mfAž zítra vyvrcholí letošní 46. MFF Karlovy Vary slavnostním rozdělením cen, budou napjatí nejen diváci.

Porota v čele s oscarovým režisérem Istvánem Szabóem letos rozhodně nemá snadnou práci, favoritů na hlavní cenu je totiž v letošním roce hned několik.

Ještě nikdy totiž nebyla hlavní soutěž MFF Karlovy Vary tak žánrově pestrá a různorodá jako letos. Hlavní soutěž může vyhrát tíživé španělské drama Neměj strach, působivý italský finanční thriller Malý klenot, inspirovaný pádem potravinářského koncernu Parmalat, komorní drama Neviditelná, film a divadlo umně propojující americký Spoluautor nebo černý kůň soutěže, německé pop-punkové drama Lollipop Monster.

Skica pro dva herce

Krachem Parmalatu inspirovaný Malý klenot by klidně obstál i v mainstreamovém kině. Strhující příběh, který je vlastně rekonstrukcí ohromujícího vzestupu a následného pádu fiktivní potravinářské společnosti Leda, napsal a režíroval Andrea Molaioli, který ve Varech před třemi lety uvedl už své kriminální drama Dívka z jezera.

Tentokrát se inspiroval nejen konkrétní kauzou, ale i symptomy globální ekonomické krize: rozklad firmy, jejímž jediným aktivem jsou bezvýhradně loajální zaměstnanci, stojí na mistrovských hereckých výkonech Rema Gironeho a Toniho Servilla v rolích bezskrupulózního majitele a jeho oddaného finančního ředitele, který se uchýlí k rozsáhlému podvodu i za cenu vlastní záhuby.

Za horkého favorita hlavní soutěže pak všeobecně platí snímek Spoluautor debutujícího režiséra, scenáristy a herce Martina Donovana, který ve filmu prakticky pro dva herce spolu s Davidem Morsem ztvárnil hlavní roli. Film měl v Karlových Varech světovou premiéru.

Tisková konference k filmu Spoluautor

Ve Velkém sále hotelu Thermal mu vestoje tleskalo dvanáct set lidí. Spoluautor je přitom v podstatě divadelní film postavený jen na brilantně napsaných dialozích, psychologicky propracovaných hlavních hrdinech a výtečné pointě.

Příběh neúspěšného dramatika Roberta (Donovan), který se shodou okolností stane rukojmím svého přítele z dětství, kdysi dobráka, nyní však násilníka Guse (Morse), je mistrovsky rozepsanou konverzační partií, která by fungovala i na jevišti: zejména Morseův Gus obratně lavíruje mezi polohou otravného ožraly a dětsky nadšeného chlapíka obdivujícího svět divadla a filmových celebrit, které zná jen z televize svého maloměstského obýváku, a jednoznačně aspiruje i na hereckou cenu.

Pravým opakem formálně uměřeného Spoluautora je pak originální německá koláž Lollipop Monster. Debutující režisérka a známá kreslířka komiksů Ziska Riemannová karlovarskému publiku i hlavní porotě předložila roztomile líbivou pop-punkovou lolitkovskou nálož s lízátky, nadýchanými sukněmi, morbidními kresbičkami, mašlemi, plyšáky a krvavými žiletkami, která vrcholí detektivní pointou.

Punkerky v podkolenkách

Riemannová výborně využila svou zkušenost s komiksem - svůj film, který stojí a padá s dvěma hlavními hrdinkami, prokládá nápaditými animovanými sekvencemi jako vystřiženými ze stylizace Tima Burtona, používá ruční kameru, fiktivní hudební videoklipy i takřka dokumentární postupy.

V centru příběhu stojí nekonvenční přátelství dvou pubescentních středoškolaček, barbínovsky poživačné Ari, libující si v pestrých barvách, podkolenkách a minisukních, a její spolužačky Oony, malířky, emo rockerky, libující si v sebepoškozování a morbidních výjevech. A to je koktejl, který se ve Varech často nevidí. A v hlavní soutěži už vůbec ne.

Tisková konference k filmu Spoluautor