Americký režisér Steven Soderbergh nedávno skončil s natáčením celovečerních filmů a nyní má čas, aby filmy studoval.
Naznačuje to nejnovější příspěvek na Soderberghově blogu, kam režisér “pro studijní účely” nahrál černobílou verzi filmu Dobyvatelé ztracené archy, prvního ze čtyř snímků o dobrodruhu Indianovi Jonesovi.
Soderbergh ze snímku režiséra Stevena Spielberga odstranil barvu i zvukovou stopu. Tu nahradil úryvky soundtracků z filmů The Social Network nebo Muži, kteří nenávidí ženy od Trenta Reznora a Atticuse Rosse.
To vše udělal Soderbergh proto, aby ilustroval, jak důležitá je ve filmu stavba scén.
“Vždy jsem vycházel z teorie, že film má fungovat i bez zvuku,” napsal Soderbergh, který na film aplikuje divadelní terminologii a zabývá se tím, jak je snímek “inscenovaný”.
Teprve když se totiž na film díváme bez dialogů a bez barvy, oceníme jednotlivou kompozici záběrů a to, jak na sebe střihy navazují, tvrdí Soderbergh.
Podle něj si pak i divák může v hlavě rekonstruovat rozhodnutí, která režiséra či kameramany vedla k tomu, jak danou scénu natočili – například “proč každý záběr trvá přesně tak dlouho, jak tomu je ve filmu, nebo proč je natočený v tomto pořadí,” vyjmenovává Soderbergh.
“Přestože každou scénu lze zkazit na sto způsobů, pravdu měl režisér David Fincher, když řekl, že každý záběr lze nakonec natočit jen dvěma způsoby – a ten druhý je špatně.”
Douglas je v roli klavíristy Liberaceho první v řadě na Oscara – recenze ZDE
Soderbergh se loučí filmem o sexu, lžích a špatných prášcích – recenze ZDE
Soderbergh se o černobílou verzi Dobyvatelů ztracené archy chtěl podělit proto, aby ostatním ukázal, jak o filmech přemýšlí.
Bez zvuku a barev si prý režisér takto pouští filmové klasiky pokaždé, když chce pochopit, proč byly “inscenovány” právě tak dobře jako například Spielbergův snímek.
Pokus s Dobyvateli ztracené archy není první, který Soderbergh učinil. Režisér své vlastní filmy dlouho přestřihával pod ženským pseudonymem, pokusil se také o sestřih čtyřhodinového filmu Nebeská brána od Michaela Cimina. Letos v únoru například také spojil záběry z filmu Psycho Alfreda Hitchcocka s jeho remakem, který roku 1998 natočil Gus Van Sant.
Soderbergh si momentálně od natáčení celovečerních filmů dává pauzu. “Mám stále méně prostoru a ekonomické nároky, které na mě průmysl klade, jsou stále větší,” vysvětlil. Nadále se ale věnuje divadlu i televizním seriálům a ve filmové branži dál působí jako producent.