Tragédie Král Lear v titulní roli s Boleslavem Polívkou se stala novým návštěvnickým „magnetem“ Městského divadla Brno. Hra Williama Shakespeara v režii Stanislava Moši je na repertoáru od sobotního večera, ale všechny její reprízy do konce roku už jsou vyprodané, vyplývá z rezervačního systému.

Kvůli zájmu diváků se hraje na hudební scéně, která má vyšší kapacitu než sousední budova činohry.

Podle režiséra je Polívka ideálním představitelem hlavní role, a to nejen díky své popularitě. "Jako kdyby ho Shakespeare znal, jako by to psal pro něj," uvedl Stanislav Moša.

Polívka vidí Leara jako člověka, který musí čelit zhroucení své moci, snů i rodiny.

Jedna z nejslavnějších Shakespearových tragédií je příběhem panovníka, jenž rozdělí dědictví mezi dcery na základě jejich lichotek. Takřka pro všechny postavy má rozhodnutí tragické následky, Leara samotného nechal Shakespeare zešílet.

Režisér Moša ale na hrdinu pohlíží spíše jako na starého muže, který při závěrečném životním účtování dospívá k poznání, že v mnoha ohledech zklamal.

Podle dramaturga Jiřího Záviše tkví životní omyl či tragický blud Leara v tom, že zaměnil svou královskou moc za lidskou hodnotu. "Předpokládá, že se k němu jeho dcery a všichni ostatní budou chovat jako ke králi i v době, kdy už králem nebude," uvedl Záviš.

Výkladů je podle Moši velmi mnoho. Odpovídá tomu i část scénografie, která připomíná perspektivní hříčky Mauritse Cornelise Eschera s jeho typickými nekonečnými schodišti. Kostýmy jsou moderní. Polívka v úvodu vystupuje v civilním oděvu, jaký sám běžně nosívá, doplněném pouze o korunu.

Pro Polívku je Lear čtvrtou velkou úlohou v Městském divadle Brno. V minulosti tam exceloval jako Kean v inscenaci Kean IV., hrál také Vladimíra v Čekání na Godota a Šajloka v Benátském kupci.