Po dvou letech se na scénu jako tanečník vrátí výrazný představitel tuzemského tance a umělecký šéf Baletu Národního divadla Petr Zuska. Ten se s aktivní kariérou rozloučil v roce 2014 a nyní se věnuje především choreografii.

Pro nový projekt, v němž zatančí 27. dubna v pražském Paláci Akropolis, se teď Zuska spojil s newyorskou jazzmankou Jen Shyu. Představení začínají právě zkoušet v New Yorku.

Vystoupení bude pokračováním projektu Prague - New York Effects, jenž vznikl z iniciativy Českého centra New York. V červnu bude pokračovat spoluprací progresivního českého choreografa a tanečníka Jiřího Bartovance a Helgy Davisové – zpěvačky z okolí divadelního režiséra Roberta Wilsona.

Cílem je setkání dvou umělců z odlišného kulturního kontextu, sociálních tříd i odlišných etnik, vždy s ohledem na co největší uměleckou kvalitu.

Důležitým aspektem je neopakovatelnost události, v případě Zusky a Jen Shyu se odehraje jen po jednom představení v New Yorku a Washingtonu. Česká premiéra a derniéra zároveň bude v Paláci Akropolis.

Petr Zuska je od roku 2002 uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze. Na scéně jako tanečníka jej diváci mohli spatřit naposledy 14. ledna 2014 v baletu Anna Karenina. Po dvou letech se Zuska vrací jako tanečník, v česko-americkém projektu je ale i choreografem, umělcem hledajícím nové impulzy, nový svébytný jevištní jazyk.

Ve funkci šéfa Baletu ND Zuska skončí s počátkem sezony 2017/2018, po něm přijde na základě konkurzu první sólista Stuttgartského baletu Filip Barankiewicz.

Jen Shyu, dcera asijských imigrantů, je newyorská experimentální jazzová vokalistka, skladatelka a multiinstrumentalistka, která vystupuje v prostorech jako Carnegie Hall, Lincoln Center, Brooklyn Academy of Music nebo Blue Note. Newyorský tisk ji označil za jednu z nejvíce osvěžujících protagonistek tamní vokální scény.

Do Prahy si přiveze exotické strunné nástroje jako čínskou dvoustrunnou erhu, nástroj podobný houslím, korejský kajagum, který se řadí mezi citery, a tchajwanskou loutnu.