce. Na Egerházim se mu nelíbilo, že balet na jihu Čech "dělá příliš úzkoprofilově", i když získal některá význačná divadelní ocenění. Posláním jediného profesionálního divadla v Jihočeském kraji je podle Průdka nabízet širší repertoár, i v baletu, a divákům zprostředkovat balet z vícero pohledů, nezaměřovat se výlučně na jeho moderní směr.

Někteří odborníci s odvoláním nesouhlasili, a na podporu Egerháziho dokonce vznikla petice.