Ocenění asociace Europa Cinemas za práci s filmem a propagaci evropské tvorby převzali v pátek v Praze zástupci kina Aero. Večer byl spojen s oslavou 17 let existence tohoto oblíbeného kinosálu nabízejícího nevšední dramaturgii, kam loni zavítalo 73 tisíc filmových fanoušků.

Cena má název Entrepreneur of the Year a uděluje ji asociace sdružující 1182 kin programově zaměřených na evropskou kinematografii. Udělena byla Aeru, spřáteleným kinosálům a potažmo distribuční společnosti Aerofilms "za práci při provozování kina i distribuční společnosti a zároveň za zásadní přispění k oběhu a propagaci evropských filmů,“ jak uvedli zástupci organizace Europa Cinemas.

Oslava sedmnáctých narozenin kina bude spojena s projekcí britského snímku nazvaného podle motýla Pestrobarvec petrklíčový, a to 10 týdnů před distribuční premiérou. Podle dramaturga Iva Andrleho se film vyznačuje podmanivou erotickou atmosférou a výraznou hudební složkou. Omezené množství vstupenek půjde do volného prodeje.

Nejnavštěvovanějšími kiny s výjimkou multiplexů jsou v Česku pražský Světozor, Lucerna, Oko, Aero a brněnská Scala. Jejich návštěvnost rok od roku roste. S výjimkou Lucerny jsou tato kina spřízněna s distribuční společností Aerofilms.

Žebříčku návštěvnosti vévodí dvousálový Světozor, do kterého si v roce 2014 našlo cestu 153 529 lidí. Z kin spřízněných s Aerofilmem následuje Bio Oko, které je s 85 306 diváky nejnavštěvovanějším českým jednosálovým kinem. „Hned za ním je Aero s bilancí 72 809 diváků a pak kino Scala, které za první celý rok obnovené existence přivítalo 71 606 lidí a rychle se etablovalo na brněnské kulturní scéně,“ uvedl Jan Noháč ze společnosti Aerofilms. Další spřízněné kino, hradecký Central, loni zpřístupnilo nízkonákladově vybudovaný sál pojmenovaný příznačně Garsonka.

Tyto výsledky si pochvaluje i samotná distribuční společnost Aerofilms, která vyrostla na půdorysu zmíněných kin. Loni přivezla do Čech například polský snímek Ida či argentinské Divoké historky – tedy nepravděpodobné hity málo známých tvůrců, které si však v kinech vedly velmi dobře a nedávno se objevily v pětici nominovaných na Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

"Na Oscarech budeme držet palce také dokumentu Hledání Vivian Maier a irskému animovanému snímku Píseň moře, který do kin uvedeme koncem března," dodal Noháč. Podle něj chodilo loni do Aera poprvé po 10 letech průměrně více než 6000 diváků měsíčně. "Naším nejnovějším projektem je Filmový ateliér Aeroškoly. Po několika letech, kdy jsme organizovali vzdělávací aktivity přímo v kinech, se nabídka kurzů i počet zájemců podstatně rozšířily. Aeroškola tedy dostala vlastní prostory a může se ještě lépe věnovat aktivním dětem i dospělým, kteří se k nám chodí bavit a učit," podotkla ředitelka Aera Zuzana Kameníková.

Díky loajalitě diváků je kino méně závislé na velkých hitech, na rozdíl od multiplexů jeho návštěvnost nekolísá v závislosti na úspěšnosti hollywoodských blockbusterů, tedy projektů určených masovému publiku.

Meziroční srovnání návštěvnosti kin spřízněných se společností Aerofilms

Kino Návštěvnost 2011 2012 2013 2014
Kino Světozor 110 608 112 940 137 174 153 529
Bio Oko 46 093 63 767 71 269 85 306
Kino Aero 52 272 60 026 64 571 72 809
Kino Scala - - 14 012 71 606

Zdroj: Aerofilms

Související