Karlovarský Křišťálový glóbus dal před dvěma lety izraelskému režisérovi Josephu Madmonymu odvahu, aby začal dělat lepší filmy a pokusil se o náročnější projekty.
"Karlovarská trofej je ve světě známá, ale podobná ocenění jsou jako zmrzlina. Nakonec totiž roztají, vy vždycky musíte začínat znovu," řekl filmař na nedělní tiskové konferenci v Karlových Varech.
Před dvěma lety tu zvítězil se snímkem Restaurátor, letos uvedl v hlavní soutěži film nazvaný Místo v nebi. Je příběhem generála ověšeného řadou vyznamenání, který před lety učinil osudovou chybu - s arogancí sobě vlastní vyměnil své místo v nebi za talíř jídla. Madmonyho téma - vztah otce a syna - se tentokrát odehrává v rozpětí čtyř dekád pohnutých dějin izraelského státu.
"Odráží se v něm konflikt mezi věřícími a nevěřícími, což je v Izraeli zásadním tématem," uvedl Madmony. Zafinancovat ambiciózní projekt bylo podle něj složité.
V Pojarovi a filmech z komunistických zemí bylo něco intimního, řekl Gondry - čtěte ZDE
Horečka sobotního odpoledne. Travolta vzpomínal na Gandolfiniho a chválil De Nira - čtěte ZDE
"Veřejné prostředky totiž uhradily jen polovinu rozpočtu, trvalo zhruba rok, než jsme finance dali dohromady," řekl filmař, který psal scénář celý rok a vlastně ani nevěřil, že se tento příběh podaří natočit. "Je to sysifovský úkol," dodal. Podle něj se diváci mohou ptát, zda je název Místo v nebi skutečný či metaforický. "Ale i na zemi je nebe," vysvětlil.
Herečka Keren Bergerová s ním pracovala poprvé a získala skvělou zkušenost. "Je to pokorný a tichý člověk. Ze začátku jsem měla pocit, že mě nechává, abych si dělala co chci. Až pak tlumočil velice jemně a nenásilně své připomínky," řekla novinářům. Ocenila, že neuplatňuje své ego, není agresivní a má respekt ke svým hercům. "Je to práce na základě vzájemné úcty a respektu," charakterizovala Bergerová natáčení.