Loňský rok zaznamenal rekordní tržby i návštěvnost kin. Důvod k optimismu však není, o čemž svědčí výsledky letošních prvních měsíců.

Zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA) na dnešní tiskové konferenci na karlovarském festivalu připomněli, že tuzemská kina vykázala v roce 2010 nejvyšší tržby v historii, když v jejich pokladnách skončilo 1,49 miliardy korun, tedy o 246 milionů korun více než v roce 2009.

Snad pomůže léto

"V prvním čtvrtletí však přišlo do kin v meziročním srovnání o 1,2 milionu diváků méně, tržby kin klesly o 39 procent," uvedl předseda představenstva APA Pavel Strnad. Věří, že příchod "silných" titulů domácích i zahraničních od léta tento stav změní.

Další hrozbou je jednotná sazba DPH - pokud projdou legislativním procesem připravované reformy vlády, dojde i na postupné zvyšování DPH z deseti na 14, a následně až na 17,5 procenta. To se týká i vstupenek na kulturní akce včetně kin, negativně se to odrazí na jejich příjmech a ovlivní to i distributory a producenty. Změna sazby přichází navíc v době, kdy kina musí investovat do digitalizace.

Řadu dalších problémů včetně podpory domácí filmové tvorby by měl řešit nový zákon o kinematografii, na který se čeká od roku 1992. Loni v prosinci vláda schválila první koncepci, ministerstvo kultury přislíbilo, že v dohledné době předloží filmové obci návrh zákona k připomínkám.

Pobídky pomáhají

Výkonná ředitelka APA Helena Uldrichová upozornila na přínos takzvaných filmových pobídek. Byly zavedeny loni v červnu a zastavily propad tohoto odvětví. "Program podpory filmového průmyslu 'půjčil' v roce 2010 177,6 milionu korun, čisté příjmy veřejných rozpočtů se odhadují na 32,4 milionu. Návratnost se odhaduje na 18 procent," uvedla s tím, že pro letošní rok bylo vyčleněno 300 milionů korun.

"Vzhledem k tomu, že je o pobídky enormní zájem, byla tato částka vyčerpána koncem března. Je řada dalších projektů, které chtějí natáčet v Česku a mohly by přinést obrat ve výši 1,8 miliardy korun. Vypadá to však, že nepřijedou, protože pobídky pro letošek skončily," uvedla. Upozornila, že se pobídky financují samy. Filmaři nejprve zaplatí za natáčení v Česku, odvedou DPH a teprve po odevzdání auditu stát něco vrací.

"Nemusí tedy alokovat extra finanční prostředky. Není to dotace filmu, ale ekonomický nástroj, který může pomoci deficitu státního rozpočtu," dodala. Producenti budou podle ní jednat s ministerstvy kultury i financí o úpravách tohoto systému, který by neměl mít finanční strop a měl by se obejít bez časového omezení na daný kalendářní rok.