Patřil k nejcharismatičtějším i nejvšestranějším českým hercům. A k hercům s největším počtem fanynek, které ho v sedmdesátých letech záviděly herečce Jiřině Bohdalové.

Se svou partnerkou ze slavného trezorového snímku Ucho režiséra Karla Kachyni byl také ženatý. Loni se s ní sešel po čtyřiceti letech před kamerou ve filmu Vrásky z lásky. Role důchodce Oty byla pro Radoslava Brzobohatého rolí poslední.

Principál svého vlastního divadla, které založil se svou ženou Hanou Gregorovou, zemřel ve středu 12. září, den před svými osmdesátými narozeninami. Zprávu potvrdili jeho syn Ondřej Brzobohatý a žena Hana Gregorová.

Vedle Ucha, kde si zahrál komunistického tajemníka Ludvíka chyceného v pasti stalinského špiclování a strachu, se Brzobohatý proslavil rolí Františka v dramatu Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci z roku 1968. Dramata v jeho filmografii doplňovaly komedie jako Sněženky a machři nebo sci-fi Zabil jsem Einsteina, pánové.

Největší úspěchy

Ostře řezané rysy ve tvářích i duších jeho "skutečných chlapů" nechávaly lhostejným jen málokoho. F. L. Věk či Řek Zorba je jen další malá ukázka z Brzobohatého rolí. Letos byl oblíbený herec v televizní anketě TýTý uveden do Dvorany slávy.

První velkou vlnu popularity přinesla Brzobohatému role Martina Edena v televizním přepisu románu Jacka Londona, v šedesátých letech zazářil i například v komedii Ladislava Rychmana Dáma na kolejích či válečné tragédii Martina Friče Hvězda zvaná Pelyněk. Sám za své největší úspěchy pokládal trojici filmů Atentát Jiřího Sequense, Ucho Karla Kachyni a Všichni dobří rodáci Vojtěcha Jasného.

Brzobohatý byl znám svou láskou k Valašsku, kde prožil dětství. Tam se po válce usadila jeho rodina, když opustila slovenské Vrútky, kde se narodil. Brzobohatý pocházel z hudební, ale i z námořnické rodiny. Moře brázdili jeho otec i děd, mladý Radek je však nenásledoval, místo do vln se ponořil do knih.

Po studiích na pražské DAMU nakonec zakotvil na vytoužené scéně Divadla Na Vinohradech, kde zůstal přes 30 let. Odtud je i jeho slavný Clavellův a Hubačův Král Krysa či Goethův Faust. Z vinohradského divadla odešel až v roce 2000 po delším období, kdy nebyl obsazován do velkých rolí.

Výrazný typ na kameru

Za výraznou osobnost českého herectví, které se lépe uplatnilo ve filmu než v divadle, považuje Radoslava Brzobohatého divadelní publicista Jan Kerbr. „Byl to výrazný typ na kameru – jeho charisma šlo především přes objektiv,“ vysvětluje Kerbr.

„V divadle, především když byl angažován na Vinohradech, vytvářel mužné chlapské typy. Ale patrně si ho víc budeme pamatovat z trezorového film Ucho, který jsme mohli vidět až s velkým zpožděním, a také Ze všech dobrých rodáků. Rozhodně patřil k silné herecké generaci a do pražského divadelního života docela dobře přenášel svou valašskost,“ říká Jan Kerbr.

S divadlem chtěl Brzobohatý údajně skončit, jeho žena mu to však rozmluvila. Zkusil to tedy v Karlínském hudebním divadle, kde exceloval v roli Řeka Zorby. V roce 2004 pak spolu s manželkou Hanou Gregorovou založili Divadlo Radka Brzobohatého, na jehož prknech se například ve hře Dva na smetišti sešel se synem Ondřejem.

Radoslav Brzobohatý byl potřetí ženatý, pokaždé si vzal herečku. Z prvního manželství s Jaroslavou Kolářovou má dceru Radanu. Jeho druhou ženou byla Jiřina Bohdalová, svazek však brzy skončil rozvodem. S Hanou Gregorovou žil od roku 1981. Jeho žena přivedla do manželství svoji dceru Rolu, narodil se jim syn Ondřej.

F. L. Věk

F.L.Věk

Vrásky z lásky

Vrásky z lásky

F.L.Věk

Vrásky z lásky

Ucho