Málokterá románová předloha se dočkala tolika filmových adaptací jako klasický román v dopisech Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti, který vyšel na konci 18. století.

Teď se na české pulty poprvé dostává jeho zřejmě nejzdařilejší, byť paradoxně v kontextu pozdějších hollywoodských děl neprávem pozapomenutá filmová verze.

Legendárního příběhu dvou libertinských aristokratů, vikomta de Valmont a markýzy de Merteuil se už v roce 1959 ujal proslulý francouzský režisér Roger Vadim, do hlavních rolí obsadil tehdejší idol filmových pláten i dámských budoárů Gérarda Philipa a svůdnou Jeanne Moreauovou.

Vadim natočil neobyčejně osobitý snímek, který se stal záhy klasickým dílem francouzské kinematografie "nové vlny".

Sjezdovka namísto budoárů

Ohromnou popularitu si Vadimovo pojetí Nebezpečných známostí získalo v době svého vzniku i v tehdejším Československu (kam mimochodem představitel hlavní úlohy Gérard Philipe v padesátých letech dokonce opakovaně zavítal). Je proto paradoxem, že v Česku vycházejí Vadimovy Nebezpečné známosti teprve nyní. Na DVD je právě dnes v obnovené premiéře vydává Hollywood Classic Entertainment.

Strhující příběh dekadentní dvojice šlechticů, kteří se vyžívají v cynickém rozvracení milostných vztahů a rafinovaných aférách, až nakonec stanou proti sobě, proslavily na filmovém plátně především dvě paralelně vznikající adaptace z konce osmdesátých let - Nebezpečné známosti s Glenn Closeovou a Johnem Malkovichem britského režiséra Stephena Frearse (1988) a ještě slavnější oscarový Valmont Miloše Formana z roku 1989, k němuž kostýmy vytvářel Theodor Pištěk.

Zatímco obě tyto slavné valmontovské adaptace se přesněji držely libertinské předlohy a děj zasadily do marnotratného období krátce před Velkou francouzskou revolucí, Roger Vadim se rozhodl pro zcela opačný, modernizující výklad.

Klasický historický román osobitě aktualizoval, inovoval a znuděnou, výstřední aristokratickou společnost přemístil z rokokových budoárů do moderního prostředí soudobé francouzské high society poloviny dvacátého století – na snobské večírky prodchnuté jazzovou hudbou, koktejly a kokainem, na sjezdovky luxusních alpských středisek, do ložnic ovládaných nastupující vlnou sexuální revoluce, nespoutané svobody a volnosti.

Sukničkář Valmont je v neodolatelně působivém pojetí Gérarda Philipa vychytralým diplomatem. Charismatický syn velkoprůmyslníka, schopný manipulátor, skrz naskrz penězi i uvolněnou morálkou zkažený zbohatlík Valmont se svou krásnou a dekadentní manželkou Juliette de Merteuil den za dnem marní čas i snadno získaný majetek nezávazným flirtováním i ďábelským intrikováním, fascinujícím způsobem postupně rozehrávajícím vražednou vztahovou rošádu, z níž však nikdo nevzejde jako vítěz. Zůstanou jen oběti.

Není divu, že odvážná variace na literární klasiku vzbudila v době svého vzniku u kritiků značně rozporuplné přijetí - soudobá cenzura "skandálně pornografické" dílo dokonce chtěla stáhnout z kin.

Aforismy v rytmu jazzu

K tomu nicméně nedošlo a Nebezpečné známosti slavily mezinárodní divácký triumf. Vedle působivých kulis mondénních interiérů a důmyslně budované "uvolněné" atmosféry, kterou ještě podtrhuje výtečný jazzový soundtrack i podmanivé kamerové záběry, vsadil Vadim především na brilantně napsané a pointované dialogy.

Se samozřejmou, bezstarostnou lehkostí pronášené repliky cynického Valmonta i jeho ženy jsou jiskřivými gejzíry plnými ironie, sarkasmu, vtipných bonmotů a aforismů.

Podobně jako ve svém debutu ... a Bůh stvořil ženu, i v Nebezpečných známostech Roger Vadim výborně využil přirozenou chemii a jiskření, které takřka hmatatelně vznikly mezi oběma hlavními hereckými představiteli a z lineárně vyprávěného románu v dopisech stvořil pozoruhodnou společenskou fresku, jež je původní knižní předlohou v podstatě jen volně inspirována.