Nečekané úmrtí herce Heatha Ledgera výrazně zkomplikovalo situaci filmového studia Warner Bros v době, kdy má vrcholit kampaň k novému pokračování Batmana. Právě ve snímku Temný rytíř ztvárnil herec jednu z hlavních rolí. S odvoláním na filmové kritiky a znalce Hollywoodu to dnes píše agentura AFP.

film_Zkrocena_hora_3_Heath_Ledger_.jpgDokonce ještě před smrtí herce, který zemřel v úterý ve svém bytě v New Yorku zřejmě po předávkování léky, se v Hollywoodu šířily nejrůznější spekulace o podobě jeho role v šestém pokračování Batmanových dobrodružství. Ledger v něm ztělesňuje jeho zlého nepřítele Jokera.

Morbidní zájem

První reklamní šoty a upoutávky na film, který půjde do severoamerické distribuce v červenci, ukazují Ledgera hrůzně nalíčeného a naznačují, že herec dal postavě rozměr, který nemá obdobu. Podle hollywoodských pozorovatelů očekávání, která se s Temným rytířem pojí, budou ještě narůstat vzhledem k podivnému, ale přirozeně morbidnímu očekávání veřejnosti, zvědavé vidět Ledgera v jeho poslední filmové roli.

Nicméně smrt herce, jemuž bylo pouze 28 let, nastoluje studiu Warner Bros ještě další problém, a sice, jak zajistit komerční úspěch filmu, který měl rozpočet přes 150 milionů dolarů, a nevyvolat přitom dojem, že chce z této tragické události profitovat.

"Studio Warner je v obtížném postavení. Ze šeptandy kolem Heathovy postavy chtělo původně těžit, jako to jen půjde," říká Jeff Bock ze společnosti Exhibitor Relations, jež každý týden podrobně mapuje komerční úspěch filmů, které právě přicházejí v Severní Americe do distribuce. "Teď bude muset uskutečnit obrat o 180 stupňů," tvrdí Bock.

Studio bude muset podle Bocka na jedné straně vzdát hold Ledgerovi, ale na druhou stranu si musí uvědomit, že jde o jeden z nejdražších filmů letošního léta. Batman je jednou z největších výkladních skříní Hollywoodu, kultovní film, který od roku 1989 vynesl už 1,6 miliardy dolarů, připomíná Bock.

Jak ze smrti (ne)těžit

Šéfredaktor specializovaného filmového webu Movies.com Lew Harris se domnívá, že Warner Bros Ledgerovu tvář z upoutávek na film odsune poněkud do pozadí. "Myslím, že studio bude velmi opatrné, aby se nedostalo do podezření, že chce z tragédie těžit, ať už takovým či onakým způsobem. Bylo by strašné vidět obrázky Jokera, jehož hraje Heath Ledger, jak na nás shlíží z billboardů nebo z reklamních plakátů na autobusových zastávkách."

Studio Warner Bros zatím nenaznačilo, jaké strategii dá přednost. Nicméně Stuart Levine, zástupce šéfredaktora vlivného filmového listu Variety, si myslí, že úplně odstranit Ledgera z reklamní kampaně k filmu by byla chyba.

Nejmenovaný představitel konkurenčního studia v listu Wall Street Journal dokonce prohlásil, že měnit komerční strategii k filmu by nebylo moudré. "To nejlepší, co se může stát, je pokračovat v započaté marketingové strategii a dbát na to, aby se reklamní kampaň nezvrhla v podivnou pohřební ceremonii." Jeff Bock ale tvrdí, že Temný rytíř bude tak jako tak poznamenán pocitem melancholie, tedy něčím naprosto odlišným od toho, co by mělo doprovázet velkorozpočtový film na vrcholu letní sezony.