Před patnácti lety způsobilo animační revoluci. Americké studio Pixar počítačového vizionáře Steva Jobse se tehdy spojilo s hollywoodskou "továrnou na sny", společností Walt Disney Company, a poslalo do kin film Toy Story: Příběh hraček, který navždy změnil svět animovaného filmu.

Teď se Pixar ke svým kořenům vrací. Snímek Toy Story včera opět zamířil do distribuce kin celého světa včetně Česka.

Ve zbrusu novém hávu - díky pokroku v technologiích je prapůvodní Toy Story: Příběh hraček zpátky ve 3D rozměru. A to je jen začátek: ve verzi se třetím rozměrem se vrací i pokračování Toy Story 2 z roku 1999.

V červnu pak renesance slavné ságy vyvrcholí světovou premiérou nového příběhu Toy Story 3.

Dřív luxus, dnes nutnost

Toy Story, první animovaný celovečerní film vytvořený výhradně s pomocí počítačové animace, měl premiéru 22. listopadu 1995 a za pár týdnů měl na kontě ze vstupného v kinech téměř půl miliardy dolarů.

To byl v době, kdy animované filmy v kinech skomíraly a celovečerní disneyovky byly hlavně záležitostí pro děti, zcela nevídaný zlom. Historicky první celovečerní pixarovka Toy Story navíc spustila lavinu zájmu o tento žánr.

Pixar dal vzhledem k nečekanému komerčnímu úspěchu svého prvního celovečerního filmu v následujících letech vzniknout celé řadě dalších originálních a nápaditých počítačem animovaných filmů.

Mezi ně patří třeba Život brouka, Příšerky s.r.o., Hledá se Nemo, Úžasňákovi, Auta, Ratatouille, Vzhůru do oblak a další. Co nový film, to rekordní filmové tržby i prestižní oscarové nominace. Co film, to nový posun ve světě animačních technologií.

Ani konkurenční firmy na sebe nenechaly dlouho čekat. V nových supermoderních animačních dílnách Spielbergova studia DreamWorks vznikl už na počátku tisíciletí zelený zlobr Shrek, 20th Century Fox vymyslel půvabnou a vtipnou "mamutí" ságu z Doby ledové a v Sony se pustili do Lovecké sezóny.

Během oněch patnácti let se zkrátka svět animovaného filmu nenávratně změnil. Jestliže kdysi byla počítačová animace vzhledem ke svým nesmírně vysokým výrobním nákladům spíše extravagantní a luxusní výstředností několika invenčně uvažujících podivínů, dnes je to přesně naopak.

Bez počítačem animovaných filmů by v dnešní době velká mezinárodní filmová studia prakticky nemohla existovat. Jsou zaručenou sázkou na jistotu - co do komerčních zisků, tak i z hlediska zájmu diváků.

A pokud dnes některý z producentů chce ekonomicky zariskovat, nebo si udělat "radost", pošle naopak do kin spíš "retro" film - klasicky ručně kreslené snímky jsou dnes už hlavně uměleckými lahůdkami pro fajnšmekry v klubových kinech.

Do multiplexů se chodí na "pixarovky" a jim podobné filmy. A v poslední době se k tomu stále častěji kromě popcornu a obřího kelímku s limonádou berou ještě brýle pro 3D vidění.

Milá upoutávka na "trojku"

Právě toho se ostatně nyní rozhodl Pixar využít. Transpozice původních filmů není tak drahá, aby se americkému studiu nevyplatila. Ba naopak - během patnácti let vyrostli Toy Story noví potenciální fanoušci.

"Jsme nadšeni z toho, že máme možnost představit své první filmy divákům zcela novým způsobem s využitím nejnovějších 3D technologií," říká John Lasseter, režisér obou filmů, který zastává i funkci tvůrčího ředitele společností Walt Disney a Pixar Animation Studios.

Upoutávka na Toy Story 3 (text pokračuje pod videem)

Lasseter se netají tím, že obnovená premiéra obou původních filmů má být především velkorysou "upoutávkou" na letní světovou premiéru chystaného filmu Toy Story 3. "Vzhledem k tomu, že se chystáme do kin uvést Toy Story 3, který bude dalším úžasným dobrodružstvím Buzze, Woodyho a všech z Andyho pokoje, říkali jsme si, že by nebyl špatný nápad umožnit divákům znovu zhlédnout oba předchozí filmy," vysvětluje Lasseter.

"Obnovili jsme veškerá data, vylepšili obraz i zvuk a je skvělé sledovat, jak úžasně tyhle filmy vypadají v 3D. Jsou skvělé," popisuje nadšeně. Není pochyb o tom, že skvělé budou i zisky v pokladnách kin. Jinak to Pixar ani neumí.

Související