O krásné Manon se na jevišti Divadla J. K. Tyla v Plzni hrálo už mnohokrát. Avšak poprvé se tu postava, kterou v první polovině 18. století stvořil ve své novele Antoine François Prévost, objeví jako baletka. Inscenaci, jež bude mít premiéru v sobotu 18. listopadu, nastudoval v neoklasicistním pojetí choreograf, režisér a autor libreta Filip Veverka.

Pro hudební podklad zvolil Veverka kompozice Alexandra Glazunova. "Jeho hudba je dramatická, vždycky v ní najdu nějaký dialog a dobře se hodí do dějového baletu. Oslovil jsem kamaráda Torbjörna Helandera, se kterým jsem se seznámil ve Stockholmu, kde hraje v orchestru a komponuje. Pomohl mi vybrat další skladby a z toho všeho pak vytvořil hudební kompozici," říká Veverka.

Dílo nastudoval s orchestrem opery Jiří Petrdlík, jehož bude v dirigování střídat japonský dirigent Čuhei Iwasaki. Titulní roli Manon alternují Jarmila Hruškociová, Hyun Pak a nová členka souboru Carolina Cortesiová. Roli rytíře Des Grieux nastudovali Joshua Lee a dva nováčci souboru Gaëtan Pires a Karel Audy. Audy do Plzně přišel z pražského Národního divadla, kde byl prvním sólistou. Kostýmy jsou dílem Romana Šolce, scénu vytvořil Radek Honc s Martinem Višňovským.

Prévostovou předlohou se inspirovali mnozí tvůrci. Manon se objevuje v operách Daniela Aubera, Giacoma Pucciniho nebo Julese Masseneta. Ve 40. letech 20. století se jí inspiroval Vítězslav Nezval ve svém veršovaném dramatu, známá je také taneční Manon choreografa Kennetha MacMillana. Jeho inscenace se na repertoáru Britského královského baletu v Londýně drží více než 40 let.

V Plzni se diváci dosud setkali s Manon dvakrát v Pucciniho opeře, dvakrát v Massenetově opeře a dvakrát v činohře. Inscenace je prvním celovečerním baletem Filipa Veverky, který má za sebou úspěšnou dráhu tanečníka. Působil mimo jiné v Oklahomě, v Düsseldorfu, ve Švédském královském baletu ve Stockholmu a v Národním divadle v Praze. Svou první velkou roli, vévodu Alberta v baletu Giselle, ztvárnil v Plzni, kam se nyní v nové roli choreografa vrací.