Brněnské Národní divadlo v neděli po více než dvouměsíčním odkladu uvedlo premiéru hry Kámen a bolest.

Divadelní adaptaci románu Karla Schulze musel soubor odložit kvůli zranění Jana Grundmana, představitele hlavní role Michelangela Buonarrotiho. Herec si v prosinci zlomil patu, divadlo tak muselo počkat, než bude v pořádku.

"Zranění herce si vyžádalo několikatýdenní rekonvalescenci, nový termín jsme museli přesouvat i z provozních důvodů," vysvětlila Eva Kašpárková z tiskového oddělení divadla.

Nedělní premiéra byla vyprodaná, velký zájem diváků je také o reprízy. Ty nejbližší se uskuteční tuto středu 8., ve čtvrtek 9. března a příští pondělí 13. března.

Díky práci na inscenaci se do Brna dočasně vrátil slovenský režisér Marián Amsler, bývalý šéf HaDivadla. Amslera zaujala renesance jako doba obrovského rozkvětu umění.

"V inscenaci se snažíme nějak postihnout pocity umělce, který pracuje ve své době. Nakolik ho ovlivňují společenské události, politika, peníze, tedy faktory, které mají značný vliv na tvorbu umělců i dnes," řekl Amsler.

Schulzova nedokončená trilogie patří k vrcholným dílům české historické prózy. Dramaturgyni Marii Špalovou překvapuje, že Kámen a bolest dosud nemá svou filmovou verzi.

Divadelní adaptace podle ní vždy znamená nutnost zjednodušovat a "osekávat".

"Já ale věřím, že se nám v inscenační úpravě podařilo zachytit podle mě hlavní téma Schulzova románu, které se dá ve stručnosti charakterizovat jako 'osud geniálního umělce na pozadí rozporuplné renesanční doby'. Hlavními postavami naší inscenace jsou totiž právě Michelangelo a doba, ve které žil," doplnila Špalová.