Ruský film bije na poplach: návštěvnost v kinech sice roste, ale diváky lákají hlavně hollywoodské trháky.

Podíl domácích snímků na tržbách v pokladnách biografů se během dvou let ztenčil na polovinu a poprvé se propadl pod desetinu příjmů.

Ruské filmy vydělávají méně

Za deset měsíců letošního roku kina v Rusku a dalších postsovětských státech s výjimkou Ukrajiny na promítání ruských filmů podle agentury Movie Research vydělaly 2,6 miliardy rublů (asi 1,6 miliardy Kč), což představovalo 9,7 procenta všech tržeb.

Ve stejné době se trh oproti stejnému období loňského roku zvětšil o osm procent na 27,6 miliard rublů (16,8 miliardy Kč). Ještě před dvěma lety podíl ruských filmů na tržbách činil 21 procent.

"Ruské filmy vydělávají při promítání stále méně peněz," připustil mluvčí premiéra Vladimira Putina Dmitrij Peskov. "Zčásti to souvisí s nekvalitní produkcí domácích filmových společností, na kterou se divák nechce dívat, ale i s tím, že naše filmy jsou bity západními obry (filmovými studii)," dodal. Záhodno je prý lépe "pracovat" s kinooperátory, jakož i zvýšit kvalitu filmů.

Odborníci z branže přičítají bilanci krizovým letům 2008-2009, kdy se filmařům prudce ztenčily rozpočty při natáčení, a to se promítlo i do výsledku, který se v současnosti dostává na plátna kin.

Michalkov propadl i u diváků

"Filmy se točily s minimálními rozpočty, a to se samozřejmě odráží i na tržbách," usoudila viceprezidentka filmové společnosti Central Partnership Zlata Poliščuková v listu Vedomosti.

Ale sám počet natočených filmů se v krizi nijak drasticky nesnížil. Podle ředitele Movie Research Olega Ivanova se v pokladnách kin odráží i rostoucí nechuť diváků k produkci ruských filmařů.

Ačkoliv loni ruská kina poprvé vydělala více než miliardu dolarů, počet návštěvníků vzrostl o více než 15 procent a vláda na podporu kinematografie utratila rekordních 4,5 miliardy rublů, nejdražší loňský ruský velkofilm Unaveni sluncem 2 "prokremelského" režiséra Nikity Michalkova propadl nejen u kritiky, ale i u publika: za první dva týdny promítání vydělal necelá čtyři procenta z celkového rozpočtu 34 milionů dolarů.

Sám Putin při posledním setkání s filmaři vybídl nejen k "pozdvihování úrovně diváka", ale i k etické sebekontrole a odpovědnosti, jakkoli prý nemá na mysli vnucování nějakých správných ideologických šablon. Kritici však o této cestě pochybují: mladé publikum se chce v kině hlavně pobavit, na druhé straně však producenti nemohou přehlížet názory chlebodárce; vládní dotace tradičně tvoří značnou část natáčecích rozpočtů.

Sokurov, Godunov a další

Neznamená to, že by ruští filmaři neměli co říci. Letos Zlatého lva na filmovém festivalu v Benátkách získal ruský film Faust režiséra Alexandera Sokurova, pojatý jako svérázná meditace o moci.

Stejného tématu se nyní dotýká snímek Boris Godunov, kombinující jazyk Puškinovy předlohy se současnými reáliemi. Bouři vášní rozpoutal drsný příběh Andreje Smirnova o potlačení vzpoury tambovských rolníků bolševiky v roce 1921, jehož název by se dal přeložit jako "Žila byla jedna ženská".

Filmaři ještě doufají, že letošní bilanci by ještě mohl spasit závěr roku, kdy do kin mají přijít hlavní ruské premiéry: akční snímek "Boj s teňju 3", jehož název by se dal přeložit jako "Boj se stínem" či přeneseně jako "Stínový box", a "Vysockij" o dodnes populárním herci a zpěvákovi Vladimiru Vysockém.

Zásadnější průlom se prý dá čekat napřesrok, kdy se na plátna kin dostanou první snímky natočené už podle nového systému vládní podpory, kdy o přidělování dotací nerozhodovalo ministerstvo kultury, ale zvláštní fond na podporu kinematografie. Sedm největších filmových společností doufá, že příští rok tucet nejlepších snímků vydělá v přepočtu skoro čtyři miliardy korun.