Znalec kinematografie, ale i básník, esejista a především významný rakouský pianista Alfred Brendel v pondělí v pražském kině Ponrepo zahájil přehlídku filmů, které osobně vybral.

Pod názvem Mezi děsem a smíchem vybral 18 filmů, které "ukazují, že svět je absurdní, a v této absurditě dle možností nalézají komično". Pořad  zařazený do programové řady Národního filmového archivu poběží do 7. dubna, Brendel přitom uvede každý z filmů.

"Důležitá díla umění, literatury, divadla a hudby 20. století se nacházejí na hraniční linii mezi groteskním a děsivým, mezi hrůzou a smíchem. Zvláště kinematografie, tehdy ještě mladé umění, se rozvíjela v tomto paradoxním prostoru," uvedl Brendel.

Praha je po Vídni druhým městem, kde držitel mnoha čestných doktorátů svoji přehlídku představuje. Jako první v pondělí nabídl výběr ze snímků Jana Švankmajera a Zdeňka Lišky.

"Ve druhé polovině 20. století, v poválečném Československu, zůstal surrealismus zvlášť živý. Švankmajerovy filmy mu daly znovu zazářit. I když míří do sféry vně umění a estetična, mají jeho filmy estetiku nanejvýš vzrušující. Dokonalost je vzácná věc, ale film Poslední trik pana Schwarcewalldea a pana Edgara dokonalý je," podotkl Brendel, rodák z Loučné nad Desnou.

BRENDELOVY FILMY

Jan Švankmajer a Zdeněk Liška – výběr Alfreda Brendela
Tajemný předmět touhy
Šelest na srdci
Starý dům uprostřed Madridu
Duch úlu
Kdyby...
Morgan, případ zralý k léčení
Zakázané hry
Monsieur Verdoux
Večeře o osmé
Alfred Brendel – Člověk a masky
Zrůdy
Plavčík na sladké vodě
Žebrácká opera
Světla velkoměsta
Zelig

Alfred Brendel v pražském Biu Ponrepu uvádí filmy od 1. do 7. dubna vždy od 17.30 a 20.00 hodin.

Na úvod festivalu 1. dubna diváky čeká snímek Žebrácká opera režiséra Georga Wilhelma Pabsta z roku 1931 s hudbou Kurta Weilla. Dílo podle Brendela patří k raným vrcholům filmu.

Vybrané filmy sahají od začátku zvukového filmu přes Žebráckou operu, filmovou adaptaci divadelní hry B. Brechta z roku 1931 v režii G. W. Pabsta, až po pseudodokumentární týdeník Woodyho Allena Zelig z roku 1983.

Třiaosmdesátiletého Brendela zařadila firma Phillips Records do edice Největší klavíristé 20. století a nahrála s ním kompletní Beethovenovo a Schubertovo klavírní dílo.

Brendel je známý především interpretací skladeb Franze Schuberta, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Liszta. Jako první pianista na světě nahrál kompletní klavírní tvorbu Ludwiga van Beethovena. Je držitelem čestných doktorátů z univerzit v Oxfordu a Yale a významných ocenění za celoživotní přínos.

Film si ho získal již jako dítě, když si doma na malé plátno promítal krátkometrážní osmimilimetrové snímky s Charliem Chaplinem a Busterem Keatonem. Později strávil mnoho víkendů v kině, kde byl jeho otec ředitelem.