Režisér Jan Hřebejk a jeho dvorní scénárista Petr Jarchovský dokázali i po letech spolupráce diváky i kritiku překvapit. Jejich film Nevinnost, který má ve středu premiéru, vyniká sugestivní, rafinovaně budovanou neurotickou atmosférou, civilním herectvím i nečekanou pointou.

"Nejednoznačné vyznění bylo naším záměrem," řekl v rozhovoru pro HN režisér Jan Hřebejk.

Ptali jste se Jana Hřebejka - ZDE

"Prvotní impuls vzešel od Petra Jarchovského. Měli jsme základní příběh, kriminální kauzu, ale pořád nám chybělo téma, jeho společenské vyznění. Nejde jen o tu kauzu samotnou, ale i to, co ono obvinění udělá s celou rodinou. Rozhodli jsme se, že se nebudeme temné noty bát a zaměřili jsme se výrazněji na psychologii a rozklad jednotlivých postav," dodal.

Hřebejk pro film objevil divadelního herce Hynka Čermáka, který výtečně ztvárnil postavu kriminalisty, překvapivé je také angažmá Ondřeje Vetchého v hlavní roli.

Filmaři se opřeli o poradce z řad skutečných kriminalistů. "Plukovník Mareš z pražské kriminálky se přímo podílel na realizaci. Byl na place s námi, konzultovali jsme s ním podrobnosti, například v problematice výslechů nezletilých, nebo v jakém vyšetřování je možné obviněného zatknout. Díky němu jsme ve scénáři udělali i pár změn," vysvětlil Hřebejk.

Hřebejk (1967) ve filmu debutoval snímkem Šakalí léta, divácky nejpopulárnější byly jeho komedie Pelíšky, Musíme si pomáhat či Pupendo. Se svým předchozím filmem Kawasakiho růže loni uspěl na festivalu Berlinale v sekci Panorama.


Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobry den, vzhledem k tomu, ze Vam asi vetsina lidi (soude podle ohlasu kritiky) bude rikat, jak se Vam film povedl, predpokladam, ze se Vas nedotkne, kdyz nejakej noname jako ja bude trochu ostrejsi. Doporucuju cetbu dopisu V&W, myslim, ze se Vam s Jarchovskym stalo to, ceho se oba panove bali a casto zminovali - totiz, ze jste se ze sebe "posrali". Ztratili jste odstup, jakykoliv nadhled a diky vzajemnemu poplacavani jste schopni privest na svet takovy patvar, jako je Vas posledni opus, ktery nefunguje ani jako zanrovy film - clovek vi pulhodiny dopredu, co se stane, tudiz napeti 0 - ani jako psychologicke drama - u koho z tech postav lze vubec mluvit o psychologii a atmosferou je opravdu na urovni horsiho dilu kriminalky Andel - hlavne ta "krasna" kamera - jak z horsi ceske reklamy na mineralku. Dlouho me v kine neco tak nezprudilo a tak sem Vam to musel napsat spis z duvodu dusevni hygieny. Je mi to pritom dost lito, protoze se mi fakt hodne libily Sakali leta a jako cloveka si Vas velmi vazim. tedy otazka: Pripoustite si pochybnosti? Mate kolem sebe nekoho, koho si vazite a kdo je k Vam kriticky? Jak jsem zminil, nepredpokladam, ze bych svym prispevkem mohl proniknout do Vaseho (jak predpokladam) zbytneleho tvurciho ega, tudiz jsem to psal asi ostre, kdybych se nahodou milil, tak vezte, ze jsem se Vas opravdu dotknout nechtel a jako cloveka si Vas fakt vazim. Jako filmoveho rezisera teda fakt ne.
Jan Hřebejk
Dobrý den, zdravím všechny tazatele. Patriku, váš názor vám neberu, ale nepředpokládám, že čekáte nějakou odpověď. Chci říci předem, že nebudu odpovídat na dotazy, které se jako otázka tváří. Neberte to jako moji aroganci, prosím, ale nebudeme mařit čas. Ani váš, ani můj. Tak a jdeme na to!
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Hřebejku, máte ve filmařských žánrech nějaký nesplněný sen, tedy něco, co byste si hodně rád zkusil natočit a dosud se vám to nepodařilo?
Jan Hřebejk
Konkrétní sen nemám. Rád bych ještě někdy natočil film, který by se tam zapsal do vědomí publika, jako Pelíšky a nebo uspěl v zahraničí, jako Musíme si pomáhat. Ale takovým opravdovým cílem je, abychom se - pokud možno - moc neopakovali.
Čtenářský dotaz
Vždy si říkám, že musí být frustrující, jak extrémní množství práce a lidí se na každém filmu vyčerpá a nakonec je výsledek smrsknut do cca dvou hodin a leckdy nakonec ani nestojí za to nebo nedojde zvláštního ocenění. Máte s tím někdy problém nebo to neřešíte?
Jan Hřebejk
Ano, to si samozřejmě vždy znovu uvědomuji. Ale ta práce je natolik dobrodružná, a někdy - jednou za pár let -se i zadaří...že se do toho zkrátka pustíte znova a znova.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, film jsem viděl včera na premiéře a docela mnou otřásl. Nechci tady prozrazovat žádnou pointu, ale souhlasím s recenzemi, které tvrdí, že takto temný a překvapivý film jste dosud nenatočil. Jak jste se k tématu kriminální zápletky se znaužitím nezletilé dostali? A byla netypická role pro Annu Geislerovou od začátku jasná volba?
Jan Hřebejk
Děkuji. Petra inspiroval případ trenéra moderní gymnastiky, který se dostal před soud pro podobné obvinění. A Petr jeho i jeho rodinu letmo znal.Ten příběh jsme měli vlastně hned, ale jeho vyznění se měnilo do poslední chvíle, trvalo to několik let, a mezitím jsme stvořili postavu Lídy, kterou hraje Aňa. Ta v původní verzi byla pouze pomocnou, menší postavou. S Aňou jsem původně počítal na postavu manželky, kterou hraje Zita Morávková. Ta netypičnost byla právě pro nás oba s Aňou výzvou. Rozvíjení zápletky také ovlivnili detektivové z kriminálky, se kterými jsme scénář konzultovali.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, na Nevinnost se chystám o víkendu a dost se těším. Potěšilo mě zejména, že jste obsadil herce Hynka Čermáka do zřejmě podstatné, velké role kriminalisty. Hynka Čermáka znám z divadla a je to můj oblíbený herec - ve filmu jsem ho snad ale ještě neviděla. Jak jste na tohle obsazení přišel?
Jan Hřebejk
Asi dvacet let znám Hynkovu sestru Viktorku, hrála v mojí absolventské TV inscenaci Dobročinný večírek a je to i výborná divadelní režisérka. Myslím, že ona mi řekla o Hynkovi, kterého jsem pak mnohokrát viděl na divadle - například v Rokoku v Tramvaji do stanice touha. A pro roli detektiva se mi hodil nejenom tím, že je to fantastický herec, ale není zatím tak známý, a to té roli pomámá. Jeho výkon je myslím ozdobou Nevinnosti.
Čtenářský dotaz
Pane Hřebejku, chtěl bych se vrátit trochu do minulosti, konkrétně k Vašemu prvnímu filmu (k němuž jste „jen“ psal s P. Jarchovským scénář), „Pějme píseň dohola“. To, co se mě dotklo, či lépe pobouřilo, bylo Vaše (a ostatních) povídání na DVD. Nejde o tom, že jste se neměli ani trochu slušnosti zmínit se o tom, kdo Vás „objevil“ a prosadil (zřejmě jste měl pocit, že se objevil Hřebejk a Jarchovský a Barrandov okamžitě před nimi padl na zadek, zdaleka to tak nebylo), nejsem ješitný. Co však bylo pobuřující byly Vaše (a Vašich kolegů) pomlouvačné řeči o Antonínu Mášovi. Ten se chudák, dnes už nemůže bránit. Pan Máša se snažil tento nepovedený film, kde Trojan naprosto nepochopil scénář (blackouty) a realizoval ho naprosto neprofesionálně, diplomaticky hodnotit. Byl velmi velmi slušný. To, co o něm říkáte se nezakládá na skutečnosti (byl jsem u toho). Zmiňuji jsem se o tom i v audionahrávkách Národního Filmového Archivu. Takže od člověka, který se rád chlubíl tím, jak se coby student podílel na sametové revoluci. jste se dostal na pozici kdy „Vítěz píše dějiny“. Smutné.
Jan Hřebejk
Takže popořadě - o situaci, o níž mluvíte,(šlo o schvalovací projekci filmu, kde se rozhodovalo o počtu kopijí a vytištění plakátu - bylo navrženo minimální množství dvou kopií, a plakát pouze A4, což se rovnalo pohřbení filmu), jste nebyl a je na to deset žijících svědků, včetně Válava Marhoula. Miloši, kdybychom vás za svého objevitele považovali, tak bychom se o vás zmínili, tak jako to děláme u jiných dramaturgů a kolegů (Kolihy, Kopeckého, Feniče). Antonína Mášu jsem měl a mám ve velké úctě, ale fakt, že se důrazně zasadil o pohřbení našeho debutu je prostě pravda, jakkoli se můžeme přít, jestli je film podařený, nebo není. To, že se panu Mášovi náš film upřímně nelíbil, na to měl jistě právo. Podílem na Sametové revoluci jsem se nikdy nechlubil, ale jako člen stávkového výboru na FAMU, jedné ze dvou škol, která stávku vyvolala, jsem se asi trochu podílel, a bylli jsem tedy tázán, tak jsem odpověděl.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Hřebejku, jako divák českých filmů si někdy říkám, že vidím stále stejné herecké tváře. Vnímáte to jako handicap našich filmů?
Jan Hřebejk
Nevnímám tolik, protože o mých posledních třech dvou filmech to neplatí. V USA je milión herců, ale někteří unikátní tvůrci se také objevují v mnoha filmech. Třeba v pěti za rok...Taková Aňa hraje jednou za pár let, ale často jde o výrazný snímek nebo pozoruhodnou roli. Je ovšem pravda, že filmoví tvůrci, podobně jako každý, se při práci rádi obklopí lidmi, kteří jim konvenují, a v jejichž talent věří.V posledních letech se objevila řada nových herců, kteří mají talent. Uvidíme, já také rád sleduji herce, které neznám, protože dříve proniknu do příběhu. Ale na druhou stranu - takový Ondra Vetchý je prostě tak mimořádný talent, jakých mnoho není. Ono to není tak lehké, jak se možná zdá. Takže ačkoli někdy ten pocit i mám, tak když vidíte celou českou filmovou tvorbu za rok, tak je tam velké úsilí najít nové tváře - viz. Pouta nebo Největší Čech.
Čtenářský dotaz
Co říkáte na nové ceny kritiky a jak vůbec vnímáte České lvy. Budou to dva kohouti na jednom smetišti?
Jan Hřebejk
Nebudou. Vítám to. Kritéria recenzentů jsou jiná - už tím, že vidí nepoměrně více filmů, nežli tvůrci - myslím tím nejen českých, o nichž se hlasuje. U profesních cen (Český lev, Oscar)jde o ceny od kolegů, kteří zase mají vhled do toho, jak filmy vznikají a v osobách oceněných nutně neoceňují jen ten konkrétní výkon. Ale u obou ocenění jde o společnou věc - upozornit na to povedenější v tuzemské filmové produkci. Proto vznik Cen filmové kritiky vítám. Ještě by jim měli vymyslet nějaký název - jako mají třeba Zlaté glóby.
Čtenářský dotaz
Povedlo se vám pustit Nevinnost Miloši Formanovi a pokud ano, co na to říkal?
Jan Hřebejk
Promítal jsem panu Formanovi film loni, hned po dokončení. My máme možnost se relativně často vídat také proto, že jeho manželka Martina byla naší (mojí a Petra Jarchovského) spolužačkou na scénáristice na FAMU. Víte, asi třetina našeho filmu se odehrává na Máchově jezeře, což je krajina Formanova dětství. I jméno pro to jezero vymyslel Formanův tatínek, takže to byla i taková osobní debata.Ale myslím, že můžu říct, že pan Forman tentokrát velice chválil herce, a to u něj není úplně samozřejmé.
Čtenářský dotaz
Zdravim vas, mam dotaz trochu mimo misu - ziju v Madarsku, a tak obcas vidim ceske filmy v madarskem zneni a dost casto me prekvapi, ze si z nich vemu neco jineho, nez kdyz jsem je videl v Cechach, nejak davam pozor na jine veci :) Pred par dny to byl treba Obsluhoval jsem anglickeho krale, nedavno Stesti... stalo se vam, ze jste pri zahranicnich projekcich videl svuj vlastni film trochu jinak? Nemyslim ted na reakce divaku, ale primo na vas sameho.
Jan Hřebejk
To úplně ne, ale je pravda, že hlavně u komedií jsou reakce v zahraničí o trošku jiné. U mě ale hraje roli časový odstup od dokončení filmu. Po pěti letech už to není "můj" film. A co mi dříve jen trochu vadilo, najednou nemohu vystát...Ale může se stát, že mě naopak někdy potěší, že něco nezestárlo. Ale nepouštím si naše filmy dokola, aby to nevypadalo, že jsem takový samožer.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, novy film za vami, co bude dal? Zacinate hnedka zase pracovat?
Jan Hřebejk
Ano. My stále pracujeme na více projektech, jinak to ani nejde, když je to vaše profese. Michal Viewegh dopsal scénář původní komedie, Petr Jarchovský dopisuje další drama.. Oboje bych moc rád dělal!A také jsme s panem producentem Biermannem koupili práva na adaptaci knihy Skleněný pokoj. A to je náročný projekt.
Čtenářský dotaz
Proč se v Česku točí jeden paskvil za druhým? Proč země nám příbuzné jak velikostí, tak počtem obyvatel nebo velikostí filmového průmyslu jako například Maďarsko, Polsko, Dánsko, Irán nebo Jižní Korea dokáží natočit spoustu vynikajících a originálních filmů? A my se v tom tak plácáme.
Jan Hřebejk
Promiňte, já tyhle řeči nemohu vystát Na rozdíl od vás do mnoha těch zemích jezdíme a zažíváme i potlesk vestoje i dobré recenze. Pouta, Občanský průkaz nebo třeba Kuky nejsou žádné paskvily a v každé zemi se natočí jen zlomek kvalitních filmů z celoroční produkce. Tohle je takový ten náš český masochismus, který na druhé straně pak kompenzuje to naše směšné velikášství - jsme MISTŘI. Já prostě neuvažuji, ačkoli samozřejmě by to s těmi filmy tady lepší být mohlo:-)
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane Hřebejku, rád bych se zeptal co je za tou vaší (H&J) posedlostí hodnými emigranty/karády ze zahraničí a utrápenými malými sviněmi, co v republice zůstaly. Pozoruju to jako trademark každého vašeho filmu od Horem Pádem a udělala se mi z toho fyzická iritace. Je v Nevinnosti podobný model? Děkuji M
Jan Hřebejk
Není, a ani v těch předchozích filmech, když se na to podíváte pořádně, nic takového není. V Nevinnosti to téma emigrace není vůbec. Asi jste si něco do těch malých domácích sviní naprojektoval... Hodný je Evžen v Krásce, ale to je hodný člověk zaprvé a emigrant zadruhé, Martin, kterého hraje Forman v Horem Pádem je takový trochu neúspěšný, malinko zahořklý muž a Bořek v Kawasakim má do bezchybnosti opravdu daleko. Já myslím ( tedy snažím se) že v našich filmech nejsou ani andělé, ani vyložené svině. Jsou to všechno lidé, s chybami i s dobrými vlastnostmi.
Čtenářský dotaz
Jaká byla vlastně premiéra a jak se cítíte na červeném koberci? :)
Jan Hřebejk
Premiéra byla fajn, u filmu to není takový nervák, jako u divadla. To hlavní, tedy film, je hotov a nic se už na něm nemění. A tady to není tak vypjaté, s těmi koberci a podobně. Ti, kterým se film nelíbil, jdou většinou po projekci domů nebo do jiné knajpy a nebo vám to alespoň neříkají do očí. Taky to tak mám. Takže je to spíš stres, že mnoho přátel a kolegů ani nestihnete pozdravit. Děkuji za všechny dotazy i povzbuzení a přeji hezký den! V úctě Jan Hřebejk
Související