"Když film Bio ráj dostal Oscara, poradil jsem jeho režisérovi Giuseppe Tornatoremu, aby se nedopustil stejné chyby jako já: aby nepromarnil příliš mnoho let mezi svými filmy," vzpomínal na sklonku života italský režisér Federico Fellini.

Dnes šestapadesátiletý Tornatore bývá označován za jednoho z jeho pokračovatelů. Natáčí snímky silně nostalgické, často zasazené do své rodné Sicílie a kolikrát vyprávějící příběhy na pozadí moderních italských dějin.

Část toho příštího, který se bude jmenovat Nejlepší nabídka, natáčel Tornatore letos v létě v Praze. Minulý týden se pak do Česka vrátil se svým dvorním skladatelem Enniem Morriconem, aby ve studiích Českého národního symfonického orchestru nahráli hudbu.

HN: Pamatujete se na to, co vám radil Fellini?

Byla to cenná rada: že člověk by měl natáčet jeden film za druhým a příliš dlouho nepřemýšlet nad tím, jestli je na to ten správný čas, nebo zda by nebylo lepší počkat a ještě na příběhu pracovat. Není to samozřejmě úplně v rukou režiséra. Někdy se film zvládne za tři roky, jindy ještě rychleji. Ale čím nákladnější produkce, tím více věcí se může pokazit. Fellini měl ale pravdu, když říkal, že po filmaři zůstane jenom to, co skutečně natočí. To ostatní neexistuje.

HN: Například po vašem vzoru, režisérovi Sergiu Leonem, zůstal nápad na válečný epos o obléhání Leningradu.

To je projekt, na kterém pracuji už dvanáctým rokem. Nedá se říct, že bych dokončoval Sergiovu práci; zemřel pár dní předtím, než stihl vůbec začít psát scénář. Film tedy neexistuje. Pouze nápad, jak odvyprávět tuhle velkou událost druhé světové války skrze jednu konkrétní epizodu a příběh. Asi před sedmi roky to vypadalo, že Leningrad skutečně natočím, ale pak do toho přišly jiné věci a další filmy. Teď to zase začíná vypadat slibně.

HN: Něčím by to ale navazovalo. S Leonem máte společného autora hudby Ennia Morriconeho.

Poprvé jsme spolu pracovali na Biu ráj, kde Ennio složil a také oddirigoval všechnu hudbu. A jeho syn Andrea pak zkomponoval ústřední milostný motiv, který ve filmu hraje. Od té doby mi Ennio dělá hudbu ke každému snímku: začíná skládat ve stejnou chvíli, kdy já teprve chystám první klapku. Když je dotočeno a jde se do střižny, hudbu už upravujeme jen v úplných drobnostech. Takže to je taková naše rutina. Ale tento rok jsme vůbec poprvé jeli natáčet s cizím orchestrem.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se