Nový film režiséra Juraje Jakubiska Slovanská epopej se vrací na Velkou Moravu do období před více než tisícem let. Film sice není přímo inspirovaný souborem malíře Alfonse Muchy, ale jeho poetika a výtvarné zpracování snímek velmi ovlivní, uvedla producentka snímku Deana Jakubisková Horváthová.

"To dílo (Muchova Slovanská epopej) se použije jako takový leitmotiv, jako dokumentační materiál toho, jak si představujeme slovanstvo," řekla ČTK Jakubisková-Horváthová.

Snímek zachytí dobu, kdy na Velké Moravě vládnul její nejvýznamnější panovník, kníže Svatopluk. Film z dávné minulosti (z devátého století) začne pohledem do vzdálené budoucnosti (do doby kolem roku 3000).

Scénář k filmu je už hotový, nyní se pracuje na výtvarném a architektonickém pojetí. Natáčet by se mělo především na Slovensku a v České republice od zimy 2011. Do kin by snímek mohl přijít v roce 2013 nebo 2014, dodala producentka.

Snímek Slovanská epopej se objevil ve čtvrtek v seznamu projektů, které se ucházejí o finanční podporu na českém ministerstvu kultury v rámci filmových pobídek. O podpoře se teprve bude rozhodovat.

Program podpory filmového průmyslu ČR, který v červnu schválila Evropská komise, umožní vracet producentům natáčejícím v českém prostředí 20 procent uznatelných nákladů. Na snímku se budou podílet vedle Česka a Slovenska také Rusko, Bulharsko, Norsko, Ukrajina a Kazachstán.

O čtyři miliony eur dražší než Bathory

Rozpočet projektu je plánovaný na 17 milionů eur (420 milionů korun), to je o více než čtyři miliony eur více, než stál Jakubiskův historický velkofilm Bathory. S rozpočtem 13,3 milionu eur (zhruba 350 milionů korun) se Bathory zařadila k nejnákladnějším filmům ve střední Evropě.

Hlavní roli v Bathory ztvárnila britská herečka Anna Frielová; jako její manžel František Nádašdy se představil Vincent Regan (Trója, 300: Bitva u Thermopyl) a Caravaggia ztvárnil Hans Matheson (Bídníci, Mlhy Avalonu).

Firma Jakubiskofilm žádá ministerstvo kultury také o podporu na seriál, který má vzniknout z filmu Bathory, z materiálu, který se do snímku nevešel, a z dotáček.