HN: V jakém stavu je český filmový průmysl?

Česko je malý, uzavřený trh a diváků a peněz není moc. Natočit v Česku velkofilm je těžké, protože existuje jasné rozpočtové omezení. Proto jsou tu dvě možnosti: buď budeme filmy podporovat jako ve srovnatelém Dánsku, které do filmového průmyslu investuje granty a filmem se prezentuje v zahraničí, nebo zůstane český film závislý na trhu samotném, a to má své limity.

HN: Máte pocit, že v Česku neexistuje dostatečné množství zdrojů, ať už soukromých nebo veřejných, z nichž je možné film financovat? Vzniká tu dlouhodobě poměrně vysoký počet filmů, mezi dvaceti až třiceti tituly.

Problém je v tom, že existuje jediná grantová instituce na podporu filmu a to Státní fond ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie. A množství peněz ve Fondu je kolísavé. Třeba Pouta, Tři sezony v pekle nebo Protektor vznikly v době, kdy byl Fond bohatší a mohl filmy podpořit většími částkami. Pouta tak dostala patnáct milionů. Takovou sumu už dnes nedostanete. Navíc fond přišel letos o část peněz z reklamy na České televizi, která představovala stabilní příjem. Ten mají příští rok nahradit procenta z reklamy soukromých televizí, ale v jaké výši a kdy přesně se tak stane, není v tuto chvíli kvůli nedotaženému zákonu jasné.

Takové výkyvy nejsou pro filmový průmysl zdravé. Jsou dobré roky, kdy vzniknou filmy, jenž mají šanci uspět v zahraničí, prodávají se dobře, a ty pak vystřídají chudší roky a ta kontinuita je přerušena. Výkyvy v grantových penězích tlačí producenta k tomu, aby více spoléhal na soukromé zdroje, které se musejí investorovi vrátit. Což vytváří tlak, aby vyráběl filmy orientované pouze na českého diváka, které pak často nejsou prodejné do zahraničí. Například u Pout byla díky vyššímu grantu větší volnost. Což neznamená, že by vznikl artový film, který nemá co říct českému divákovi. Dlouhodobá stabilita fondu je to, co český filmový průmysl potřebuje.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Naše filmy nejsou komerční, ale nejsou ani antidivácké, říká producent Vratislav Šlajer (*1977), spoluzakladatel progresivní společnosti Bionaut Films. Šlajer se podílel na oceňovaných Poutech, pro televizi Prima zase vyráběl seriály Letiště či Přešlapy. Více o financování českých filmů přináší téma HN Exclusive ve čtvrtečním vydání Hospodářských novin.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.