Za pár dní začíná v Karlových Varech Mezinárodní filmový festival. Který film je podle vás nejlepším reprezentantem svobodného českého filmového dvacetiletí? Jsou to kultovní Samotáři, Želary, Je třeba zabít Sekala, nebo snad oscarový Kolja?

Je filmem vašeho srdce loutkový Kuky, Hřebejkovy Pelíšky, muzikálová Šakalí léta nebo snad Obecná škola s legendárním Igorem Hnízdem v podání Jana Třísky? 

Vzhledem k tomu, že se v Česku každý rok natočí dvacet až třicet celovečerních filmů, první předvýběr nejlepších jsme pro vás sestavili sami. Každý den iHNed.cz přináší redakční "nominační" výběr českých filmů, které se v kinech objevovaly od roku 1990 do loňska. 

Dnes nabízíme druhou část: anketu o nejlepší film "druhé pětiletky", tedy snímku, který vstoupil do kin v letech 1995 až 1999. Reprezentativní výběr sestavili filmoví kritici Hospodářských novin.

Druhá polovina devadesátých let patří k nejsilnějším obdobím české novodobé porevoluční kinematografie vůbec. Právě v těchto letech se prosadil Saša Gedeon, Vladimír Michálek natočil famózního "Sekala", vznikli Zelenkovi Knoflíkáři, Zapomenuté světlo, Učitel tance i v mnoha ohledech kultovní snímek Šeptej – a především Jan Hřebejk s dodnes citovanými Pelíšky naskočil na veleúspěšnou vlnu "ostalgické retrokomedie", na níž se veze dodnes. Který titul je tedy podle vás nejlepším filmem tohoto období? 

V anketním sloupku vpravo hlasujte kliknutím na název filmu. V levém sloupci si můžete přečíst krátké anotace vybraných filmů, které vám mohou pomoci lépe si jednotlivá filmová díla připomenout.

V nadcházejících dnech můžete podobně rozhodnout o nejlepších filmech dalších dvou "pětiletek" a ještě hlasovat i o "pětiletce" první.

Následně pak rozhodnete mezi dvanácti filmy z celého dvacetiletí, jejichž výběr sami v anketách v tomto týdnu určíte. 

 

Marian

Příběh vypráví o mladém romském chlapci, který zoufale hledá svou cestu životem ve většinou nepřístupném, nepřátelském a lhostejném světě. Chlapec z dětského domova má sice kde spát, má co jíst a je vyučen základním hygienickým návykům, avšak jediné, co mu chybí, je láska, cit, porozumění, něha. Ve výtečném filmu Petra Václava září v hlavní roli neherec Štefan Ferko.

Dvojrole

Sci-fi snímek Jaromila Jireše o lidské identitě na půdorysu experimentu dvou mladých lékařů. Hlavu dívky Ivetty – krásné a hloupé volavky zlodějské party bytařů – vybaví při jedné z nočních služeb oba doktoři mozkem starší intelektuálky, jejímž oborem byla historie Dálného východu. Sám režisér film charakterizuje jako zápas vědomí s hmotou, duše s tělem, mládí se stářím a pruderie s erotikou.

Kuře melancholik

Děj filmu Jaroslava Brabce se odehrává začátkem 20. století. Malý Lojzík, kterému blesk zabil matku, žije na statku se svým otcem a starým čeledínem. Drsný svět ho naučil vnímat obrazy, které mu připomínají ztracenou matčinu náruč. Mezi lidmi marně hledá člověka, na kterého by se mohl znovu citově upnout. Oporu a bezpečí nenachází ani u otce, ani u matčiny sestry ani u macechy Rózy, i když ta jako jediná měla s chlapcem soucit na začátku jejich společného soužití. Jediný, kdo s Lojzíkem skutečně sdílí jeho úděl opuštěného mláděte, je obyčejné kuře.

Kytice

Sedm vypjatých příběhů o touhách, posedlostech a sobectví. Inspirací filmu byla sbírka balad K. J. Erbena. Spoluscenárista, kameraman a režisér filmu F. A. Brabec natočil dílo vycházející z originální výtvarné stylizace. Kytice se zařadila k divácky nejúspěšnějším domácím filmům posledních dvaceti let.

Pelíšky

Info

Zapojte se do diskuse také na facebook.com/ihned.cz nebo

twitter.com/iHNed_zpravy, hashtag zní #nejlepsifilm

Jeden z nějúspěšnějších filmů Jana Hřebejka. Děj je zasazen do konce šedesátých let s krátkým epilogem přesahujícím do let sedmdesátých. Pražská vilová čtvrť Hanspaulka, jemná poetika a humorná nadsázka jsou charakteristické pro mozaikové vyprávění paralelních životních osudů tří generací mužů a žen ve zvláštním období českých dějin v roce 1968.

Eliška má ráda divočinu

Letní smyslná komedie pro mlsné diváky, kterou režíroval Otakáro Maria Schmidt. V městečku s nostalgickou plovárnou, varietním barem a růžovou cukrárnou spolu věčně bojuje zamilovaná dvojice, stárnoucí playboy, plavčík a varietní umělec Marčélo a jeho mnohem mladší žena Eliška. Jejich vzájemná setkání jsou plná žárlivosti a smyslné lásky. Vztah narušují Marčélův syn Mican a zejména smyslná barmanka Hedvika. Ve hře je však také podivný režisér Motýlek, který má v městečku natáčet film.

Eliška Má Ráda Divočinu

Všichni moji blízcí

Příběh se odehrává rok před vypuknutím druhé světové války, bezprostředně po podepsání Mnichovské dohody v roce 1938. Na pozadí historických událostí sleduje osud židovské rodiny, která se po svém vyrovnává s přicházejícími událostmi. Síla příběhu, který natočil režisér Matej Mináč, je umocněna kontrastním ztvárněním, kdy se na naznačeném tragickém pozadí vstupujícího do filmu v podobě historických týdeníků a rozhlasových zpráv, odehrává poetický příběh lidí. Film si klade za úkol přiblížit Nicholase Wintona, jehož velký čin ve fiktivním příběhu o rodině Silbersteinových znovu ožívá. Tento Angličan přišel koncem roku 1938 do Prahy, aby zachránil 669 židovských dětí, které by neunikly tragickému osudu.

Všichni moji blízcí / All My Loved Ones

Návrat idiota

Úspěšný film Saši Gedeona. Hlavní hrdina František nikdy nic nepoznal a nic pořádného nezažil. Svůj dospělý život strávil za zdmi léčebny, a tak má teď ze všeho jen první dojmy. Vrací se ke svým jediným blízkým, kteří o jeho existenci neměli zdání. Mají svůj život a své vztahy. Vztahy tak propletené a zapeklité, že v nich František uvízne jako v síti. Zamotá se do milostných, sourozeneckých a rodičovských konfliktů. Ocitne se v trapných, komických i dusivých situacích. Je svědkem partnerských rošád, milostných kolizí i citových explozí svých blízkých. Se všemi cítí a všechno se ho dotýká. Chápe je lépe, než se chápou sami. Ale jen ten, kdo pochopí jeho, mu pomůže skutečně se vrátit.

NAVRAT IDIOTA

Co chytneš v žitě

Hraný celovečerní debut dokumentaristy Romana Vávry rozdělený do tří povídkových filmů. Povídka Osina se odehrává na začátku léta, kdy se dvojice mladých lidí vydá hledat záhadné kruhy v obilí, což je skvělá příležitost, aby se blíže poznali a zamilovali se do sebe. Srpnový příběh Stoh, završený nečekanou pointou, vypráví o čtveřici chlapců, kteří v tajném bunkru ve stohu prožijí prázdninové dobrodružství s neznámou mladou tulačkou, tajemnou kráskou, která pro ně představuje první, nevinné setkání s tělesnou láskou. Podzimní epizoda Cesta zachycuje tíživé existenciální pocity starých novomanželů při nevydařeném návratu ze svatby.

Postel

S Lubošem Urnou – čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu Oskara Reifa – se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Je reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu – mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a podmanil si plíživě agresivní svět žen. Přitom se nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost. Žije převážně ve světě žen. Mužů bylo v Lubošově životě vždy poskrovnu. Ve srovnání se ženami působili jen jako pouhé stíny, epizodisti velkých slov, prázdných gest a zanedbatelných činů.

Postel: Eště ňáký žvásty?

Je třeba zabít Sekala

Drama Vladimíra Michálka z léta roku 1943 se odehrává za protektorátu v moravské vesnici Lakotice, kde není jediný Němec, kam válečné události jako by ani nedoléhaly. Sedlák Jura Baran, stíhaný gestapem, uprchl z rodných hor Valašska, aby se ukryl uprostřed Hané v Lakoticích. Jako cizinec nemá důvěru domácích. Lakotice jsou vesnička o pár staveních, kolem je rozeseto dvanáct bohatých statků, jejichž majitelé žijí ve strachu ze Sekala. Nemanželský syn z jednoho statku má za sebou krušné dětství parchanta, kterým všichni pohrdají. Sekal je zatrpklý a krutý, nenávidí všechno a všechny. S protektorátem přišel jeho čas. Udal už dva majitele statků za zločiny proti Říši a dostal za to jejich majetek. Z parchanta je největší sedlák a dává najevo, že dva statky mu nestačí.

Boguslaw Linda_ Je třeba zabít Sekala II

Pasti, pasti, pastičky

Na počátku filmu Věry Chytilové je architekt Petr a vadnoucí zájem o sex zkorumpovaného poslance a bývalého spolužáka Dohnala. Ten totiž s Petrovou asistencí znásilní mladou veterinářku Lenku. Dívka však využije své profese, oba muže uspí a vykastruje. Všichni tři se tak dostávají do eskalující spirály problémů.

Miroslav Donutil & Tomáš Hanák - Pasti,pasti,pastičky - "kastrovací scéna"

Výchova dívek v Čechách

Film Petra Kolihy podle románu Michala Viewegha. Mladý učitel Oskar přijme nabídku milionáře Krále, aby soukromě doučoval jeho dceru. Oskar si myslí, že jeho žákyně bude neohrabaná dívenka, ale hned po prvním setkání sotva lapá po dechu. Z ujeté Beáty se postupně vyklube krásná a přemýšlivá dvacetiletá dívka, která má potíže se světem a také sama se sebou. Život vyrovnaného učitele se mění v milostné šílenství, uragán vášní a zběsilé kličkování mezi milenkou, manželkou a devítiletou dcerou.

Konto separato

Filmová anatomie omylů jednoho podvodníka, kterou natočil režisér Dušan Klein. Příběh jednoho z největších korupčních skandálů první republiky se odehrává na Ostravsku.

Knoflíkáři

Proslulý povídkový film Petra Zelenky. V šesti povídkách s černým humorem, ironií a mnohdy i trpce hořkou formou Zelenka vypráví o jednom dávném prokletí, lidské nevěře, podivných úchylkách, nečekaném zázraku i pokryteckém odpuštění. Jednotlivé povídky mají vlastní vypointovanou stavbu, specifickou atmosféru i způsob zpracování, a přesto jedna druhé předává motivy, vzájemně spolu komunikují a pozorují tytéž věci z různých úhlů.

Knoflíkáři - "Nežereš maso..."

Bumerang

Film Hynka Bočana podle předlohy bývalého mukla, spisovatele Jiřího Stránského, je situován do 50. let a uranového lágru na Příbramsku, kam po pádu stalinského kultu přichází na konci roku 1958 coby vězeň bývalý náčelník Hlavní správy nápravných zařízení plukovník Dobrý. Téma soužití bývalého hlavního "bachaře" a politických vězňů v bolševickém koncentráku posloužilo k nadčasové úvaze o možnosti (či nemožnosti) odpuštění a smyslu spravedlnosti. Představitel jedné z hlavních rolí Jiří Schmitzer byl oceněn Českým lvem.

Bumerang CZ drama 1997

Báječná léta pod psa

Filmový příběh složitého dospívání citlivého chlapce Kvida vznikl podle stejnojmenného románu Michala Viewegha. Nostalgická komedie Petra Nikolaeva ze života jedné svérázné české rodiny se opírá především o atraktivní téma: šedá léta "reálného" socialismu jsou totiž pro mnohé pamětníky zároveň šťastnou dobou jejich mládí či puberty. Dějová linie se soustřeďuje především na trampoty Kvidova otce, excentrického dříče s vysokoškolským diplomem, kterého jeho úsilí zabezpečit rodinu bez ztráty důstojnosti dovede téměř k šílenství.

Bajecna leta pod psa

Lea

Poetický film Ivana Fíly vypráví o mladé Slovence, která od chvíle, kdy se stala svědkem brutální vraždy své matky, nepromluvila jediné slovo. Její otec ji provdá, nebo spíš prodá stárnoucímu Němci, postupně si však k sobě oba lidé hledají cestu.

Mňága – Happy End

První celovečerní film Petra Zelenky je mystifikačním dokumentem ze zákulisí českého hudebního průmyslu. Ačkoliv v něm vystupuje v té době velmi populární reálná rocková kapela Mňága a Žďorp, "použil" ji Zelenka do příběhu o vzniku uměle vytvořené hudební skupiny, kterou čeká raketový vzestup, ale také neshody a personální změny.

mnaga a zdorp happy end 6/7

Kolja

Oscarová komedie Jana Svěráka o muži, který se domníval, že už nemůže být hůře, a netušil, že právě prožívá nejkrásnější chvíle svého života. Františkovi už prošedivěly vousy, Kolja ještě nedosáhl školního věku a setkali se díky tragikomické životní situaci. Ti dva zůstali nakonec sami. Starý mládenec a kluk, kteří si navzájem nerozumějí. Čeká je dlouhá a složitá cesta za úsměvem a láskou.

Zapomenuté světlo

Příběh vesnického faráře, který bojuje se státními úředníky i vyššími církevními představiteli za záchranu kostela, se odehrává na sklonku 80. let. Pro faráře Holého představuje víra v Boha neotřesitelnou hodnotu a navíc zápasí s pocitem vlastní zbytečnosti a bezmocnosti při setkání s chorobou milované Marjánky. Stejně bezmocný je i před socialistickým režimem, který arogantně likviduje hmotné i duchovní hodnoty. Film režíroval Vladimír Michálek.

Šlapky, pasáci a zloději, to je svět, do kterého náhodou spadla Valentýna, úplně obyčejná dívka. Nový život jí přináší neuvěřitelné zážitky a navíc se do ní zamiluje policista. To už je i pro jejího pasáka silné kafe. Režisérem filmu je Zdeněk Tyc.

Král Ubu

Filmové zpracování hry Alfreda Jarryho, do něhož režisér F. A. Brabec obsadil Mariána Labudu a Lucii Bílou. Groteskní příběh otce Ubu, chvastouna a násilníka, blba a zbabělce, který je ztělesněním tuposti, podlosti a zla a který jako génius všežravosti dosahuje vrcholu moci. Otec Ubu, hulvát a spodina všech spodin, se podněcován manželkou stane polským králem poté, co dá zavraždit panovníka a jeho rodinu.

Kral Ubu (1996) - nedivim se, ze po mne touzite.avi

Šeptej

Hrdinkou celovečerního debutu Davida Ondříčka je šestnáctiletá dívka z malého města, která uteče z domova, aby poznala svět. Prožije několik neobyčejných dnů ve víru velkoměsta, které jí přinesou okouzlení i poznání složitosti citových vztahů.

Šeptej - Ty si vážně z jiný planety

Spiklenci slasti

Jednou z hlavních postav slavné alegorie Jana Švankmajera je utrápená listonoška, kterou hraje Bára Hrzánová. Surrealistická koláž začíná v trafice, kde si další z podivínských hrdinů koupí obscénní časopis. Z vystříhaných nahotin vyrábí pomůcky pro sadomasochistickou seanci. Také další dva spiklenci slasti se projevují jako vášniví kutilové. Upocený trafikant (Jiří Lábus) sestavuje neobvyklý aparát, tajnůstkářský frotér (Pavel Nový) si vytváří dráždidla pro autoerotické masáže. Mistrně zaranžovaný kaleidoskop vypráví o novodobých vášních a perverzích.

Jan Svankmajer Spiklenci Slasti patr6

Golet v údolí

Podle stejnojmenné povídkové knihy Ivana Olbrachta vznikl film Zeno Dostála, který je idylickým popisem života v horské vísce Polaně na někdejší Podkarpatské Rusi, kde žijí chasidští Židé. Snaha autorů postihnout s příznačnou dávkou nostalgie dávno zaniklý svět židovské komunity se projevuje v každé složce filmu.

Indiánské léto

První celovečerní film Saši Gedeona sice svou poetikou odkazuje na snímky české nové vlny 60. let, ale zároveň přichází s novým pohledem. V jednoduchém vyprávění o čtyřech mladých lidech na konci léta rozehrává Gedeon v konkrétních postavách příběh mnoha jejich vrstevníků. V české filmové produkci jde o ojedinělý snímek, který staví na odlišných východiscích než většina ostatní tvorby.

indiánské léto-gumáky.avi

Učitel tance

Zvláštní příběh o lásce, tanci a neumírání se odehrává koncem čtyřicátých let. Do plicního sanatoria přichází mladý muž, taneční mistr Mayer. Jeho diagnóza je vážná – tuberkulóza. Své nemoci se však nepoddává a začne proti ní bojovat tancem i optimismem. Postupně získává další pacienty, kteří se dosud trpně poddávali svému údělu. Zanedlouho však jeho nemoc propukne v plné síle. Tváří tvář smrti je zosobněním lidské odvahy a pozitivního přístupu k životu. Film režiséra Jaromila Jireše získal České lvy za hlavní herecký výkon Martina Dejdara a za nejlepší zvuk.

Fany

Titulní hrdinka filmu Karla Kachyni, kterou hraje Jiřina Bohdalová, je slaboduchá padesátiletá žena, jež se po letech strávených v bezpečí u příbuzných dostává do péče své starší sestry, energické a nepřístupné primářky. Soužití obou osamělých žen provázejí četné drobné rozmíšky, ale také chvíle vzájemného porozumění a štěstí. Lékařka se pod vlivem sestry stává citlivější k událostem i lidem okolo sebe. Fany zase žije ve svém vlastním světě, v němž jí ke spokojenosti stačí televizní reklamy, práce v domácnosti a blízkém kostele a velká láska ke zvířatům.

FANY

Válka barev

Filip Renč natočil film, jehož hlavní hrdina neví, zda byl svědkem nevinné hry, či vraždy. Od tohoto momentu se odvíjí dvojznačný příběh mladého fotografa, který se snaží záhadě přijít na kloub a přitom se zaplete do nepřehledné hry, v níž se jen obtížně orientuje.

válka barev

Eliška Má Ráda Divočinu

Všichni moji blízcí / All My Loved Ones

NAVRAT IDIOTA

Postel: Eště ňáký žvásty?

Boguslaw Linda_ Je třeba zabít Sekala II

Miroslav Donutil & Tomáš Hanák - Pasti,pasti,pastičky - "kastrovací scéna"

Knoflíkáři - "Nežereš maso..."

Bumerang CZ drama 1997

Bajecna leta pod psa

mnaga a zdorp happy end 6/7

Kral Ubu (1996) - nedivim se, ze po mne touzite.avi

Šeptej - Ty si vážně z jiný planety

Jan Svankmajer Spiklenci Slasti patr6

indiánské léto-gumáky.avi

FANY

válka barev