Febiofest

Multikino Cinestar Anděl Praha

Od 25. března do 2. dubna

Po "nedostižné" karlovarské přehlídce je pražský Febiofest v tuzemsku druhou největší filmovou akcí, která se snaží dovážet aktuální festivalové hity.

17. ročník MFF Praha, zahajovaný dnes čtveřicí vybraných filmů, potrvá až do příštího pátku 2. dubna. Ve dvanácti sálech multiplexu Cinestar Anděl uvede 185 titulů.

Po nedávných "tučných" letech, kdy akce měla rozpočet 26 milionů Kč (a 250 filmů v programu) si i Febiofest musel utáhnout opasky - až o jednu třetinu.

Festival si udržel ČSOB coby generálního partnera; jako hlavní partner ale letos chybí Zentiva. Farmaceutického giganta nahradil Metrostav, jenž loni opustil dlouholetý sponzoring filmové přehlídky Jeden svět.

Hlavně ne do extrému

Akce, založená v roce 1993 Fero Feničem, si ale nemůže stěžovat na úbytek diváckého zájmu. Festivalový koncept "vše pro diváka" evidentně funguje, což potvrzuje i aktuální předprodej lístků. Snahou o zprofesionalizování Febiofestu bylo angažmá programového dua Uhrík-Cielová, které festival "přetáhnul" konkurenčním Karlovým Varům před dvěma lety.

Skončila tím éra nevídané programové progresivity mladého dramaturgického týmu v čele s Přemyslem Martínkem. Od vyhraněných cinefilských kousků (na které se ale diváci také hrnuli) se Febiofest přesunul do klidnějších programových vod. Příznačné je přejmenování sekce "Kino extrémů" na "Proti proudu". Současná nabídka pražského festivalu spíše plave ve vděčném proudu "Nezávislých".

Trochu nezáměrnou lidovou změnou je novinka na pozici hlavního mediálního partnera. Po loňském propagačním "vakuu", kdy Česká televize ztratila o tuto akci zájem, letos Febiofest útočí s podporou televize Nova (a jejím sesterským kanálem Nova Cinema).

Potřeba udílení festivalových cen iniciovala v roce 2008 vznik divácké poroty, která vzbuzuje spíše cukání koutků. Festival, který je znám tím, jak si novináře drží od těla, si ale s kritiky hlavu neláme. I letos o Grand Prix rozhodne 33 vybraných diváků.

Íránské louky

V propagaci každého ročníku se Febiofest snaží zdůrazňovat hosty - potřebný lesk dodá festivalu například "andělský" Bruno Ganz, fassbinderovská herečka Hanna Schygullová či argentinský rodák Gaspar Noé.

Ten bude se svou novinkou Vejdi do prázdna plnit roli enfant terrible současného filmu. Po třech letech se do Prahy vrací rovněž Bruno Dumont, kterého škatulka explicitního provokatéra již unavila - francouzský režisér uvede poměrně zklidněné dílo Hadewijch.

Nejaktuálnější sekcí se necelý měsíc před festivalem stalo Íránské jaro. Po zatčení světoznámého režiséra Jafara Panahího byl uvězněn také jeho kolega Mohammad Rasoulof. Aura zakázaného zafungovala okamžitě a lístky na Rasoulofův film Bílé louky zmizely během prvního dne předprodeje. Íránský režisér byl mezitím již propuštěn, ve vazbě ovšem stále zůstává Jafar Panahí.

Utrpení po česku

Kromě atraktivních novinek - především v sekcích Asijské kino a Panoráma světového filmu - festival obrátí pozornost i do minulosti. Těžko přehlédnutelné budou dvě projekce Dreyerova životního opusu Utrpení Panny orleánské (1928) s živým doprovodem orchestru BERG.

Škodolibá sekce Kýč po česku zase uvede 14 filmových ukázek, co také v československé kinematografii vzniklo (včetně proslulé Menzelovy úlitby Kdo hledá zlaté dno z roku 1974).

Kompletní programové informace o festivalu nabízí oficiální web www.febiofest.cz.


Festivalové tipy

Nikdo nic neví o perských kočkách

Plánovanou projekci z 35mm pásu sice nahradí digitální Beta, ale i tak je film íránského režiséra Bahmana Ghobadiho žhavým tipem. Jak si vede rock'n'roll v současném Teheránu?

Precious

Americké rodinné drama Lee Danielse, které láme divácká srdce a rekordy v počtu výročních cen. Dvojnásobný držitel Oscara u nás překvapivě ještě nemá českého distributora.

Příběhy ze zlatých let 2

Cristian Mungiu, režisér zdrcujícího canneského vítěze 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, křísí ve své novince atmosféru Ceausescuovy vlády. Rumunský filmový zázrak v přímém přenosu.

Utrpení Panny orleánské

Proslulý němý film dánského mistra Carla Theodora Dreyera rozezní partitura litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse. V pražském kině Lucerna příští středu a čtvrtek vždy v 19.30.

Vejdi do prázdna

Dvouapůlhodinový halucinační trip Gaspara Noéa. Argentinský rodák, žijící ve Francii, natáčel své poslední dílo v Tokiu. Inspirováno Tibetskou knihou mrtvých. Doporučeno!

Vysílání

Noční můra pro všechny závislé na televizních novinách a obrazovkách počítačů. Maďarský režisér Roland Vranik stvořil fikční svět po zhroucení telekomunikačního průmyslu.