Producent Martin Vandas si konečně může vydechnout. O víkendu pustil do českých kin svůj nejnovější loutkový snímek, finále populární werichovské trilogie Fimfárum: Do třetice všeho dobrého 3D.

Snímek, který poprvé používá novátorskou 3D stereoskopickou animaci, vznikal dlouhé tři roky, tvůrci absolvovali 450 natáčecích dnů.
 
Není divu: pouhých pět vteřin výsledného záběru animované sekvence vzniká ve studiu celý jeden den.

Třetí díl Fimfára, složený z pohádek Jak na Šumavě obři vyhynuli, O kloboučku s párkem sojčím a nejdelší bezmála čtyřicetiminutové pohádky Rozum a štěstí, sklidil vynikající kritiky i přijetí diváků: za první víkend se stal čtvrtým vůbec nejnavštěvovanějším filmem českých kin, vidělo ho už patnáct tisíc diváků a vydělal přes dva miliony korun.

Vedle proslulé animátorky Vlasty Pospíšilové, která stála v roce 1987 už za krátkým werichovským snímkem Lakomá Barka (Barka se později v roce 2002 stala i součástí prvního Fimfára), dostali tentokrát příležitost i mladí tvůrci – například Kristina Dufková, podepsaná pod devítiminutovou retrohříčkou Jak na Šumavě obři vyhynuli, nebo David Súkup, který se španělskou výtvarnicí Patricii Ortiz Martínézovou vytvořil pohádku Rozum a štěstí.

Martin Vandas však se svou společností Maur Film kromě předchozích dvou částí Fimfára stojí třeba i za celosvětově ceněným snímkem Jana Baleje Jedné noci v jednom městě, který posbíral řadu prestižních cen z mezinárodních festivalů. Právě s Janem Balejem nyní Vandas pracuje na dalším ambiciózním animovaném projektu, pohádce Malá z rybárny, výpravné koprodukční variaci na klasickou Andersenovu pohádku O malé mořské víle.
 
Martin Vandas ve čtvrtek odpovídal na otázky čtenářů iHNed.cz.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
van
Dobrý den, proč jste se rozhodl natočit nové Fimfárum ve 3D? Myslíte si, že se bez tohoto formátu kinematografie v budoucnu neobejde?
Už jsem psal. 3D byla výzva, snaha být inovativní a zkusit si opravdu něco úplně nového. Jako jsme vyzkoušeli točit předchozí film na digitální foťáky (dnes to všichni považuji za úplně normální). První Fimfárum jsme zase zkusili, jestli bude divák chtít český loutkový animovaný film. A třeba jeden z největších distributorů ho tehdy odmítl s tím, že se jeho dětem loutky nelíbí… Pokud jde o budoucnost, myslím, že to bude jeden z proudů, který se bude jmenovat 3D. Nemyslím si, že by Ostře sledované vlaky nebo Zkrocená hora potřebovali 3D. Magie příběhu, šera kinosálu je stále stejná. Na druhou stranu se opravdu dnešní děti přiklánějí k 3D, je to jejich první volba, když si vybírají film. Pro některé z nich je to standard, zejména u animovaného filmu Na druhou stranu, jak vidíte i z dnešního chatu, 3D vyvolává i negativní emoce, je vidět, že je to opravdu něco nového a myslím, že celé 3D ještě projde dalším vývojem. Za sebe se třeba těším do kina bez brýlí, což nemusí být zase až tak za dlouho a složité...
Martin Vandas
Dan
Dobrý den, na Fimfárum se teprve chystám, nicméně moc se těším už teď. Jak jste vybíral režiséry jednotlivých pohádek? Respektive - jak obecně probíhal výběr tvůrců? Vím, že paní Pospíšilová dělala i starší filmy, naopak Jan Balej nebo Aurel Klimt tentokrát chybějí a nahradila je nová čerstvá jména. Jak jste na Dufkovou a Súkupa narazil?
Výběr členů štábu je vůbec jedna z nejtěžších věcí. V tomto případě Petr Poš moc chtěl točit o kloboučku a měl výtvarné návrhy z doby už po Lakomé Barce…. S ohledem na předchozí pohádky jsem celkem bez zaváhání kývnul. A protože Vlasta Pospíšilová dostala košem od svého dvorního animátora, hledali jsme jí nové animátory. Našli jsme Lenku Křížovou a Davida Súkupa (v té době již absolventa FAMU). A David už během natáčení projevil svůj talent, takže jsme si řekli, že by to stálo za to zkusit….:) A Kristína Dufková se mnou pracovala před jedenácti lety jako animátorka z Písku na jednom absolventském filmu FAMU…a mezitím vystudovala FAMU a stala se z ní zralá paní režisérka…A ještě si k sobě přibrala kamarádku Denisu Grimmovou, která měla zkušenost s loutkou a s počítačovou animací z řady reklam, takže to byl opravdu velmi šťastný a silný tandem… Navíc pro mne jako pro producenta je to velmi nadějný příslib do budoucnosti. V tuto chvíli připravuji nové projekty jak s Davidem Súkupem, tak Denisou Grimmovou...
Martin Vandas
Lilka
Mám pocit, že právě díky Fimfáru se začali diváci opět vracet k tradiční loutkové animaci i v době počítačových triků a pixarovek. Cítíte svou práci trochu jako poctu třeba dílu Jiřího Trnky? A jak na Fimfárum reagují třeba zahraniční distributoři a buyeři (zkušenost s minulými díly, případně filmem Jedné noci v jednom městě)?
Já mám pocit, že jsme loutku alespoň trochu u diváků ospravedlnili…že to není technologie, která musí být mrtvá a zatracená. Na druhou stranu divácká přízeň se proměňuje a je velmi nestálá, takže je to neustále tak trochu boj s větrnými mlýny. Přesvědčit diváka, že se na našem filmu pobaví stejně jako u Pixarovek je možná ještě mnohem mnohem těžší, celý filmový svět je dnes mnohem více globální a z tohohle pohledu je česká animace opravdu hodně chudá popelka…O to více se to snažíme dohánět kreativitou, humorem a snad i sebeironií..Pokud jde o Fimfárum, je to pro zahraničí velmi těžký oříšek. Werich byl jen jeden. Namluvit to tedy jedním hlasem? Asi hodně velký problém. (sám jsem kdysi do Čech přivezl dánský animovaný film, který také namluvil jeden herec a my samozřejmě museli dělat dabing s celou škálou herců). Další problém: Werichova čeština a humor je velmi originální, postavená na slovních hříčkách (věta v Obrech: a strhla se rvačka věru obrovská…). Takže další problém. K tomu je to film povídkový, humor spíše inteligentní než „podpásový“….Nicméně se snažíme co to jde. Možná i 3D bude trochu doporučením…U Jedné noci je to zase jinak. Výsostně dospělácký film, beze slov, s velmi expresivním výtvarnem a atmosférou. Ale stále věřím, že právě jinakost má v dnešním světě smysl… :)
Martin Vandas
Sam
Máte pocit, že stát dostatečně podporuje českou původní animovanou tvorbu? Jak těžko se na Fimfárum 3 sháněly peníze? a jakou máte zkušenost s ostatními svými projekty?
Druhá nejtěžší otázka ze všech. Na jedné straně jsme dostali slušnou podporu ze strany Státního fondu, tímto bych chtěl ještě jednou všem členům rady moc poděkovat. Bez téhle podpory by to nešlo. Vůbec. Dalším významným partnerem je Česka televize. Pro ní je samozřejmě animovaný film komplikovanější než hraná tvorba. Třeba předchozí Fimfára byla odvysíláná o víkendových odpoledních časech… Na druhou stranu je to opět partner, bez kterého se animovaný film financuje hrozně těžko. A to ještě Fimfárum je z tohoto pohledu relativně spolehlivý „produkt“. Máte nějakou referenci k předchozím filmům, takže když jsme šli na jednání do České televize, mohla si tehdejší paní ředitelka vytáhnout průzkumy sledovanosti a spokojenosti (a sama byla překvapena, protože spokojenost byla nadprůměrná…). V ostatních případech je to právě o profesionalitě producenta, o jeho spolehlivosti, serióznosti. A samozřejmě o látce, jak ji vyhodnotí dramaturgové a další povolaní… A poslední poznámka – animovaný film si těžko hledá partnery v řadách sponzorů a partnerů. Jednak s ohledem na jejich marketingové plány vzniká hrozně dlouho (3 roky jsou v marketingu asi hodně dlouhá doba, ne?) a jednak v něm nejsou ty slavné herecké hvězdy se kterými se můžete vyfotit na natáčení… Bohužel pro nás...nebo ne?
Martin Vandas
Luka
Dobrý den, Možná se zeptám naivně, ale jak jste se dostal právě k loutkám, animaci? Co vás při téhle piplačce drží (a beru to pozitivně, moc vaší práci fandím)¨.
K animaci jsem se dostal tak, že jsem se byl asi před 11 lety podívat na projekci krátkých filmů Aurela Klimta kdesi na Malé Straně. A když skončila, tak jsem mu poklepal na rameno a řekl, že by takhle stálo za to natočit něco něco…a on přitakal… Posléze jsme vymysleli jak dostat do kin první fimfárum, oba jsme v titulcích ještě uvedeni jménem jako živnostníci… A při práci mne drží radost, když se něco povede. Důvěra, že jsou tady lidé, kteří animaci skvěle umějí a mají s ní co říct, ukázat světu. Naděje, že právě česká animace je trochu jiná, vypadá jinak než globální animační proud a že jsou na světě diváci, kteří hledají něco jiného, kteří si tu jinakost umějí najít a diváci, které to baví a naplňuje…jako vás….takže děkuji.
Martin Vandas
Seal
Gratuluji ke skvělému novému Fimfáru, viděl jsem o víkendu s dětmi a byli jsme všichni nadšení! Nejvíc se nám líbilo Rozum a štěstí, trochu mi to přípomínalo filmy Tima Burtona, kterého miluju. Myslíte, že se jím španělská výtvarnice Ortiz-Martinézová nechala inspirovat? A jak jste na tuto autorku přišli?
Moc děkuji, jak už jsem říkal, takovéhle vzkazy jsou neuvěřitelně povzbudivé (těžko popsat psychický stav člověka po čtyřech letech práce, týmové práce, kdy se výsledek odehraje během pár desítek minut a vlastně do poslední vteřiny jste napnutí...Mimochodem premiéra v Lucerně byla úžasná a reakce publika se skoro nedá popsat... K Patricii. Přijela do Čech asi před deseti lety v rámci evropského studijního programu Erasmus (podobně nám při natáčení přijela pomáhat jedna studentka z Rigy). A už tu zůstala...:) Na minulém Fimfárum pomáhala ve studiu Honzy Baleje, tam jsme se potkali poprvé. Takže prokázala zkušenost s loutkou, velmi zralé výtvarné cítění a když pak David Súkup hledal výtvarníka pro svoji pohádku, byla jedním z výtvarníků, které jsme pro "tendr" oslovili...a vyhrála. Prostě se nám její výtvarno zdálo nejvíce v intencích Werichovy pohádky, v intencích Davidova moderního pojetí a přitom i v relaci s předchozími pohádkami. Já osobně mám z její práce obrovskou radost. Je to zralý výtvarný projev, myslím, že podoba s Burtonem je spíše náhoda - na dvd chceme dát všechny výtvarné návrhy, aby bylo i patrné jak se vše vyvíjelo a měnilo. Na druhé straně Burton je samozřejmě ikona (bohužel jeho výstavu v New Yorku jsem neviděl, jen o ní četl) a když budete pracovat s loutkou, zjistíte, že se vždycky k něčemu budete přibližovat, směřovat. Podobně je to i ve vztahu české loutky k Trnkovi. Je to prostě určitá konstanta se kterou vás budou poměřovat a srovnávat ať chcete nebo ne.
Martin Vandas
Nina
Která pohádka z celé Fimfárovské trilogie je vám nejmilejší? Pokud to tedy takhle lze říct? Třeba subjektivně nějakou máte nejradši...
to je asi hodně těžká otázka. Je to asi jako se ptát maminky, které dítě má nejraději. Čím déle jsem s Fimfárem, tím víc jsem citově angažovaný a asi bych nechtěl být nespravedlivý, protože každé z těch dětí je trochu jiné. Některé víc zlobivé, ale o to roztomilejší, jiné je "zádumčivé a zasněné", další hravé a třeba víc "poslušné"...:) Ale opravdu. Mám ty pohádky opravdu moc rád a vlastně mne třeba mne v čase překvapovaly, že se moje vnímání měnilo, vyvíjelo... Stačí takto trochu diplomaticky?
Martin Vandas
Suková
Ďábel tkví v detailu a i Fimfára jsou detaily božské. Minule vepřová půlka, teď zase pěnící pivo, hýbací knížka o obrech, obrázky na zdi hospůdky u zapomenutého mládí.... Jak na tyhle skvostné drobnosti chodíte? Díky za skvělý film a moc štěstí a radosti z další práce přeji.
moc děkuji za pochvalu, přesně tyhle krátké zprávy nám dávají sílu a energii při všech problémech a starostech, které během natáčení i distribuce vyvstanou. Řada fórků vzniká při psaní scénáře a při rozkreslování technického scénáře, tzv. animatiku (pracovně rozhýbaný kreslený scénář). Další přinesou výtvarníci se svými výtvarnými návrhy (v tom je přeborník pan Petr Poš, bohužel ne všechny mu Vlasta Pospíšilová třeba schválila). A pak samozřejmě leccos vznikne ve studiu při natáčení, protože i to je fáze dialogu mezi režisérem, výtvarníkem a animátorem a "dílenskými". Takže další vtípky přihodí David Filcík i další animátoři, další vzniknou doslova na place. To je výhoda animace, kde všechno tak hrozně dlouho trvá, že je čas vymýšlet si "kravinky" a ještě je zrealizovat. Já to zároveň vnímám jako pracovní formu relaxace, která pobaví i je při natáčení...
Martin Vandas
Lina
Dobrý den. Fimfárum jsem viděla o víkendu a jsem nadšená. Myslím ale, že by klidně uspělo i v obyčejné 2D verzi. Proč jste se rozhodli pro stereoskopii? Myslíte, že bez ní by Fimfárum u dnešního diváka neobstálo?
Důvodů bylo samozřejmě více. Jednak nové Fimfárum samozřejmě existuje i v 2D verzi - a to jak na filmových kopiích, tak v digitálním provedení. Jednak jsme si chtěli vyzkoušet něco nového, být v něčem první. Netušili jsme, kolik práce a starostí to přinese, ale na druhou stranu ten výsledek nás opravdu potěšil. Jinak zhruba za 14 mířím na fórum evropského animovaného filmu - kde se sjíždějí producenti a distributoři se zaměřením výhradně na celovečerní animované filmy. A v loňském roce tam bylo uvedeno 13 celovečerních animáků ve 3D. Takže je to asi trend současné animované tvorby a my jsme i chtěli zůstat s děním ve světě v kontaktu a zachovat alespoň povědomí o české animaci. Vlastně mi 3D přijde jako okouzlující kombinace toho nejnovějšího, co je a velmi tradiční české technologie, což je z pohledu producenta i tvůrců takřka "ideál"....:)
Martin Vandas
martina
Zdravím tvůrce "Fimf.3D". Zajímalo by mě, kam se poděl Aurel Klimt, který stál za předchozími werichovskými animáky. Díky za odpověď, těším se do kina.
Aurel Klimt se "ukryl" ve svém studiu nedaleko Kutné Hory, kde velmi intenzivně "kutá" na svém celovečerním kosmickém muzikálu o prvním kosmonautovi i psovi Lajce.
Martin Vandas
Nene
Prosím proč je fimfárum ve 3D mému malému synovi to vadí? Každej blbec si myslí že musí být pohádky ve 3D. Je to nepříjemné a film na hodnotě nezíská.
Pokud jde o vnímání 3D, existuje několik procent (4-5) populace, které 3D špatně snáší nebo nevidí. Například v kině IMAX mají pro diváky dokonce speciální upozornění jak se chovat, pokud se vám udělá nevolno. Na druhé straně i proto jsme film vypálili i na filmový negativ a je v kinech i ve 2D. Jinak mne to samozřejmě mrzí, něco podobného se stalo mojí kamarádce na premiéře, samotnou jí to zaskočilo, byla na 3D vůbec poprvé. Na druhé straně už ví, že má tuto dispozici a dá si Fimfárum z klasického pásu...
Martin Vandas
Pavlína
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na finanční stránku projektu. Podařilo se vám film zafinancovat předem z externích zdrojů? Jaký je poměr veřejných financí a např. sponzorů? Investoval jste do filmu sám větší vlastní peníze a čekáte na návratnost z příjmu z kin? Vzhledem ke kvalitě práce a úspěchu předešlých dvou filmů šance určitě je... Přeju vše dobré a děkuju!
Skládání financí je opravdu poměrně komplikovaný proces. Navíc se v rozpočtu zohledňují různé kapacitní vstupy a plnění - namátkou třeba filmové laboratoře České televize apod. Takže když uvádím rozpočet 30 milionů, je to rozpočet koprodukční a do určité míry virtuální. Kdybych měl naplněný rozpočet 30 milionů cash, určitě by to bylo mnohem jednodušší...Nicméně i když jsem se svojí rodině zapřísahal, že vše zafinancujeme z externích zdrojů, nakonec bylo všechno jinak a opravdu jsem opět musel dát do projektu (z mého pohledu opravdu velké) vlastní peníze. Abych aspoň naznačil, vydražil bych si za ně pěkných pár loutek Štěstí pro Paraple. Na druhé straně jsem vlastně měl obrovské štěstí, že jsem vůbec takové peníze v tu chvíli měl a mohl je do projektu dát a už teď vím, že nezůstanu nikde dlužen. Jinak s návratností je to opravdu velmi velmi nejisté, část práv si samozřejmě rozebrali koproducenti, první peníze si vždy bere distributor, který platil kampaň k filmu a poskytl nám určitou část peněz jako zálohu na realizaci. Pokud jde o sponzory, v Čechách je to velmi velmi složité. Už jsem to naznačoval v některé z předchozích odpovědí. Stále doufám, že se nějaký osvícený mecenáš najde a třeba se i stane podílníkem některého z příštích filmů - buď s potřebou, aby po něm něco - vlastně Něco s velkým N zůstalo - nebo s nadějí, že se film podaří exploatovat třeba ve větší míře v zahraničí. V některém z rozhovorů jsem si dal práci, abych spočítal kolik by muselo přijít diváků, abychom byli na čisté nule. Hodně se to blížilo návštěvnosti filmu Ženy v pokušení...:)
Martin Vandas
Pavel S.
Dobrý den, jak vnímáte Jiřího Trnku a jeho tvorbu?
Jiří Trnka určitě etabloval něco, čemu se dnes říká česká animace. Byl to neuvěřitelně pracovitý a talentovaný člověk. Mockrát jsem s tvůrci vedl nad touhle otázkou debatu, asi by to vydalo na samostatný rozhovor. Ale je to hlavně tak, že ať už dnešní čeští animátoři chtějí nebo nechtějí, vždy se vlastně k Trnkovi nějakým způsobem vymezují. K jeho výtvarnu, k jeho sošnosti loutek, určitě i k loutkám jako takovým. Úplně ve stručnosti. Jiří Trnka byl pro mne mistr, otec zakladatel. Některé jeho filmy mám moc rád (Ruka, Sen noci svatojánské), některé mne už tolik neoslovují (Staré pověsti), ale ke každému z jeho filmu cítím velikou pokoru.
Martin Vandas
Kryštof
Produkoval jste někdy také hraný film? A pokud ne, pustil byste se i do něj? Jaký námět by Vás oslovil? Děkuji
Hrané filmy jsem dělal jen za doby studií na FAMU (myslím, že někde na imdb.com to ještě jde dohledat). K hranému filmu jsem byl víckrát přemlouván svými kolegy ve firmě (abych byl úplně přesný, svojí ženou, která se stala mým společníkem nejen pro život...:) Dnes už neříkám tak kategorické ne, je to opravdu otázka látky, scénáře, spolupracovníků. Na druhou stranu za sebe se opravdu chci enormně soustředit na animovaný film. Cítím to jako závazek vůči "svým" tvůrcům, vůči jejich práci. A také vůči svým koproducentům, pro které již dnes znamenám určitou garanci. Vždy jsem dodržel své slovo, vždy jsem projekt dotáhl do konce a vždy si za ním stojím i po jeho dokončení. A v neposlední řadě se snažím budovat pracovní vztahy i se zahraničními producenty a z tohohle pohledu je animovaný film opravdu svět sám pro sebe. Jinak pokud jde o námět - je to velmi široké téma. Ale každopádně mne baví filmy, které mají nějaký přesah, podtext, osobně mám rád knihy s fantazií, vnitřním světem. Takže možná taková látka by mne těšila...Jako příklad mohu říct třeba některé povídky Franze Kafky...ale to jen namátkou. A jako producent bych se určitě nebránil pohádce...s její nadčasovostí a přítažlivostí.
Martin Vandas
Matouš T.
Dobrý den, baví vás disneyovky? Někdo je v rámci kulturních klišé řadí hned vedle hamburgru...
jak které. za sebe mám určitě rád Fantazii z roku 1940, která by asi mnohé hodně překvapila. Určitě se bavím při Sněhurce, ovšem i s vědomím toho, že se stala obětí řady parodií včetně těch nejdrsnějších...Z novějších jsem viděl Lady a Tramp, Robinsonovy, Mulan nebo Zvoníka od Matky boží. Ne nadarmo to vypadá, že v současné době se už neříká disneyovky, ale pixarovky....Je to asi posun v technologiích, dramaturgii...?
Martin Vandas
bulczu
Dobrý den, díky za Fimafárum a za animovanou tvorbu vůbec (pokud můžete vzkázat ostatním tvůrcům), animované snímky z "Trnkova" studia jsou dodnes balzámem na duši pro mne i mé děti. K samotnému Fimfáru 3D - nevím, zda se mi to jen zdálo, ale jakoby druhý příběh nebyl v takové 3D kvalitě, jako zbylé dva. Pracoval na něm snad někdo jiný či je to v něčem jiném? Za sebe však říkám, že mi to pranic nevadilo...Pěkný den přeji a ať se daří!
Bylo to jednoznačně technologií. Museli jsme použít úplně jinou metodu než u zbývajících dvou pohádek, které vznikaly ve 3D od samého začátku, zatímco u "Vlastičky" to bylo záležitost postprodukce a ústřední osoby celého 3D - Felixe Nevřely. Myslím si, že až vyjde DVD, bude to pro řadu diváků pobavení i překvapení, kolik verzí a možností vzniklo. Nicméně pro tuto třetí pohádku platilo základní paradigma, zda se vůbec budeme schopni s 3D popasovat a přiblížit se zbývajícím dvěma. A přitom neunavit divákovi oči, aby na 3D nezanevřel, protože 3D si opravdu žádá i trochu dramaturgický přístup - protože 3D vjem vzniká až v našem mozku a když budeme mozek bombardovat intenzivním 3D příliš dlouho a souvisle, nebudeme to přijímat příliš kladně. Je to pro něj příliš "pracné"...
Martin Vandas
sv. Eva
Dobrý den, končí třetím Fimfárem filmová série, nebo uvažujete o dalším filmu? Werichova kniha obsahuje asi 15 pohádek.
Mám za sebou 11 let s Fimfárem a rád bych se v tuto chvíli soustředil na jiné projekty. Navíc si nemyslím, že všechny Fimfárovské pohádky musí být znovu zfilmovány (Tři veteráni v hrané podobě jsou tak geniální - hudbou, hereckými výkony a vším, že každý, kdo by se v budoucnu pokusil, bude touto metou poměřován. Navíc si nejsem jist, jestli ekonomické podmínky budou jen zdálky srovnatelné s těmi, za jakých vznikali tři veteráni. Další pohádky jsou natočené - i třebas animované... Takže za sebe, určitě Fimfárum ne. I proto, že celovečerní animovaný film ve smyslu jednoho příběhu je zase trochu jiná výzva. A protože si myslím, že trojka je dobré číslo a že do třetice všeho dobrého je hezké zakončení téhle životní etapy.
Martin Vandas
Hubert
Dobrý den, jaké další projekty připravujete..? Děkuji za odpověď a moc vám fandím...
Trochu mne zlobí počítač, takže se omlouvám za případné prodlevy. Nicméně v tuto chvíli připravujeme celovečerní animovaný muzikál Jedenáctka na motivy Eduarda Basse. Už názvem se odkazujeme ke Klapzubově jedenáctce a zároveň se k ní vymezujeme. Už jen úvodní scéná: že se vám narodí dvojčata, trojčata nebo čtyřčata. To e v životě občas přihodí. ale že se mohou narodit jedenácterčata...? A když se narodili, měl s tím otec Klapzuba těžkou hlavu. Kam je dát. Kolébka i postel už byly plné. Psí bouda...atd . Nicméně, když už měl těch jedenáct kluků, celkem logicky ho napadlo postavit z nich fotbalový tým. Pokud jde o další projekty, mám tu scénář Ireny Hejdové Biofilm, což je taková sci-fi ze zažívacího traktu a zřejmě vůbec první opravdový "prů..." v dějinách českého filmu (s ohledme na to kde se odehrává a že jeho protagonisty jsou třeba bakterie...) A pak právě s Davidem Súkupem a Patricií připravujeme filmový animovaný horror. Úmyslně nemluvím o filmu Jana Baleje Malá z rybárny, protože tam momentálně stojím na rozcestí a uvídím, kam se vše bude ubírat...
Martin Vandas
Irena
Podílel jste se někdy i na některých Večerníčcích? Co pro vás tradice českých Večerníčů znamená? Asi vás, stejně jako mhoho jiných, ovlivnila, ale vás možná navíc profesně. Který animovaný Večerníček je váš nejoblíbenější? Děkuju.
Ne, večerníčky jsme dosud žádné nevyráběli. Je to samozřejmě jedna z mála možností pro české animátory a tvůrce k pravidelné práci, k tomu, aby neztratili svoje řemeslné návyky. Na druhou stranu je to také vždy velmi náročné s ohledem na cílovou skupinu - přeci jen diváky večerníčků si dovedeme všichni představit, byť se na ně díváme i my... Ale obráceně tomu musíte přizpůsobit způsob vyprávění, výtvarné pojetí atd. Osobně mám rád Maxipsa Fíka (i proto, že nám jedna taková obluda pobíhá po zahradě), první králíky z klobouku, z novějších se mi moc líbil příběh o děvčátku na kolečkovém křesle (myslím, že se jmenovala Alenka) a vynálezci panu Semtamťukovi...
Martin Vandas
Werner Franc
Dobrý den, zajímá vás i rotoskopická metoda animace, kterou vnikl třeba Alais Nebel, který jde brzy do kin? Tedy když se záběry živých herců převádějí do animace? Děkuji
Zkusím aspoň v rychlosti. Moc jsem na výsledek Nebela zvědavý, je vidět, že se tvůrci také potýkají s různými obtížemi, protože už po několikáté odložili premiéru. Viděl jsem podobný film natočený s herci a převedený do animace - Renesance, proběhl i českými kiny. Výtvarno bylo úžasné, příběh trochu bohužel kulhal, jinak by to byla určitě výborná podívaná. Mám radost ze všech animovaných filmů, které u nás mohou vzniknout, protože se tím otevírá pole dalším tvůrcům, možnost navázat na tradice, které tu máme a ukázat se ve světě, abychom s ním neztratili kontakt. Stačí takto? Moc všem děkuji za otázky, byl jsem překvapen kolik se jich sešlo a byly moc fajn. Děkuji za příjemné dopoledne a děkuji i všem, kteří nám tento chat na webu hospodářských novin umožnili podstoupit. Nahledanou někdy v budoucnu, ať už v kině nebo při povídání o animovaném filmu. a hezký den vám všem.
Martin Vandas