Na sklonku roku uvede pražské kino Světozor sérii klasických snímků zrestaurovaných pro digitální projekce. Diváci tak na plátně uvidí výsledky několikaleté práce amerických studií, která digitalizují legendy filmového plátna v nejvyšším rozlišení.

Od 27. prosince do 13. ledna uvede Světozor tři tituly. Někdo to rád horké z roku 1959 ukáže v nejvyšší kvalitě Marylin Monroe, Tonyho Curtise a Jacka Lemmona.

Slavná převleková komedie nabízí potěšení také pro ucho, zazní romantický hit I'm Through With Love nebo popěvek z I Wanna Be Loved By You.

Život je krásný z poloviny 40. let natočil Frank Capra a ve své době se nedočkal nadšeného přijetí. Hitchcockův oblíbenec James Stewart tu hraje muže jménem George Bailey, který chce v předvečer Štědrého dne spáchat sebevraždu, nebeské síly mu však vyšlou na pomoc svého zástupce. Společně pak rekapitulují Georgeův život a zjistí, že má pro co žít. Dnes je film pro Američany vánoční tradicí a podle jeho mustru se ušilo mnoho dalších příběhů. 

Do třetice Světozor uvítá Kmotra, v roce 1972 natočil Francis Ford Coppola základní kámen mafiánského žánru a vytesal jeden z nápisů na pomníku herce Marlona Branda.

Zrestaurovat klasické filmy nebylo jednoduché

"Například u filmu Kmotr byla jedinou známou a opravdu zachovalou kopií verze s italskými titulky v obraze. Originální negativ z archivu studia Paramount Pictures byl zase zčásti zničen a 21 minut bylo zcela nepoužitelných. Už jen získat kvalitní podklad pro digitalizaci tak nebylo vůbec jednoduché," uvedl dramaturg kina Světozor Ivo Andrle.

Následná úprava byla zdlouhavá - bylo nutné doslova scanovat políčko po políčku. Těch má film v jedné vteřině 24.
Kmotr, Někdo to rád horké a Život je krásný jsou podle ředitele Světozoru Petra Jiráska pouze prvními vlaštovkami, které přilétnou na plátno ve zdigitalizované podobě. Prozradil, že v následujících měsících se objeví další. Ceny vstupenek se pohybují od 60 korun (projekce pro seniory) do 110 korun.

Nápad zrestaurovat klasické 35milimetrové filmy se zrodil v roce 2006. Tehdy technologie pokročila do stadia, kdy bylo možné zpracovávat obraz v takzvaném rozlišení 4K, označovaném jako ekvivalent běžného filmu. Několikaletý proces podpořili například Steven Spielberg nebo režisér Kmotra Francis Ford Copolla.

Projektor pokřtil Protektor

Digitální záznam se obejde bez klasické pásky, natočený materiál se může ukládat na pevný nebo externí disk počítače, případně na jiné médium pro zálohování digitálních dat, například DVD.

Vyžaduje také speciální vybavení kina, v kinosále Světozoru je k dispozici projektor standardu DCI. Na přístroj Sony CineAlta 4K SRX-R220 přispěl fond kinematografie a občanské sdružení Pro-Digi, které podporuje digitalizaci filmového průmyslu v České republice.

Poprvé se ve Světozoru promítalo z digitální kopie na začátku prosince, ve vysokém rozlišení se divákům ukázal Najbrtův Protektor.

Zatímco u nás proběhla největší vlna digitalizace letos a první zatěžkávací zkouškou nově vybavených sálů je právě promítaný Avatar Jamese Camerona, ve světě jsou na 4K projektory už zvyklí. Nástup nového formátu potvrdil digitálně snímaný Milionář z chatrče, který letos získal osm Oscarů včetně toho za nejlepší kameru. 
Související