Ten film budí celosvětovou pozornost. Jeho režisér, scenárista a producent v jedné osobě Tom Ford totiž na filmovém poli debutuje - doposud byl světově uznávaný hlavně jako designér a módní návrhář, mnohaletý kreativní šéf módního domu Gucci a výrazná osobnost amerického šoubyznysu.

Jeho první film Single Man mohl klidně skončit zklamáním, bezbarvou, koncentrovanou nudou. Jenže adapatce slavného románu spisovatele Christophera Isherwooda, který v roce 1964 vzbudil na bigotní, pokrytecké americké společenské scéně vlnu pohoršení coby jedno z prvních literárních děl otevřeně bojujících za práva homosexuálů, se Tomu Fordovi oproti předpokladům mimořádně povedla.

V Karlových Varech měl Single Man českou premiéru, už příští čtvrtek však Fordův brilantní debut zamíří pod původním názvem i do běžné české distribuce.

Alchymista civilního herectví

Příběh stárnoucího univerzitního profesora George Falconera, který v maloměšťáckém, úzkoprsém ovzduší na předměstí Los Angeles počátku šedesátých let úzkostlivě tají svou homosexuální orientaci, ale zároveň se marně a zoufale pokouší vyrovnat s náhlou tragickou smrtí svého milence, stojí na mistrovském hereckém výkonu Colina Firtha.

Ten si za roli, která mu poskytuje nebývalý dramatický rozsah a zároveň umožňuje projevit jeho cit pro sympaticky civilní, uměřené herectví, letos získal nejen britskou filmovou cenu BAFTA a Volpiho pohár na festivalu v Benátkách, ale dokonce i oscarovou nominaci.

Firth rozehrává na Fordově plátně přímo herecký koncert celé palety prožitků bezbřehého žalu, bolesti a beznaděje. Nečiní to však s nejmenším náznakem hereckého afektu - naopak. V jeho často zcela bezbarvé tváři se občas nehne ani sval. Firth dokáže ty nejnitěrnější prožitky zahrát třeba jen očima.

Denodenní sebevražedné úmysly, které jeho George Falconera už celých dlouhých osm měsíců provázejí dnem i nocí, osamělý profesor potlačuje důmyslným systémem zdánlivě sucharských všednodenních rituálů.

I obyčejné ranní pití kávy, pedantské skládání luxusních košil, leštění polobotek i kartáčování bezvadně padnoucího obleku je však prodchnuto koncentrovaným smutkem, který Firth dávkuje s přesností alchymisty.

Ze stesku a žalu George nevytrhne ani letitá kamarádka i někdejší náhodná "milenka omylem" Charlotte (v partu stárnoucí krásky skvostná Julianne Moore), s níž kdysi Falconer přicestoval z rodného Londýna, ani skupina studentů, z níž vybočuje zejména pohledný Kenny, který Georgovi neustálými projevy své ještě spíš dětsky platonické lásky neustále připomíná tragicky ztraceného milence.

A tak není divu, že se George jednou vzbudí s tím, že tenhle den bude prostě jeho definitivně poslední - a s obvyklou precizní pečlivostí připraví vlastní sebevraždu. Jak ale jeho rozhodnutí prožít poslední den naplno dopadne doopravdy?

Patina ze starých filmů

Módní návrhář a texaský rodák Tom Ford svou původní profesi projevuje snad pouze ve vizuální, formální složce filmu - svoji retro "dobovku" vyzdobil dokonalou výpravou s precizním smyslem pro detail i skvostnými vizuálními nápady.

Záběry s patinou jako vystřiženou ze starých amerických filmů z šedesátých let kombinuje tu s téměř dokumentárně roztřesenými sekvencemi, tu s lyrickými výjevy útržků Falconerových vzpomínek. K sladkobolné poetice však Ford nesklouzne ani jednou - unavující a otravné bolestínství, které se vzhledem k tématu i formě nabízí, Ford s Firthem ze svého filmu dokonale eliminovali.

Namísto velkolepého, kýčovitě limonádového líbivého spektáklu tak natočil Tom Ford na relativně malém dějovém prostoru vkusné, uměřené komorní drama se strhujícím závěrem, z něhož mrazí ještě dlouho po závěrečných titulcích. Do běžných českých kin posílá snímek Single Man přímo z Karlových Varů distribuční společnost Aerofilms už příští čtvrtek.

Související