Ten příběh každý zná. Epos o psanci skrytém v kápi, jenž v Anglii zmítané občanskými nepokoji a zbídačené křižáckými výpravami bohatým bral a chudým dával, se dočkal desítek televizních i filmových zpracování.

Každá z postav příběhu v čele s lučištníkem Robinem z Locksley (či Loxley), mocichtivým šerifem z Nottinghamu, následníkem krále Richarda "Lví Srdce" Janem Bezzemkem a krásnou Lady Marion se v popkulturním diskursu stala fenoménem.

Teď se legendárního příběhu zbojníků ze Sherwoodského lesa ujal proslulý mistr historických epopejí Ridley Scott. Ten se rozhodl příběh o Robinu Hoodovi převyprávět jinak. Realističtěji.

A, jak je jeho zvykem, také akčněji a výpravněji.

Robin nejasného původu

Včera nejnovější verze Robina Hooda slavnostně zahajovala filmový festival v Cannes. Dnes vstupuje do kin celého světa včetně Česka.

Z komerčního hlediska se z Robina jistě stane kinohit: hvězdné obsazení v čele s Russellem Crowem, Cate Blanchettovou, Danny Hustonem či brilantním Maxem von Sydow je sázkou na jistotu.

Divákovi při sledování této (vizuálně a výpravou naprosto mistrně zpracované) dvouapůlhodinové podívané logicky vytane na mysli především Gladiátor, který režiséra právě spolu s hercem Russellem Crowem kdysi proslavil, a další Scottův dobový epos Království nebeské, s nímž je Robin Hood spřízněn zase dějově, historicky a chronologicky.

Pět let starý příběh kováře Baliana z Ibelinu, který se odkazem otcova rytířského meče (tento motiv se nyní opakuje i v Hoodovi) účastní obléhání Jeruzaléma, končí scénou, kdy se na křížovou výpravu vydává anglický král Richard Lví srdce.

Robin Hood začíná motivem návratu tohoto krále z jeho poslední dobyvatelské výpravy zpět do Anglie - zplundrované hladomorem, loupeživými rytíři, odbojnou šlechtou a bezcitnými vymahači daní. Na cestě do Palestiny přitom krále Richarda ve Scottově vizi provázel i "bezejmenný" žoldák, lučištník saského původu Robin Longstride.

A když po králově smrti při obléhání francouzského hradu dojde k záměně prostého lučištníka s urozeným královým pobočníkem, vrací se najednou Robin do Anglie jako šlechtic, rytíř Robert z Loxley. V té chvíli netuší, že jej na Robertově panství čeká nejen nedořešený spor s otcem (Max von Sydow) a půvabná manželka (Blanchettová), ale též nevyřčená pravda o jeho skutečném původu.

Johanka má Statečné srdce

S urputnou snahou zasadit Robina do dobových reálií a historického kontextu středověkých bojů mezi Francouzi a Angličany, v němž se z legendárního zbojníka stává pěšák mocenské šachovnice zahraničněpolitických intrik, tu promíchal Ridley Scott prakticky všechny filmové žánry a styly.

Scottův Robin Hood balancuje na hranici válečné podívané, historického velkofilmu, politického thrilleru, akčního dramatu i milostné romance.

Scott svého Robina navíc okořenil (spíše nechtěnými) odkazy z žánrově příbuzné produkce: od vizuálních citací z Bessonovy Johanky z Arku přes Gibsonovo Statečné srdce až po Královnu Alžbětu, k níž svádí nejen obsazení Blanchettové coby Marion, emancipované "slaměné vdovy", ale především její závěrečný výstup v brnění u bílých útesů doverských.

Právě limonádový závěr, v němž patos zbojnické legendy definitivně překračuje únosnou mez, potvrzuje známý fakt: pokud se pod tíhou žánrů, stylů, faktů, děje a postav ztratí režisér, nepomůže filmu ani mistrovská filmařina a hvězdné obsazení. Ba ani fakt, že se na Crowa v drátěné košili dobře dívá.