Další původní česká mainstreamová komedie plná známých tváří, nabitá inzerenty placeným značkovým product placementem a "laskavým českým humorem", který tu a tam sklouzne spíš ke karikatuře a vulgarismům čtvrté cenové.

Tak na první pohled vyhlížejí Ženy v pokušení v traileru a ve všudypřítomné marketingové masáži svých mediálních a reklamních partnerů.

Viewegh s Bařinou točí nový film: Román pro muže - čtěte ZDE

Skutečnost ale člověka kupodivu docela mile překvapí. Režisér Jiří Vejdělek, podepsaný pod vieweghovskými Účastníky zájezdu, ale i pod vynikajícím snímkem Václav, totiž i v případě svého nového filmu odvedl poměrně zručné filmové řemeslo - byť na poli komediálního žánru.

Trailer hemžící se "frndami" a dalšími žoviálně vilnými průpovídkami mu proto odvádí spíš medvědí službu.

Chuděra, světačka, aktivistka

Samozřejmě, nový Vejdělkův film je především popcornovou zábavou pro masy. Místy zcela zbytečně sklouzává k laciným karikaturám, "aby se lidi hlavně zasmáli", typizuje jednotlivé postavy do černobílých šablonek a stojí na divácky vděčných "hláškách", které zřejmě mají potenciál zlidovět.

Základní dějovou linku tvoří domácí "partnerská poradna tří generací": stárnoucí psycholožku Helenu (Lenka Vlasáková) opouští manžel (navíc s exotickou černoškou s mírami modelky).

Ve snaze vytrhnout ji z klubu odložených žen se jí ujímá její světácká matka Vilma (Eliška Balzerová), herečka na penzi, jež se ovšem ani v pokročilém věku nevyhýbá četným milostným eskapádám s mladíčky.

Rodinný trojlístek uzavírá Helenina dvacetiletá dcera Laura, jež se ovšem v podání Veroniky Kubařové poněkud zbytečně srazila do banální parodie na exaltovanou ekologickou aktivistku, zachránkyni bezdomovců a afrických sirotků a milovnici adrenalinových sportů v jednom. Závod o to, která z žen objeví ideálního prince na bílém koni jako první, může začít.

Úvodní zápletka Žen v pokušení je podobně jednoduchoučká jako koncept distribučního Falconu, jenž na Vejdělkovu novinku z komerčního hlediska zjevně hodně sází. Do kin jdou Ženy v pokušení v rekordním počtu padesáti kopií. S Eliškou Balzerovou, Lenkou Vlasákovou, Vojtěchem Dykem a Jiřím Macháčkem v hlavních rolích zřejmě u diváků taky nelze neuspět.

Zatímco však některá jiná žánrově podobná "dílka", jako loňská komedie Líbáš jako bůh či nedávný Troškův opus magnum Doktor od jezera hrochů, nic víc než rádoby situační humor pivních měchů nenabízí, Vejdělek těží ze svého nepochybného talentu pro dialog a vtipnou pointu i ze šťastného výběru hlavních hereckých protagonistů.

Melodrama? Raději ne

A zejména v první polovině filmu se mu daří držet i příjemné tempo i dynamiku. Dokud se drží komické linky. Ve chvíli, kdy se totiž pokusí o melodrama s psychologicko-sociální zápletkou, začnou Ženy v pokušení kulhat na obě nohy.

Jestliže narážky na milostné eskapády, mezigenerační jiskření a vztahové zvraty u Vejdělka fungují, na tenký led problematiky alkoholismu, zanedbávaných dětí a předčasných úmrtí by se pouštět neměl. Filozofický přesah a sarkastické mudrování amerického klubového střihu v české kotlině opravdu nikdo nečeká - i proto je dobré se o něj raději nepokoušet.

Natočit dobrou a žánrově čistou komedii by bohatě stačilo. Jiří Vejdělek na to potenciál rozhodně má. Tak snad příště.