Přední hollywoodští režiséři Quentin Tarantino, J. J. Abrams či Christopher Nolan zřejmě zachránili poslední továrnu na výrobu klasického 35mm filmu značky Kodak. Napsal to deník Wall Street Journal, podle něhož režiséři přinutili svá studia, aby se Kodaku zavázala k dlouhodobým objednávkám filmového materiálu.

Od nástupu digitálního materiálu totiž spotřeba klasického filmu klesla o 96 procent a většina studií chce i v dalších letech točit filmy a seriály digitálně. Studia na dohodu navrženou filmaři předběžně přistoupila, nyní se prý dojednávají formality. Kodak, který je posledním velkým výrobcem filmového materiálu, už ale nyní ví, že pro své výrobky bude mít odbyt. Proto nezavře poslední továrnu na 35mm film v newyorském Rochesteru.

Wall Street Journal připomíná, že s nástupem digitálních materiálů Kodaku zásadně klesly příjmy. Ještě roku 2006 prodal 3,8 miliardy metrů filmového materiálu, letos to bude zřejmě jen 137 milionů metrů. Právě kvůli nízkému odbytu vloni 35mm filmy přestala vyrábět společnost Fujifilm.

Kodak původně doufal, že by do jeho továrny v Rochesteru filmová studia přímo investovala. Nakonec se jako nejpravděpodobnější zdá varianta, že studia se zavážou k odběru filmového materiálu na několik let dopředu. K tomu je přiměli právě režiséři, přestože studia nemají garantováno, že najdou tvůrce a producenty, kteří budou ochotni na nákladnější filmový materiál natáčet.

“35mm film je naprostý standard,” vysvětlil režisér J. J. Abrams, který na klasický film nyní natáčí Epizodu VII sci-fi Hvězdných válek. Pokud by filmaři neměli jinou možnost než točit na digitál, připravili by se tím prý o laťku kvality, na niž se nyní snaží dosáhnou digitálem. “Na klasickém filmu je něco nepopiratelně krásného, organického a přirozeného,” dodal Abrams.

Kromě něj se za zachování továrny Kodaku postavili Quentin Tarantino, Christopher Nolan a Judd Apatow. Ten tvrdí, že je na každém režisérovi, aby se rozhodl, zda upřednostní klasický film, či digitál. “Byla by ale tragédie, kdybychom tu možnost rozhodnout se podle svého neměli,” dodal Apatow, který momentálně natáčí svůj film Trainwreck také na 35mm materiál.

Producentskou společnost impresária Harveyho Weinsteina přimělo k závazku lobbování režiséra Quentina Tarantina. “Je to samozřejmě finanční závazek,” uvedl vicepředseda společnosti Bob Weinstein. “Asi bychom se ale našim filmařům nemohli podívat do očí, kdybychom na něj nepřistoupili.”